Klantenservice Mobiel

Gebruikskosten hoger dan verwacht


Je factuur kan door gebruikskosten hoger uitvallen dan je gewend bent. Gebruikskosten zijn kosten die buiten je internebundel of Bel/SMS-bundel, die je gekocht hebt en gewend bent te gebruiken, vallen. Hieronder vind je waar deze kosten vandaan kunnen komen en hoe je dit zelf in de hand houdt.
Internetten, bellen en sms’en wannneer je bundel op is, of wanneer je geen bundel gekocht hebt

Wanneer je 80% en 100% van je bundel hebt gebruikt, ontvang je van ons een sms-bericht hierover. Vanaf de waarschuwing bij 100% kun je kosten buiten de bundel gaan maken. Om dit te voorkomen, kun je:

  • Een extra internetbundel kopen
  • Jouw internet- en/of Bel/sms-bundel verhogen via MijnTele2. Let op: Wanneer je 17 minuten of meer buiten je bundel belt, ben je goedkoper uit met een onbeperkt bellen abonnement
  • Jouw mobiele gegevens helemaal uitschakelen via toestelhulp. Let op: Je kunt dan alleen niet meer bellen/sms’en of gebruik maken van mobiel internet

Internetten zonder databundel
Let op: Wanneer je een abonnement zonder databundel hebt, is het toch wel mogelijk om met je mobiele telefoon data te verbruiken. Hiervoor wordt €1,- per MB in rekening gebracht.

  • Upgrade je abonnement met een databundel zodat je zorgeloos verder kunt
  • Of zet je mobiele data uit via de instellingen van je telefoon, hiervoor kun je ook te toestelhulp gebruiken

Update je bundel!
Kom je erachter dat je internet- of Bel/sms-bundel niet voldoende is voor jou? Dan kun je deze verhogen via MijnTele2.

Bellen, sms’en naar het buitenland

Vanuit Nederland kun je bellen en sms’en naar landen binnen en buiten de EU voor het internationale tarief. Let op: Dit gaat dus niet vanuit je standaard belbundel. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht.

Internetten, bellen en sms’en in het buitenland, of gebeld worden in het buitenland

We maken onderscheid tussen binnen en buiten de EU:

Binnen de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je Bel/sms-bundel én internetbundel/databundel geldig zijn in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland.

Internet
Voor het gebruik van internet in de EU geldt:

  • Unlimited: Je kunt maximaal 8GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,007 per MB
  • 10GB: Je kunt maximaal 8GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan
    € 0,007 per MB voor de laatste 2GB van je bundel. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten
  • 1GB/2GB/4GB/5GB/8GB: Je kunt je volledige internetbundel gebruiken. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten

Bellen en sms’en
Voor het bellen en sms’en in de EU geldt:

Buiten de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je extra betaalt om te internetten, bellen en sms’en. Bij aankomst in een land buiten de EU krijg je hierover een sms van ons.

Internet
Voor het gebruik van internet buiten de EU geldt dat je:

Bellen en sms’en
Voor het bellen en sms’en buiten de EU geldt:

  • Je mobiele data uitschakelen via onze toestelhulp. Let op: je kunt dan alleen nog gebruik maken van wi-fi

Gesprekken ontvangen in het buitenland
Gebeld worden binnen de EU is gratis. Ben je buiten de EU dan worden er kosten in rekening gebracht voor het aannemen van een telefoongesprek.

Diensten die buiten je bundel vallen

Servicenummers, zoals 0900-nummers
Wanneer je een servicenummer belt, worden door de aanbieder van dat nummer kosten doorberekend die je terugziet op je Tele2 factuur. Je kunt servicenummers blokkeren zodat deze niet meer kunnen worden.

MMS berichten
Een MMS (multimedia messaging service) kan gebruikt worden voor het versturen van tekst, geluid een plaatje of een stukje video. Hier wordt €0,242 per bericht voor gerekend.

ContentSMS / sms-dienst
Lees hieronder wat contentSMS is en hoe je dit stopt.

ContentSMS

ContentSMS is een sms-dienst waarbij je commerciele sms-berichten ontvangt op je telefoon, afkomstig van een 4 cijferig nummer. Bijvoorbeeld sms’jes met daarin je dagelijkse horoscoop, het weer, moppen of ringtones. Het kan hier gaan om een éénmalige dienst, of een dienst in abonnementsvorm.

De kosten voor deze dienst worden in rekening gebracht door het bedrijf dat de contentSMSjes levert. Je vind deze kosten terug op je Tele2 factuur. Je ziet de kosten terug in het verbruiksoverzicht bij Servicenummers/-berichten. Download je facturen via MijnTele2.

Hoe blokkeer ik contentSMS of sms-diensten?
Je kunt je afmelden voor ongewenste sms-diensten via Payinfo. Ook kun je daar bekijken voor welke sms-diensten je al aangemeld bent en apps blokkeren. Ga dan naar Payinfo.nl, de veilige website van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Kijk hier voor meer informatie en een uitleg over afmelden en blokkeren.

Op de pagina van Payinfo kun je kiezen uit twee opties:

  • Kies voor Inzien & Opzeggen om inzicht te krijgen in betalingen en voor het beheren van lopende abonnementen.
  • Kies voor de optie (de)Blokkeren om contentSMS en sms-diensten aan of uit te zetten.

Kies jouw optie en vul je telefoonnummer in. Vervolgens ontvang je een code op je telefoon die je daar dient in te vullen. Daarna ben je ingelogd en kun je jouw abonnementen inzien en apps (de)blokkeren. Lukt dit niet? Dan kun je even contact opnemen met onze klantenservice, maar probeer het eerst via Payinfo.

Voorkom het aanmelden voor een ongewenste sms-dienst

  • Klik niet op ongewenste pop-up meldingen. Deze kun je weg klikken door op het kruisje rechts boven te klikken
  • