Klantenservice Mobiel

Wet op het Financieel Toezicht (Wft), Inkomen en Lasten Toets & BKR


Als je een abonnement met toestel afsluit, betaal je je toestel af in termijnen. Hierdoor heb je na het einde van je contract je telefoon volledig afbetaald. De Hoge Raad heeft bepaald dat dit een vorm van een krediet is. Iedere vorm van kredietverstrekking moet voldoen aan de Wft. Per 26 april 2017 moet daarom iedereen die bij Tele2 een abonnement wil afsluiten met een Toestelkrediet vanaf € 250,- een Inkomen en Lasten Toets en een BKR-toets doen.
Wet op het Financieel Toezicht (WFT)

De Wet op het Financieel Toezicht (WFT) is op 26 april 2017 ingevoerd om consumenten te beschermen tegen hoge abonnementen. Dit geldt voor alle providers in Nederland. Hierbij kijken ze naar je inkomen, woonlasten en gezinssamenstelling. Als je een abonnement bestelt waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost, registreren we dit bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dit wordt namelijk gezien als een lening. Over deze lening betaal je overigens geen rente of andere kosten.

Wat betekent dit voor mij?

Als je een abonnement afsluit waarbij de telefoon meer dan € 250,- kost (dit heet Toestelkrediet), wordt er een Inkomen en Lasten Toets (ILT) uitgevoerd en of je al BKR registraties hebt staan. Zo kijken we of het financieel haalbaar is voor jou om dit abonnement af te sluiten. Het is hierbij belangrijk dat je de juiste gegevens opgeeft.

Nu kunnen er 2 dingen gebeuren.

  1. Je abonnement wordt goedgekeurd
  2. Je abonnement wordt afgekeurd
Maak een proefberekening

Wat is jouw gezinssamenstelling?

Wat is je netto maandinkomen?

Wat zijn je maandelijkse woonlasten?

Mijn aanvraag is goedgekeurd

Dit betekent dat alle tests positief hebben uitgepakt en dat je het abonnement met toestel mag afsluiten. Omdat je telefoon meer dan € 250,- kost, krijg je wel een BKR-registratie. Deze registratie zorgt er wel voor dat je hierdoor minder financiële ruimte hebt voor andere leningen die je wilt aangaan. Denk hierbij aan een hypotheek.

Als je je telefoon helemaal hebt afbetaald, verdwijnt je BKR-registratie automatisch. Hier hoef je zelf dus niks voor te doen. Als je wil dat je registratie eerder verdwijnt, dan kun je in MijnTele2 je Toestelkrediet ook in een keer aflossen. Je registratie blijft nog wel voor 5 jaar in het systeem staan van het BKR, maar dit heeft geen invloed op nieuwe leningen die je wilt afsluiten.

Mijn aanvraag is afgekeurd

Dat is jammer om te lezen. Wij kunnen in verband met jouw privacy niet zien waarom het BKR het heeft afgewezen. Je kunt dit zelf achterhalen door contact op te nemen met het BKR.

Ik ben afgewezen of ik wil geen BKR-registratie

Er zijn gelukkig nog andere manieren om een abonnement bij ons af te sluiten. Je kunt het volgende doen:

  • Een goedkoper toestel kiezen waarbij het kredietbedrag onder de € 250,- ligt
  • Vooraf een hoger bedrag bijbetalen, zodat het Toestelkrediet lager wordt dan € 250,-
  • Het toestel in 1 keer afbetalen
  • Een Sim Only abonnement afsluiten
Achterstandsmelding

Let op! Het registreren van een Toestelkrediet is iets anders dan het melden van een achterstand. Wanneer er 3 volledige maandtermijnen niet betaald is voor het Toestelkrediet, ontvang je een vooraankondiging van de achterstandsmelding. Wanneer er dan nog niet betaald wordt, moeten wij dit opgeven als achterstand op de aflossing van het Toestelkrediet. Dit leidt vrijwel zeker tot problemen bij een nieuwe kredietaanvraag. Betaal je steeds op tijd dan ontstaan er ook geen problemen.

Veelgestelde vragen:
Waarom vraagt Tele2 deze persoonlijke gegevens en wat wordt ermee gedaan?

Tele2 is wettelijk verplicht om deze gegevens op te vragen. Zo probeert de overheid mensen te beschermen tegen schulden. Tele2 controleert hiermee of het mogelijk is om met de opgegeven gegevens een abonnement met toestel af te sluiten. Zodra je bestelling is afgerond en geaccepteerd, moeten wij deze gegevens op grond van de wet nog vijf jaar bewaren na aflossing van je Toestelkrediet. Als je aanvraag van het Toestelkrediet is afgewezen, vernietigen we jouw gegevens. Wij verwerken deze gegevens volgens de wet die van toepassing is.

