Eigen modem instellen en gebruiken

Als je een eigen modem wil installeren, dan helpen wij je daar graag mee. Zie daarvoor de informatie op deze pagina. Het is goed dit eerst te lezen voordat je je eigen apparatuur koopt.

Wat ondersteunen we wel en niet als je een eigen modem hebt?

In het modem dat je van Tele2 in bruikleen krijgt, zijn de instellingen voor internet, TV en bellen al aanwezig. Met dit modem kun je dus meteen aan de slag. Ga je een eigen modem gebruiken? Dan is het belangrijk om te weten dat je zelf verantwoordelijk bent voor het instellen van je eigen modem. Op deze pagina helpen we je graag op weg met de juiste instellingen, maar wij zijn niet aansprakelijk voor het correct en veilig werken van je eigen modem. We bieden geen extra ondersteuning voor het instellen van je eigen modem. Hiervoor verwijzen we je naar de leverancier van je eigen modem.

Eigen modem?

Je zorgt voor een modem dat voldoet aan de veiligheidseisen. Wij zijn niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor jouw eigen modem.

Wil je een eigen modem gebruiken? Wij raden sterk aan om allereerst het modem van Tele2 aan te sluiten, voordat je je eigen modem aansluit. Op deze manier kunnen de diensten makkelijk worden geactiveerd en ben je zeker van een veilige internetdienst tijdens gebruik van dit modem.

Je stelt zelf het eigen modem in

Gebruik je een modem van Tele2? Dan hebben wij dit al voor je gedaan en hoef je niets in te stellen.

Instellingen

  • Alleen met een aangesloten Tele2 modem kunnen wij onderzoek doen. Werken je diensten wel met je Tele2 modem maar niet met het eigen modem? Kijk dan de instellingen van je eigen modem na of vraag hulp van andere klanten op ons forum.

  • Het instellen van een modem is ingewikkeld, net zoals een mummie. Snap je niet wat op deze pagina staat? Dan raden we je aan om je eerst in dit onderwerp te verdiepen. Kijk hiervoor op de website van de fabrikant van jouw modem. Eventueel kan je ook op ons forum terecht. Hier kunnen andere klanten jou helpen.

    Stap 1. Kijk welke aansluiting je hebt

    Log in op mijnTele2 Thuis met je Tele2 gebruikersnaam. Ga hieronder naar stap 2 om te zien aan welke specificaties je eigen modem moet voldoen voordat je hem koopt. Je type verbinding kan je vinden onder mijn producten in MijnTele2.

    Stap 2. Controleer de vereisten voordat je een eigen modem aanschaft

    Na stap 1, weet je welke aansluiting je hebt. Hier vind je de specificaties waar je eigen modem minimaal aan moet voldoen.

    Let op: sluit je een verkeerd modem aan, dan kan het gebeuren dat je je maximum snelheid niet haalt of dat er een dienst niet of minder goed werkt.

    Tip: als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat ook VVDSL aankan.

    ADSL2+_POTS = (ADSL2+) internet light

    • ITU-T G.992.5 Annex A

    • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

    VDSL2_POTS = (VDSL2) = internet basis/extra

    • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)

    • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatie techniek

    • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectral shaping

    • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectral management

    • ITU-T G.997.1 Physical layer management

    • ITU-T G994.1 Handshake protocol

    VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2) = internet basis/internet extra

    • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)

    • ITU-T G.993.5 standaard voor Vectored VDSL

    • ITU-T G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatie techniek

    • SRA, (Seamless Rate Adaption) verbetert de stabiliteit van een verbinding

    • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectral shaping

    • UPBO ITU-T G.993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectral management

    • ITU-T G.997.1 Physical layer management

    • ITU-T G.994.1 Handshake protocol

    • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D, toevoeging voor Long Reach VDSL2

    • Vplus: ITU-T G.993.2 - Annex Q, profile 35b

    FTTH = Glasvezel

    Eigen apparatuur kun je aansluiten op de ethernet aansluiting van het Optical Netwerk Termination Unit (NTU):

    • Ethernetaansluiting met RJ45-stekker voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.

    • De NT moet je aansluiten op een 230V netspanning, via de bijgeleverde laagspanning adapter.

    Let op: gebruik de NTU die wij leveren (met ethernetaansluiting en RJ45-stekker). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar. We raden je daarom sterk af om de FTU los te maken van het NTU (met ethernet aansluiting). Aan een reparatie zijn kosten verbonden.

    • IEEE 802.3 100Mbit (100-Base-BX-U) of 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)

    • SFP Specs: TX 1310 nm / RX 1490/1550 nm

    • 14 km range

    • >15 dB power budget

    • Class 1 laser product

    • Transmit power -3 ... -9 dBm

    • Receive power -3 ... -22 dBm

    • Type Fiber is singlemode Fiber (9/125) met SC/PC connector (blauw) of SC/APC connector (groen). De gebruikte connector in de FTU kan verschillen. Verbind deze via een koppelblokje van het goede type (kleur). Let op: verbind nooit verschillende kleuren met elkaar!

  • Tele2 levert 3 diensten over de verbinding:

    1. Internettoegang

    2. TV (en Video on Demand)

    3. Telefonie (VoIP)

    Voor deze diensten gebruiken we virtuele netwerken, ofwel VLAN’s (Virtual LAN) en VC’s (Virtual Circuit).

    Je modem splitst deze VLAN’s en VC’s in de verschillende diensten, Internet, TV/VoD en VoIP.

    Elke VLAN/ VC heeft zijn eigen instellingen, dit om de diensten die je van ons afneemt correct te laten werken. Je instellingen voor je eigen modem hangen dus vanaf welke techniek we gebruiken om jouw verbinding te realiseren.

    Technische details van Televisie

    Tele2 gebruikt de bridge methode.

    Door gebruik te maken van een modem die VLAN’s ondersteunt en routeringsregels in de modem in te stellen, kan de TV-ontvanger met het tv-platform communiceren. Bij deze methode staan het tv-platform en de tv-ontvanger met elkaar in verbinding via het modem.

    Om dit goed te laten werken moet je eigen modem beschikken over de IGMP Proxy mogelijkheid en deze moet ook ingeschakeld zijn (IGMPv2).

    Daarnaast moet je op het modem (en eventuele switches), tussen de router en de TV-ontvanger, IGMP snooping inschakelen. Dit zorgt ervoor dat het multicast tv-verkeer alleen op de poorten van de switch wordt aangeboden, waarop de televisie is aangesloten.

    Technische details van Telefonie (VoIP)

    Tele2 gebruikt 2 verschillende protocollen om VoIP te leveren, zowel MGCP (Media Gateway Control Protocol) en SIP (Session Initiation Protocol) voor contact tussen het modem en de telefooncentrale van Tele2. Heb je een Davolink of Comtrend2 modem van Tele2? Dan zal de de instellingen voor MGCP moeten gebruiken. Heb je een ZTE of Technicolor dan zijn de SIP instellingen wat je nodig hebt. Maak je geen gebruik van de telefoondienst dan is dit niet van toepassing.

    Om gebruik te kunnen maken van Telefonie, heb je enkele gegevens nodig. De instellingen voor je specifieke dienst, dat MGCP gebruikt of SIP. Je modem zal dus wel het protocol moeten ondersteunen waarop je aangesloten bent, controleer dit dus goed van tevoren! Klik hier om door te gaan?

  • Stap 3: Internet instellen

    Als je Internet wilt gebruiken, dan moet je eerst je modem instellen. Kijk in de handleiding van de fabrikant waar je de instellingen moet invoeren. Voer vervolgens deze instellingen in:

    Weten welke verbinding je hebt? Kijk dan in MijnTele2.

    Zeker weten dat je altijd verbinding kan krijgen? Stel dan al het onderstaande in.

