Klantenservice Mobiel

Wet op het Financieel Toezicht (Wft)


Als je een abonnement met toestel afsluit, betaal je je toestel af in termijnen. Hierdoor heb je na het einde van je contract je telefoon volledig afbetaald. De Hoge Raad heeft bepaald dat dit een vorm van een krediet is. Iedere vorm van kredietverstrekking moet voldoen aan de Wft. Per 26 april 2017 moet daarom iedereen die bij Tele2 een abonnement wil afsluiten met een Toestelkrediet vanaf € 250,- een Inkomen en Lasten Toets en een BKR-toets doen.
p
n

Inkomen en Lasten Toets & BKR-registratie


Op deze pagina lees je meer over de Inkomen en Lasten Toets en Bureau Kredietregistratie.
Inkomen en Lasten Toets

Als je bij Tele2 vanaf 26 april 2017 een abonnement met toestel wilt afsluiten en het Toestelkrediet is hoger dan € 250,- zijn wij wettelijk verplicht om een Inkomen en Lasten Toets (ILT) te doen. Dit komt omdat je dan een Toestelkrediet hebt. Dit is een vorm van een lening. Bij deze toets worden er vragen gesteld over je gezinssamenstelling, inkomen en woonlasten. Je bent verplicht de juiste gegevens op te geven. Ook wordt er gekeken bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) of je lopende kredieten hebt en of je geregistreerde betalingsachterstanden hebt. Als je vooraf een hoger bedrag bijbetaalt zodat het Toestelkrediet € 250,- of minder wordt, hoef je deze checks niet te doorlopen.

Tele2 voerde al een aantal kredietwaardigheidstoetsen uit. Samen met de extra gegevens van het BKR en de ILT wordt er gekeken of het verantwoord is om een Toestelkrediet aan te gaan. Met andere woorden, hiermee wordt gekeken of je wel of niet een abonnement met toestel kan afsluiten van boven de € 250,- dat je gespreid betaalt. Als dit positief wordt beoordeeld, kun je het abonnement met Toestelkrediet afsluiten en krijg je een BKR-registratie.

Maak een proefberekening

Wat is jouw gezinssamenstelling?

Wat is je netto maandinkomen?

Wat zijn je maandelijkse woonlasten?

BKR-registratie

Wanneer je bij ons een Toestelkrediet heb afgesloten van meer dan € 250,- zullen wij hier een registratie van maken bij het BKR. Dit wordt 2 à 4 weken na het afsluiten van de overeenkomst gedaan. Een BKR-registratie is eenzelfde soort registratie als rood kunnen staan bij de bank. Het gevolg hiervan is dat je minder financiële ruimte hebt om toekomstige kredieten aan te gaan. Denk hierbij aan een hypotheek.

De BKR-registratie eindigt automatisch na je contractduur van 24 maanden indien je elke maand alles netjes betaald hebt. Als je je Toestelkrediet volledig hebt afgelost, wordt dit opgenomen in je registratie. Nadat je alles afgelost hebt, staat je registratie nog wel voor 5 jaar in het systeem van BKR, maar dit heeft geen invloed op toekomstige leningen.

Let op! Het registreren van een Toestelkrediet is iets anders dan het melden van een achterstand. Wanneer er 3 volledige maandtermijnen niet betaald is voor het Toestelkrediet, ontvang je een vooraankondiging van de achterstandsmelding. Wanneer er dan nog niet betaald wordt, moeten wij dit opgeven als achterstand op de aflossing van het Toestelkrediet. Dit leidt vrijwel zeker tot problemen bij een nieuwe kredietaanvraag. Betaal je steeds op tijd dan ontstaan er ook geen problemen.

Wil je geen BKR-registratie?

Wil je bovenstaande gegevens bij de Inkomen en Lasten Toets liever niet opgeven, heb je liever geen BKR-registratie of is de test negatief uitgevallen? Geen paniek, dan kun je alsnog een abonnement bij ons afsluiten. Je kunt het volgende doen:

  • Een ander abonnement met toestel afsluiten waarbij het Toestelkrediet lager is dan € 250,-
  • Vooraf een hoger bedrag bijbetalen, zodat het Toestelkrediet lager wordt dan €250,-
  • Het toestel in 1 keer afbetalen
  • Een Sim Only abonnement afsluiten
Veelgestelde vragen:
Waarom vraagt Tele2 deze persoonlijke gegevens en wat wordt ermee gedaan?

Tele2 is wettelijk verplicht om deze gegevens op te vragen. Zo probeert de overheid mensen te beschermen tegen schulden. Tele2 controleert hiermee of het mogelijk is om met de opgegeven gegevens een abonnement met toestel af te sluiten. Zodra je bestelling is afgerond en geaccepteerd, moeten wij deze gegevens op grond van de wet nog vijf jaar bewaren na aflossing van je Toestelkrediet. Als je aanvraag van het Toestelkrediet is afgewezen, vernietigen we jouw gegevens. Wij verwerken deze gegevens volgens de wet die van toepassing is.

Ik kan volgens de check geen krediet aangaan, maar binnenkort verandert mijn financiële situatie. Wat nu?

De checks zijn gebaseerd op je huidige gegevens, Als deze binnenkort veranderen, kun je dat niet aangeven. Als je met je huidige persoonlijke gegevens niet door de checks heen komt, kun je ervoor kiezen om tijdelijk een Sim Only abonnement af te sluiten. Wanneer je situatie veranderd is, kun je wellicht wel een abonnement met toestel afsluiten waarbij het Toestelkrediet hoger is dan € 250,-.

Ik ben 18 jaar maar ik heb nog geen inkomen. Wat kan ik nu doen?

Als je geen inkomen hebt, kom je niet door de Inkomen en Lasten Toets heen, wat betekent dat je geen abonnement kunt afsluiten waarbij het Toestelkrediet hoger is dan € 250,-. Je ouders/verzorgers zouden voor jou een abonnement kunnen afsluiten op hun naam. Dan wordt de toets met hun gegevens afgenomen. Als dat geen optie is, kun je vooraf een groter bedrag bijbetalen zodat het Toestelkrediet onder de € 250,- komt, je kunt een goedkoper toestel kiezen of je kunt voor een Sim Only abonnement gaan.

Kan ik mijn Toestelkrediet ook in één keer betalen?

Ja dat kan direct bij het afsluiten van je abonnement. Je betaalt dan alleen je maandelijkse bedrag voor je diensten (data/bellen/sms). Overigens betaal je hetzelfde bedrag voor je toestel. Het maakt niet uit of je het in één keer betaalt of juist in termijnen. Je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice. Je kunt de betaling direct doen via een link die je toegestuurd krijgt in een sms.

Kan ik mijn Toestelkrediet tussentijds in één keer afbetalen, zodat mijn BKR-registratie verdwijnt?

Je mag het Toestelkrediet altijd tussentijds in één keer aflossen. De kredietovereenkomst eindigt dan. Het Toestelkrediet wordt dan ook afgemeld bij het BKR. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.

Wat gebeurt er als ik de maandelijkse aflossing van mijn Toestelkrediet niet of niet op tijd betaal?

Op het moment dat wij 3 volledige maandtermijnen geen betaling hebben ontvangen voor het Toestelkrediet, ontvang je een brief over de vooraankondiging van de achterstandsmelding. Wanneer je dan niet betaalt, zijn wij verplicht deze betalingsachterstand te melden bij BKR. Je krijgt dan een negatieve registratie en dit kan tot problemen leiden bij nieuwe kredietaanvragen.

Wanneer je vervolgens je betaling alsnog voldoet, melden wij de betalingsachterstand af. Zowel de achterstandsmelding als de herstelmelding blijven na tot 5 jaar na aflossing van de volledige lening zichtbaar bij het BKR.

Is een gedeeltelijke aflossing van het Toestelkrediet tijdens de contractduur mogelijk?

Nee, het is niet mogelijk om tijdens je contractduur een gedeelte af te lossen. Je kunt wel het bedrag in een keer aflossen. Tijdens je bestelling kun je wel een eenmalige bijbetaling doen. Het voordeel hiervan kan zijn dat je Toestelkrediet dan, afhankelijk van de hoogte van de bijbetaling, misschien € 250,- of minder wordt en je dan dus geen BKR-registratie krijgt.

Wat gebeurt er met de BKR-registratie als ik alles heb afgelost?

Als het Toestelkrediet volledig is afgelost, melden wij dit af bij het BKR. Als je steeds tijdig hebt betaald dan is het Toestelkrediet niet langer van invloed bij het afsluiten van andere kredieten.  Alle gegevens blijven bij BKR tot 5 jaar na aflossing bewaard en inzichtelijk.

Kan ik ook meer per maand betalen zodat ik eerder mijn Toestelkrediet heb afgelost?

Nee, maar je kan wel tijdens je bestelling een eenmalige bijbetaling doen, waardoor je Toestelkrediet lager wordt en je maandelijkse kosten dus minder worden.