Klantenservice Mobiel

Buitenland


Op deze pagina vind je informatie over bellen/sms’en, mobiel internet en Prepaid in het buitenland. Kies hieronder over welk onderwerp je meer wilt weten.
p
n

Mobiel Internet in het buitenland


Voor het internetten in het buitenland maken we onderscheid tussen binnen en buiten de EU. Je internetbundel, ook wel databundel genoemd, is geldig in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Buiten de EU geldt dat je extra betaalt om te internetten. Je kunt voor de meeste landen een voordelig internetbundel buiten de EU kopen. Of je betaalt per MB. Bij aankomst in in een land buiten de EU krijg je hierover een sms van ons. We vertellen je meer over het gebruik van internet binnen de EU en buiten de EU hieronder.

Internetten binnen de EU

Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je internetbundel/databundel geldig is in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland. Bekijk alle landen die binnen je EU-bundel vallen.

Fair Use Policy

Voor internetten in de EU geldt een Fair Use Policy, zoals omschreven in onze voorwaarden. Met Fair Use Policy voorkomen we overbelasting van het netwerk, misbruik en overlast voor andere gebruikers. Voor het gebruik van internet in de EU geldt:

  • Unlimited Data: Je kunt maximaal 12GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,005 per MB
  • 20GB Data: Je kunt maximaal 12GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,005 per MB voor de resterende GB van je bundel. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten
  • 10GB Data of minder: Je kunt je volledige internetbundel gebruiken. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten
Internetten buiten de EU

Zodra je buiten de EU bent, ontvang je een SMS met bundelinformatie over dat land. Je kunt dan bijvoorbeeld een Verre Landen bundel kopen. Als je geen bundel koopt, geldt het buitenbundeltarief voor het land waar je bent. Je buitenbundellimiet staat standaard op € 10 per maand. Als je limiet is bereikt, krijg je een SMS met opties:

  • Je laat je internet uitstaan
  • Je activeert een Verre Landen Bundel
  • Je stelt via een SMS een maximum bedrag in voor de kosten die je buiten je bundel mag maken.

Zodra je een Verre Landen Bundel hebt besteld of als je een maximum bedrag hebt ingesteld, krijg je een SMS ter bevestiging. Zo weet je dat je weer zorgeloos kunt internetten.

Let op bij grensgebieden en op zee

Ben je in een land in het grensgebied van de EU? Dan kan het gebeuren dat je overschakelt naar het netwerk van het land net buiten de EU. Hier krijg je per SMS een melding van. Kijk altijd met welk netwerk je verbonden bent als je gebruikt wilt maken van je data. Ben je verbonden met het netwerk buiten een EU-land? Dan kun je het beste een buitenlandbundel aanschaffen of je mobiele data uitzetten. Zo voorkom je onverwacht hoge kosten.

Internet op zee
Zit je op een schip op zee en wil je graag bellen of internetten? Dan kun je hiervoor geen bundel aanvragen. Op zee maak je vaak verbinding met een satelliet en niet met ons netwerk. Als je hiermee verbinding maakt, zul je veel kosten buiten de bundel gaan maken. Let er dus op dat je dan je internet uitgeschakeld hebt om deze hoge kosten te voorkomen.

Telefooninstellingen en netwerk in het buitenland

Om te internetten is het belangrijk dat roaming aan staat op je telefoon. Toestelhulp kan je helpen bij het aanpassen van je internetinstellingen. Voor elk type telefoon. Controleer de volgende punten:

  • Staat bij mobiele netwerken (instellingen), internet.tele2.nl als toegangspunt (APN) ingesteld?
  • Heb je data roaming geselecteerd?

Tele2 heeft afspraken met buitenlandse providers zodat je in het buitenland gebruik kunt maken van je mobiele telefonie diensten en mobiele data via 3G. Wij hebben nog geen afspraken met buitenlandse providers voor het gebruik van 4G. Je maakt in het buitenland dus meestal gebruik van mobiele data via een 3G-netwerk. Wel bieden wij 4G aan op de Tele2 netwerken van Zweden, Kroatië, Estland, Letland en Litouwen.

Veelgestelde vragen:
Ik wil buiten de EU ook online zijn. Kan ik daarvoor een bundel kopen?

Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je extra betaalt om te internetten, bellen en sms’en buiten de EU. Bij aankomst in een land buiten de EU krijg je hierover een sms van ons. Voor het gebruik van internet buiten de EU geldt dat je:

Voordelige Verre Landen Bundels voor buiten de EU kun je al voor vertrek via MijnTele2 aanschaffen. Let op: Je bundel is direct actief en 31 dagen geldig, vanaf de dag dat je hem koopt. Alle landen buiten de EU zijn verdeeld in 4 kleuren. Je Verre Landen Bundel is geldig in alle landen met dezelfde kleur.

Je krijgt een sms van ons wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je Verre Landen Bundel op is.

Hoe kan ik mijn telefoon instellen om te kunnen internetten in het buitenland?

Om te internetten is het belangrijk dat roaming aan staat op je telefoon. Als je hier zelf niet uitkomt, kijk dan even bij Toestelhulp.

Krijg ik een melding wanneer ik door mijn internetbundel heen ben?

Ja. Als je in het buitenland, binnen of buiten de EU, bent krijg je een sms wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je internetbundel/databundel op is.

Hoe zorg ik dat ik niet te veel data verbruik in het buitenland?

Als je in het buitenland, binnen of buiten de EU, bent krijg je een sms wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je internetbundel/databundel op is.

Tips om te voorkomen dat je te veel data verbruikt in het buitenland:

  • Monitor dagelijks je dataverbruik met Mijn Tele2 app
  • Sluit apps goed af en zet automatische updates hiervan uit
  • Download nieuwe apps vóór vertrek of via wifi
  • Controleer of je de laatste software-update van je telefoon geïnstalleerd hebt
  • Wees voorzichtig met het streamen van muziek en video’s. Beluister deze offline door je afspeellijsten te synchroniseren, bijvoorbeeld in Spotify
  • Gebruik gratis wifi, maar let op: wees altijd voorzichtig met het delen van gevoelige informatie
Ik ben nieuw bij Tele2. Kan ik meteen in het buitenland bellen, sms'en en internetten?

Internet

Ja. Voor nieuwe klanten, of klanten met een nieuwe telefoonnummer, zijn er geen beperkingen voor het gebruik van internet in het buitenland.

Bellen en sms’en

Niet direct. Bij nieuwe telefoonnummers is het niet mogelijk om de eerste 2 maanden te bellen naar internationale nummers vanuit het buitenland. Je kunt wel in het buitenland:

  • Naar Nederland bellen
  • Bellen naar lokale nummers (bijvoorbeeld in België een Belgisch nummer bellen)
  • Naar alle landen sms’en
  • Data gebruiken
  • Buitenlandbundels bestellen

Na 2 betaalde facturen, zonder stornering, kun je in het buitenland bellen en sms’en zonder beperking. Voor internetten in de EU geldt een Fair Use Policy, zoals omschreven in onze voorwaarden.

Ik krijg een bericht van Tele2 waarin staat dat er sprake is van afwijkend gebruik of misbruik van roaming. Wat kan ik doen?

Je krijgt dit bericht van ons wanneer je gebruik voor internet of bellen hoger is dan we gewend zijn van je. Of wanneer we vermoeden dat er sprake is van misbruik. We informeren je eerst hierover per sms zodat jij je gebruik kunt verminderen. Wanneer je dit niet doet nemen we maatregelen.

Als je het hier niet mee eens bent kun je een klacht indienen met nodige bewijsstukken. Je klacht, volledig en duidelijk omschreven, dien je in bij onze klantenservice. Wij hebben een redelijk termijn nodig om de klacht te onderzoeken.

Welke landen vallen er onder de Europese Unie (EU)?

Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je Bel/SMS-bundel én internetbundel/databundel geldig zijn in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland.  Hierbij alle landen op een rij:

België, Bulgarije, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland (incl. Aland), Frankrijk (incl. Réunion, Mayotte, Saint Martin), Frans-Guyana, Gibraltar (Verenigd Koninkrijk), Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Martinique, Melilla (Spanje), Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren, Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (incl. Canarische Eilanden, Melilla en Ceuta), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.

In deze landen zijn je Bel/SMS-bundel én internetbundel/Data niet geldig:

Andorra, Guernsey (Verenigd Koninkrijk), Jersey (Verenigd Koninkrijk), Man (Verenigd Koninkrijk), Monaco (Frankrijk), Saint-Bartélémy, San Marino, Vaticaanstad.

Direct hulp nodig?

Heb je een vraag? Stel hem aan onze virtuele assistent.
Tele2 schrijft een bericht...

MijnTele2 app
Vraag het de chatbot

Heb je een vraag? Stel deze dan aan onze superslimme, zelflerende chat-robot. Dit is jouw virtuele redder in nood.
Heb je de app nog niet? Download hem dan meteen!