Geld lenen kost geld Wat betekent kopen op krediet voor jou?

Sluit je bij ons een abonnement met telefoon af? Dan kun je ‘m in 1 keer afbetalen óf in termijnen. Daarmee betaal je de telefoon tijdens de abonnementsperiode in z’n geheel af. Dit is een vorm van krediet volgens de Wet op het Financieel Toezicht (Wft) die consumenten beschermt tegen hoge abonnementen. Daarom zijn hier wat spelregels voor die we je graag uitleggen.

BKR

Inkomens- en Lastentoets

Als je een abonnement afsluit waarbij de telefoon meer dan € 250 kost (dit heet toestelkrediet), wordt er een Inkomens- en Lasten Toets (ILT) uitgevoerd en checken we of je al BKR-registraties hebt staan. Zo kijken we of het financieel haalbaar is voor jou om dit abonnement af te sluiten.

BKR-registratie

Als je een abonnement bestelt waarbij de telefoon meer dan € 250 kost, registreren we dit bij Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit wordt namelijk gezien als een lening. Over deze lening betaal je overigens geen rente of andere kosten. Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt de registratie bij het BKR geschrapt. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad, maar óók dat je die hebt afbetaald. In dit filmpje legt het BKR zelf uit wat zij doen. Meer weten? Kijk dan op www.bkr.nl

Wanneer registreren we niet?

  • Sim Only abonnementen registreren we niet bij het BKR
  • Betaal je bij het aangaan van het abonnement het toestel al gedeeltelijk af zodat je krediet € 250 of lager is? Ook dan registreren we het toestelkrediet niet bij het BKR
  • Betaal je bij het aangaan van het abonnement het toestel helemaal af? Dan heb je geen toestelkrediet en valt er niets te registreren

Benieuwd? Maak een proefberekening!

Ben je benieuwd of je alle telefoons kunt kiezen met een krediet? Of hoeveel je - volgens de wet - per maand kunt betalen voor je toestel? Vul je gegevens hieronder in. Je ziet meteen een indicatie van het krediet dat wij je mogen aanbieden.

  • Mijn aanvraag is goedgekeurd

    Dit betekent dat alle tests positief hebben uitgepakt en dat je het abonnement met toestel mag afsluiten.

    Koop je een toestel op afbetaling met een krediet van meer dan € 250? Dan zijn we verplicht om het krediet op te nemen in het BKR-register. BKR staat voor Bureau Krediet Registratie, hier worden alle consumentenkredieten bijgehouden.

    Dat je toestelkrediet in het BKR-register staat is niet automatisch iets negatiefs. De overheid wil alleen dat kredieten ergens geregistreerd staan, om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen komen. Ook als je nog nooit rood hebt gestaan, maar wel rood kán staan, staat dat als krediet vermeld. In dit filmpje legt het BKR zelf uit wat zij doen. Meer weten? Kijk dan op www.bkr.nl

    Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt het krediet afgesloten bij het BKR. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad (én afbetaald).

    Toestelkrediet aflossen
  • Mijn aanvraag is afgekeurd

    Als je toestelkrediet in totaal meer dan € 250 is, dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens (deze heb je tijdens het bestelproces ingevuld) te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven. Als je toestelkrediet in totaal meer dan € 250 is, dan moeten we ook controleren of je genoeg bestedingsruimte hebt voor het krediet. Daarom hebben we gevraagd om je inkomen en woonlasten op te geven. In de uiteindelijke berekening moeten we ook controleren of je al lopende kredieten hebt. Dit geeft het BKR aan ons door, en kan ervoor zorgen dat we je geen toestelkrediet mogen aanbieden. Bij BKR kun je een inzageverzoek doen, klik hier.

    Sim Only abonnement afsluiten
Geld lenen kost geld

Achterstandsmelding

Let op! Het registreren van een toestelkrediet is iets anders dan het melden van een achterstand. Wanneer er 3 volledige maandtermijnen niet betaald is voor het toestelkrediet, ontvang je een vooraankondiging van de achterstandsmelding. Wanneer er dan nog niet betaald wordt, moeten wij dit opgeven als achterstand op de aflossing van het toestelkrediet. Dit leidt vrijwel zeker tot problemen bij een nieuwe kredietaanvraag. Betaal je altijd netjes op tijd, dan ontstaan er ook geen problemen.

Veelgestelde vragen

  • Hoe is de berekening gegaan?

    We hebben een vaste rekensom om te bepalen wat voor jou een krediet is dat je zonder problemen kunt afbetalen.