    Ik heb internet light

    Internet (ADSL2+) heeft de volgende instellingen nodig:

    • DSL Transfer Mode: ATM
    • VPI/VCI: 0/32
    • Service Type: UBR
    • Type: Routing
    • Service list: INTERNET
    • MTU Size: 1492
    • Link Type: PPP
    • PPP Transfer Type: PPPoE
    • PPP username: Username is op te vragen via de klantenservice, bereikbaar op 020-7544444
    • PPP password: Wachtwoord is op te vragen via de klantenservice, bereikbaar op 020-7544444
    • VLAN: off

    DSL Modulation Parameters:

    G.Dmt Enabled 8a Enabled
    G.lite Enabled 8b Enabled
    T1.413 Enabled 8c Enabled
    ADSL2 Enabled 8d Enabled
    AnnexL Enabled 12a Enabled
    ADSL2+ Enabled 12b Enabled
    AnnexM Enabled 17a Enabled
    AnnexA Enabled 17a Enabled
    VDSL2 Enabled Capability
    Bitswap Enable
    SRA Enable
    Opt90 Switch: On
    QoS Switch: On

    Security: Wan Ping (On) / Anti-Hacking (On) / FTP ALG (off) / H323 ALG (off) / PPTP ALG (off) / RTSP ALG (on) / SIP ALG (off) / TFTP ALG (off) / DMZ (off) IGMP Mode: IGMP Proxy and Snooping: On. MLD Proxy and Snooping: Off.

    Ik heb internet basis/extra

    Internet ((V)VDSL) heeft de volgende instellingen nodig:

    DSL Transfer Mode: PTM
    Type: Routing
    Service List: INTERNET
    MTU Size: 1492
    Link Type: PPP
    PPP Transfer Type: PPPoE
    PPP username: Username is op te vragen via de klantenservice, bereikbaar op 020-7544444

    PPP password: Wachtwoord is op te vragen via de klantenservice, bereikbaar op 020-7544444
    IP Version: IPv4
    VLAN On / ID: 32

    DSL Modulation Parameters:

    G.Dmt Enabled 8a Enabled
    G.lite Enabled 8b Enabled
    T1.413 Enabled 8c Enabled
    ADSL2 Enabled 8d Enabled
    AnnexL Enabled 12a Enabled
    ADSL2+ Enabled 12b Enabled
    AnnexM Enabled 17a Enabled
    AnnexA Enabled 17a Enabled
    VDSL2 Enabled Capability
    Bitswap Enable
    SRA Enable
    Opt90 Switch: On
    QoS Switch: On

    Security: Wan Ping (On) / Anti-Hacking (On) / FTP ALG (off) / H323 ALG (off) / PPTP ALG (off) / RTSP ALG (on) / SIP ALG (off) / TFTP ALG (off) / DMZ (off) IGMP Mode: IGMP Proxy and Snooping: On. MLD Proxy and Snooping: Off.

     

    Ik heb FTTH/Glasvezel internet

    Internet (FttH / Glasvezel) heeft de volgende instellingen nodig:

    Type: Routing / Ethernet
    Service List: INTERNET
    MTU Size: 1492
    Link Type: PPP
    PPP Tranfer type: PPPoE
    PPP username: Username is op te vragen via de klantenservice, bereikbaar op 020-7544444
    PPP password: Wachtwoord is op te vragen via de klantenservice, bereikbaar op 020-7544444
    IP version: IPv4
    VLAN: On / 32

    DSL Modulation Parameters:

    Bitswap Enable
    SRA Enable
    Opt90 Switch: On
    QoS Switch: On

    Security: Wan Ping (On) / Anti-Hacking (On) / FTP ALG (off) / H323 ALG (off) / PPTP ALG (off) / RTSP ALG (on) / SIP ALG (off) / TFTP ALG (off) / DMZ (off) IGMP Mode: IGMP Proxy and Snooping: On. MLD Proxy and Snooping: Off.

    Stap 4(Overslaan als je geen telefonie hebt): Telefonie instellen – Niet nodig als je geen telefonie in je abonnement hebt of er geen gebruik van gemaakt.

    Om gebruik te maken van Telefonie (VoIP) via je eigen modem, heb je enkele gegevens nodig. De instellingen voor je specifieke dienst, dat MGCP gebruikt of SIP. Zoals eerder benoemd, kijk goed naar de instellingen die je voor je modem nodig hebt! Ben je verhuisd of opnieuw aangemeld als Tele2 klant? Sluit dan de eerste keer de Tele2 modem aan.

    Kijk hieronder voor je juiste instellingen, vul in het modem dan vervolgens de gegevens in. Hierna zou het modem zich gaan registreren Bij de Tele2 Telefonie dienst.

