Afwijzing abonnement Lees hier de reden voor de afwijzing van je abonnement

Is jouw aanvraag voor een nieuw abonnement niet goedgekeurd? Wat vervelend. Je bent vast benieuwd waarom je aanvraag is geweigerd. We hebben de mogelijke reden voor je op een rijtje gezet.

Redenen voor afwijzing

Bij de aanvraag van elk nieuw abonnement voeren wij een risico-onderzoek uit. Naar aanleiding van dit onderzoek accepteren wij je aanvraag direct, vragen wij om een aanbetaling, of krijg je een afwijzing. Ook kan het zijn dat je alleen een abonnement zónder toestelbetaling mag afnemen. Er zijn verschillende redenen waarom we je aanvraag voor een abonnement afwijzen:

1. Te snel een tweede aanvraag ingediend

Heb je een aanvraag voor een abonnement gedaan, maar heb je nog geen reactie ontvangen? Dien dan niet weer een aanvraag in: de tweede aanvraag wijzen we namelijk automatisch af.

2. Betalingsachterstand

Heb je al een abonnement bij Tele2 en heb je een betalingsachterstand? Dan wijzen we een nieuw abonnement automatisch af. Betaal eerst je openstaande facturen. Daarna kun je een nieuw abonnement afsluiten.

3. Toestelkrediet

Heb je een abonnement mét toestel aangevraagd? Dan heb je waarschijnlijk gekozen voor een toestelkrediet. Als je toestelkrediet in totaal meer dan € 250 is, dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens (deze heb je tijdens het bestelproces ingevuld) te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.

Bij een toestelkrediet van meer dan € 250 moeten we controleren of je genoeg bestedingsruimte hebt voor dit krediet. Daarom heb je een Inkomens- en Lastentoets gedaan, waarin je jouw je inkomen en woonlasten doorgeeft. In de uiteindelijke berekening moeten we ook controleren of je al lopende kredieten hebt. Dit geeft het BKR aan ons door, en kan ervoor zorgen dat we je geen toestelkrediet mogen aanbieden.

4. Risico-onderzoek

Bij de aanvraag van een nieuw abonnement voert Tele2 een risico-onderzoek uit. Met dit risico-onderzoek bepalen wij je te verwachten betaalgedrag en het risico op ‘niet betalen’. Op basis van het onderzoek wordt besloten of je wordt goedgekeurd voor het gekozen abonnement. Voor dit onderzoek gebruiken we gegevens van drie partijen:

  • Focum verzamelt informatie afkomstig uit openbare bronnen, rechtbanken, incassobureaus en deurwaarders.

  • Experian verzamelt en verwerkt gegevens als betalingservaringen, schuldsaneringen en faillissementen om haar opdrachtgevers te helpen bij het beperken van financiële risico's.

  • Stichting Preventel registreert van personen en bedrijven of zij bij één of meerdere telecomproviders een openstaande vordering hebben.

Afgewezen, en nu?

  • Controleer eerst of één van bovenstaande redenen voor jou geldt.

  • Controleer of de persoonsgegevens die je hebt ingevuld bij de aanvraag wel kloppen. Een foutje in je geboortedatum of postcode kan al grote gevolgen hebben in het risico-onderzoek.

  • Heb je zelf geen reden voor de afwijzing kunnen vinden? Dan kun je het online formulier invullen en naar ons opsturen.