    Toestelkrediet = je inkomen - woonlasten - kredietnorm

    Uitleg? Hebben we natuurlijk voor je:

    • Toestelkrediet: het bedrag dat je tijdens de abonnementsperiode afbetaalt.
    • Je inkomen: je netto maandinkomen. Woon je samen met een partner? Dan kun je haar/zijn netto maandinkomen daarbij optellen. Toeslagen die je ontvangt mag je ook meerekenen.
    • Woonlasten: je maandelijkse huur (bij een huurhuis) of hypotheek (bij een koophuis). Huurtoeslag en hypotheekrenteaftrek mag je meerekenen.
    • Kredietnorm: Dit is de basisnorm + inkomensafhankelijke opslag.

    Uitleg over de kredietnorm? Staat hieronder!

    • Basisnorm: het bedrag dat je minimaal nodig hebt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Alleenstaand: € 814. Alleenstaand met kinderen: € 903. 2 volwassenen: € 1261. 2 volwassenen met kinderen: € 1251.
    • Inkomensafhankelijke opslag: dit is een rekensom. Die is als volgt: 0,15 x (je inkomen - basisnorm - norm woonlasten). De norm woonlasten is een standaardbedrag voor woonlasten en is € 230.
  • Wat registreert Tele2 precies en wat geven jullie door aan BKR?

    Neem je bij Tele2 een abonnement en is het toestelkrediet € 250 of hoger? Wij laten het BKR dan weten voor welk bedrag je bij ons een krediet (lening) hebt genomen. Meer niet. We laten het BKR dus niet weten wat voor abonnement je hebt en voor welke telefoon je een lening afsloot.

    Wat we wél moeten doorgeven zijn betalingsachterstanden. Wees gerust: als je per ongeluk je rekening een paar dagen te laat betaalt, geven we dit echt niet meteen door. Pas bij een betalingsachterstand van 60 dagen geven we dit door aan het BKR. Natuurlijk herinneren we je ook aan een openstaande rekening, zodat je hier niet door wordt verrast.

  • Kan ik het krediet ook meteen afbetalen?

    Natuurlijk! Bij het afsluiten van een abonnement kun je de telefoon, als je wilt, in één keer betalen. Tijdens de abonnementsperiode je telefoon afbetalen kan natuurlijk ook. Handig als je van je BKR-registratie af wilt, omdat je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten. Zo krijgt je kredietwaardigheid nét die boost die je misschien nodig hebt! Je toestelkrediet in één klap afbetalen doe je zo:

    • Ga naar de MijnTele2 omgeving of de MijnTele2 app
    • Ga naar 'Toestelkredieten'
    • Via iDEAL kun je het krediet afbetalen

    We mailen je daarna met de bevestiging en zodra we je betaling ontvangen, vragen we het BKR meteen om je registratie te veranderen.

  • Wie verstrekt het toestelkrediet?

    Wij! Tele2. Om in duidelijke taal te spreken: hiervoor staan we geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), wat betekent dat er scherp toezicht is op de leningen die wij verstrekken.

    Hoe het juridisch allemaal zit? Check het hieronder.

    Het toestelkrediet is de lening die je aangaat om de telefoon tijdens de abonnementsperiode af te betalen. Die wordt verstrekt door T-Mobile Netherlands Finance B.V. Wij (Tele2) zijn namelijk onderdeel van T-Mobile. Het KvK-nummer is 30.14.65.99 en we zijn statutair gevestigd in Den Haag met als adres Waldorpstraat 60, postbus 16272, 2500 BG Den Haag. Bij de AFM is T-Mobile Netherlands Finance BV geregistreerd onder nummer 12044333. Onder deze vergunning mag T-Mobile Netherlands Finance BV consumentenkredieten aanbieden. Het verstrekt geen adviezen met betrekking tot de kredietverlening en verzekeringen. Heb je vragen of klachten over je toestelkrediet? Bel dan de klantenservice op 020 - 754 4444. Is je klacht niet naar tevredenheid opgelost? Dan kun je een klachtenprocedure starten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), postbus 93257, 2509 AG Den Haag. Telefoonnummer: 070 - 333 8999, website: www.kifid.nl

  • Rekent Tele2 rente?

    Voor een toestelkrediet rekenen we altijd 0% rente. We zijn verplicht om je te vertellen: 'Geld lenen kost geld'. Ook zijn we verplicht om een rentetabel te laten zien. Hiermee zie je precies hoeveel rente je elke maand betaalt voor je toestelkrediet. Neem je bij ons een telefoon bij je abonnement? Dan kost de telefoon met lening net zo veel als zonder lening. Je hoeft je bij ons dus geen zorgen te maken om rente op je toestelkrediet.