    Bij foutieve gegevens, zal de centrale, in verband met de veiligheid, het account tijdelijk blokkeren. Afhankelijk van de fabrikant, model en softwareversie, kunnen automatisch meerdere inlogpogingen worden uitgevoerd. De Tele2-centrale zal deze automatische inlogpogingen zien als een reden om je account te blokkeren. Na ongeveer 15 minuten zal het account weer worden vrijgegeven.

    Let op: behandel SIP-inloggegevens hetzelfde als bankgegevens. Iedereen die je SIP-gegevens (je telefoonnummer, SIP-gebruikersnaam en SIP-wachtwoord) kent, kan daarmee telefoongesprekken voeren, deze verschijnen vervolgens op jouw factuur. Je bent zelf verantwoordelijk dat de SIP-gegevens vertrouwelijk blijven. Denk je dat de SIP-inloggegevens door iemand anders worden gebruikt? Neem dan contact op met Tele2 voor een blokkade of pas de SIP-gegevens direct aan op dezelfde manier als je de SIP-inloggegevens hebt gemaakt.

  • Bekijk de SIP gegevens:

    SIP instellingen:

    De volgende instellingen van je VoIP apparatuur zijn belangrijk, hiermee kan je telefonie op je eigen modem correct instellen. Wij raden je dan ook aan om de default settings van je eigen modem te controleren en waar nodig aan te passen.

    SIP PROTOCOL:

    Local Port: 5060
    Primary Proxy Server: cv.tele2.nl
    Primary Outbound Proxy Server: 10.192.66.150
    Primary Proxy Port: 5060

    Secondary Proxy server: cv.tele2.nl
    Secondary Outbound Proxy server: 10.192.66.182
    Secondary Proxy Port: 5060

    Local Port: 5060
    Primary Proxy Server: cv.tele2.nl
    Primary Outbound Proxy Server: 10.192.66.150
    Primary Proxy Port: 5060

    Register expires: 3600 seconds
    Unregister on reboot: Off
    Link test: Off
    Link test interval: 20s

    VAD Settings

    G977/1 Codec Priority
    G711U/3 Codec Priority
    G711A/2 Codec Priority
    FAX T38 protocol: On.
    Maximum digits mag 10 zijn minimum is 3.

    DAIL PLAN heeft 100+ regels.

    SIP Parameters:

    DTMF: RFC2833
    Jitter Buffer: Adaptive min; 20ms max: 60ms.
    Echo Cancellation: On.

    Ondersteunde Diensten:

    Call Waiting / Call Hold / Three-way Calling / Call Forward Unconditional / Call Forwarding on Busy / Call forwarding No Reply

    SIP INLOG GEGEVENS >> deze gegevens kan je opvragen via onze klantenservice, deze zijn bereikbaar op: 0207544444.

    Voorbeeld:Sip account: L00XXX@cv.tele2.nl
    Authorization Username: S00XXXXX
    Password: XXXXXXX

    Let op: Als je het apparaat met SIP-inloggegevens (eigen modem of VoIP basisstation) weggeeft of verkoopt, Reset het apparaat dan naar de fabrieksinstellingen. Op die manier verwijder je de SIP-inloggegevens van het apparaat.

  • GATEWAY

    MGCP Client naam: 10.142.4.60
    Port Number: 2427

    RTP:
    Prefered codec: AUTO
    Port number min: 16384 max: 16395

    CALLAGENT:
    Call Agent IP Address: 10.192.17.4
    Port number: 2727
    Endpoint start channel: >> deze gegevens kan je opvragen via onze klantenservice, deze zijn bereikbaar op: 0207544444

    Naast de Sip/MGCP gegevens heb je nog meer nodig. Namelijk de gegevens om de verbinding zelf op te zetten, hiervoor heb je onderstaande gegevens nodig:

    Instellingen voor Internet Light

    DSL Tranfer Mode: ATM

    ATM Parameters:

    VPI/VCI: 1/33
    Service type: VBR-rt
    PCR: 283 cps
    SCR: 282 cps
    MBS: 2 cells
    Type: Routing
    Service List: VOIP
    MTU size: 1500
    Link Type: IP
    IP Version: IPv4
    IP Type: DHCP
    VLAN: Off

