Internet is traag

Hier vind je meer informatie over jouw internetsnelheid. De internetsnelheid die je bij Tele2 ontvangt, maar ook bij andere internetproviders, is afhankelijk van verschillende factoren. Lees hier wat je kunt doen om problemen met je internetsnelheid op te lossen. Heb je voornamelijk last van trage wifi? Ga dan meteen naar onze wifi pagina.

Stappenplan traag internet

  • 1. Check je aansluiting

    Zorg er voor dat je modem goed is aangesloten. De kabel tussen het modem en de hoofdaansluiting mag maximaal 2 meter zijn. Zorg er voor dat je een RJ11 kabel gebruikt. De hoofdaansluiting vind je meestal in de meterkast. In de handleiding leggen we het nog eens uit. 

  • 2. Reset je modem

    Dit doe je door de stekker er voor 30 seconden uit te halen. Hierna start het modem opnieuw op. Dit duurt een paar minuten. Werkt je wifi weer? Top! Werkt het nog niet? Ga naar stap 3.

  • 3. Controleer je bekabeling en apparaten

    De kwaliteit van je apparatuur heeft invloed op je internetsnelheid. Als je een oude computer of een computer met een oud besturingssysteem hebt, is de kans groter dat de snelheid minder wordt. Laat je computer daarom regelmatig nakijken en probeer gebruik te maken van de nieuwste besturingssystemen.
    Hoe meer apps er op het apparaat waarmee je verbinding hebt staan, hoe minder de snelheid wordt. Schoon je computer, tablet of telefoon daarom regelmatig op.

    Maak je gebruik van bekabeld internet, zorg dan dan dat de kabel van hoge kwaliteit is. Het liefst een ‘CAT 5 UTP’ kabel.

  • 4. Meet je snelheid

    Heb je bovenstaande stappen uitgevoerd? Doe dan een speedtest. Hoe je dat kunt doen, lees je hier. Heb je een Internet Light abonnement, dan zou je 80% van 20 Mb/s = 16 Mb/s moeten halen. Werkt het nog niet of kom je er niet uit? Neem dan even contact met ons op.

Wifi snelheid verbeteren

Vind je dat je wifi snelheid de laatste tijd minder wordt? Controleer dan onderstaande stappen en fiks je wifi helemaal zelf! Werkt je wifi helemaal niet? Kijk dan hier.

Wifi kanaal vol?

Bijna iedereen gebruikt wifi! Dat betekent dat de wifi kanalen vol beginnen te raken. Je modem zendt namelijk signalen uit via een kanaal. En als jij, je buren en de rest van de straat allemaal op hetzelfde standaard kanaal zitten, raakt het kanaal vol, en wordt je internet traag.

Gelukkig kun je uit meer kanalen kiezen. Verander je wifi kanaal met ons stappenplan.

Slimme Wifi

Tele2 biedt Slimme Wifi aan. De voordelen van Slimme Wifi zijn:

  • Zorgeloos wifi in heel je woning
  • Zeer eenvoudig in installatie en gebruik
  • Veilig, zelflerend en zelfregulerend

Optimaliseer de plek van je modem

Want die plek bepaalt deels de snelheid van je wifi. Bekijk hieronder wat je zou kunnen optimaliseren.

  • Staat je modem in de huiskamer, verstop je modem dan niet achter een kast of tv. Hoe meer in het zicht je modem staat, hoe hoger de snelheid van je wifi.
  • Zorg voor een afstand van minimaal 30 cm tussen je modem en andere elektronische apparaten om storingen te voorkomen
  • Probeer niet verder dan 10 meter van je modem te internetten. Want hoe dichter je bij je modem bent, hoe beter het signaal is!

Storingsbronnen verwijderen
Je modem zendt signalen uit via straling. Maar er zijn meer apparaten die dat doen, en die kunnen jouw wifi verbinding verstoren. Heb jij een van onderstaande apparaten in huis? Zet deze apparaten eens uit of plaats ze verder weg van je modem.

  • Babyfoons
  • Videobewakingssystemen of alarmsensoren
  • Magnetrons (ingeschakeld)
  • DECT- telefoontoestellen (thuis telefoons)
  • Bluetooth apparatuur
  • Draadloze lichtschakelaars

Snelheid abonnement verhogen

Wil jij de snelheid van je internet abonnement verhogen? Lees hier hoe dit werkt.

Welke snelheden biedt Tele2 aan?

Tele2 biedt verschillende internetabonnementen aan:

  • Internet Light – Snel internet tot 20 Mb/s
  • Internet Basis – Supersnel internet tot 60 Mb/s
  • Internet Extra – Ultrasnel internet tot 100 Mb/s

Wil je je abonnement verhogen? Neem dan even contact met ons op zodat we dit in orde kunnen maken.

DOE HET ZELF
MET MIJNTELE2

Via MijnTele2 heb je inzicht in je abonnement, je facturen en je profielgegevens. Ook kun je via MijnTele2 extra producten bestellen en dingen wijzigen. Regel het gemakkelijk zelf via MijnTele2!

Wij helpen je graag

Geen antwoord gevonden op je vraag? Zo kun je contact opnemen met Tele2.

Community

Community

Brandende vraag? Vraag het aan medegebruikers! 24 uur per dag beschikbaar.

Naar de Community
Chatbot

Chatbot

Stel al je vragen aan onze superslimme chatbot! Altijd bereikbaar en supersnel antwoord.

Stel je vraag
Bellen

Bellen

Openingstijden
ma - vr: 09:00 - 20:00
za: 09:00 - 17:30
zo + feestdagen: gesloten

Bekijk telefoonnummers
Zelf regelen

Zelf regelen

Doe het zelf in MijnTele2. Bestel extra bundels, bekijk je instellingen of wijzig je gegevens.

Naar MijnTele2