Ik kan volgens de check geen krediet aangaan, maar binnenkort verandert mijn financiële situatie. Wat nu?

De checks zijn gebaseerd op je huidige gegevens, Als deze binnenkort veranderen, kun je dat niet aangeven. Als je met je huidige persoonlijke gegevens niet door de checks heen komt, kun je ervoor kiezen om tijdelijk een Sim Only abonnement af te sluiten. Wanneer je situatie veranderd is, kun je wellicht wel een abonnement met toestel afsluiten waarbij het Toestelkrediet hoger is dan € 250,-.

Ik ben 18 jaar maar ik heb nog geen inkomen. Wat kan ik nu doen?

Als je geen inkomen hebt, kom je niet door de Inkomen en Lasten Toets heen, wat betekent dat je geen abonnement kunt afsluiten waarbij het Toestelkrediet hoger is dan € 250,-. Je ouders/verzorgers zouden voor jou een abonnement kunnen afsluiten op hun naam. Dan wordt de toets met hun gegevens afgenomen. Als dat geen optie is, kun je vooraf een groter bedrag bijbetalen zodat het Toestelkrediet onder de € 250,- komt, je kunt een goedkoper toestel kiezen of je kunt voor een Sim Only abonnement gaan.

Bij wie sluit ik een krediet af?

Een Toestelkrediet sluit je af bij Tele2 Finance. Tele2 Finance is dus de kredietaanbieder. Tele2 incasseert namens Tele2 Finance de maandelijkse aflossing van jouw Toestelkrediet automatisch via je maandelijkse factuur.

Kan ik mijn Toestelkrediet tussentijds in één keer afbetalen, zodat mijn BKR-registratie verdwijnt?

Je mag het Toestelkrediet altijd tussentijds in één keer aflossen. De kredietovereenkomst eindigt dan. Het Toestelkrediet wordt dan ook afgemeld bij het BKR. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.

Wat gebeurt er als ik de maandelijkse aflossing van mijn Toestelkrediet niet of niet op tijd betaal?

Op het moment dat wij 3 volledige maandtermijnen geen betaling hebben ontvangen voor het Toestelkrediet, ontvang je een brief over de vooraankondiging van de achterstandsmelding. Wanneer je dan niet betaalt, zijn wij verplicht deze betalingsachterstand te melden bij BKR. Je krijgt dan een negatieve registratie en dit kan tot problemen leiden bij nieuwe kredietaanvragen.

Wanneer je vervolgens je betaling alsnog voldoet, melden wij de betalingsachterstand af. Zowel de achterstandsmelding als de herstelmelding blijven na tot 5 jaar na aflossing van de volledige lening zichtbaar bij het BKR.

Is een gedeeltelijke aflossing van het Toestelkrediet tijdens de contractduur mogelijk?

Nee, het is niet mogelijk om tijdens je contractduur een gedeelte af te lossen. Je kunt wel het bedrag in een keer aflossen. Tijdens je bestelling kun je wel een eenmalige bijbetaling doen. Het voordeel hiervan kan zijn dat je Toestelkrediet dan, afhankelijk van de hoogte van de bijbetaling, misschien € 250,- of minder wordt en je dan dus geen BKR-registratie krijgt.

Kan ik ook meer per maand betalen zodat ik eerder mijn Toestelkrediet heb afgelost?

Nee, maar je kan wel tijdens je bestelling een eenmalige bijbetaling doen, waardoor je Toestelkrediet lager wordt en je maandelijkse kosten dus minder worden.

Waar kan ik meer informatie vinden over het Toestelkrediet en de bijbehorende dienstenwijzer?

Als je een abonnement met toestel afsluit, ontvang je een document met daarin informatie over jouw Toestelkrediet en over de rechten die jij als klant hebt. Ook wordt de dienstenwijzer meegestuurd. Hierin wordt uitgelegd wat de rolverdeling is tussen Tele2 en Tele2 Finance. Bekijk hier een blanco voorbeeld van het informatiedocument en de dienstenwijzer voor een aankoop via de Tele2 website of via onze telefonische klantenservice.

Hoe ziet de model kredietovereenkomst eruit?

Bekijk hier de model kredietovereenkomst.

Direct hulp nodig?

Heb je een vraag? Stel hem aan onze virtuele assistent.
Tele2 schrijft een bericht...

MijnTele2 app
Vraag het de chatbot

Heb je een vraag? Stel deze dan aan onze superslimme, zelflerende chat-robot. Dit is jouw virtuele redder in nood.
Heb je de app nog niet? Download hem dan meteen!