    Instellingen voor Internet Basis & Extra:

    DSL Transfer Mode: PTM
    Type: Routing
    Service List: VOIP
    MTU Size: 1500
    Link Type: IP
    IP Version: IPv4
    VLAN On / ID: 33

  • Om TV goed te laten werken is er ook in het modem een routing Table nodig, dit om te zorgen dat de verschillende signalen op de juiste plek terecht komt:

    Network Adress Subnet Mask Gateway Interface
    0.0.0.0 0.0.0.0 62.58.240.1 Internet
    10.62.0.0 255.254.0.0 0.0.0.0 TV
    10.112.160.0 255.255.224.0 0.0.0.0 VOD
    10.128.0.0 255.192.0.0 10.176.128.1 Voice
    10.176.128.0 255.255.192.0 0.0.0.0 Voice
    10.192.0.0 255.255.0.0 10.176.128.1 Voice
    10.192.66.144 255.255.255.240 10.176.128.1 Voice
    10.192.66.160 255.255.255.240 10.176.128.1 Voice
    10.192.66.176 255.255.255.240 10.176.128.1 Voice
    10.192.66.192 255.255.255.240 10.176.128.1 Voice
    62.58.240.1 255.255.255.255 0.0.0.0 Internet
    90.130.64.56 255.255.255.252 10.112.160.1 VOD
    172.16.0.0 255.255.0.0 10.112.160.1 VOD
    172.17.0.0 255.255.0.0 10.176.128.1 Voice
    192.168.1.0 255.255.255.0 0.0.0.0 LAN
    192.168.200.0 255.255.255.0 0.0.0.0 LAN
    212.247.238.4 255.255.255.252 10.112.160.1 VOD

Veelgestelde vragen

  • We kunnen je niet helpen bij het instellen van je eigen modem. Neem contact op met de fabrikant van je modem en houd de instellingen van Tele2 bij de hand. Of stel je vraag op het forum zodat andere klanten je kunnen helpen.

  • Kijk eerst of er in jouw regio een storing is op ons netwerk.Is er geen storing bekend? Reset dan eerst je aangesloten modem. Werkt dit niet? Sluit dan je de Tele2 modem aan en controleer of je nog steeds een storing hebt. Heb je nu internet verbinding? Dan ligt het aan je eigen modem. Neem dan contact op met de fabrikant. Heb je ook een storing met je Tele2 modem? Laat dan de Tele2 modem aangesloten en neem contact op met onze klantenservice.

  • Tele2 levert altijd zijn eigen modem, zodat je gebruik kunt maken van onze diensten. Onze modems zijn getest in combinatie met onze diensten en werken daarom goed samen. Sluit je een ander modem aan? Dan kunnen we niet garanderen dat je eigen modem met onze diensten werkt. Daarnaast bieden bij het gebruik van een eigen modem geen installatiemonteur aan en kunnen we je modem niet op afstand optimaliseren.

  • Heb je een eigen modem geïnstalleerd en wil je de Tele2 modem weer gaan gebruiken? Dan hoef je enkel het eigen modem af te koppelen en je Tele2 Modem met de daarbij behorende voeding aan te sluiten.

  • Wij raden je aan externe apparaten, zoals je tv-ontvanger, opnieuw op te starten. Op die manier herkennen ze de nieuwe toegewezen ip-adressen van je eigen modem. Werkt het dan nog niet? Controleer dan nogmaals alle instellingen of kijk op ons forum voor meer informatie. Je kan altijd ook weer het Tele2 modem aansluiten om te controleren of alle diensten weer naar behoren werken.

Wij helpen je graag

Geen antwoord gevonden op je vraag? Zo kun je contact opnemen met Tele2.

Community

Community

Brandende vraag? Vraag het aan medegebruikers! 24 uur per dag beschikbaar.

Naar de Community
Bellen

Bellen

Openingstijden
ma - vr: 09:00 - 20:00
za: 09:00 - 17:30
zo + feestdagen: gesloten

Bekijk telefoonnummers
Zelf regelen

Zelf regelen

Doe het zelf in MijnTele2. Bestel extra bundels, bekijk je instellingen of wijzig je gegevens.

Naar MijnTele2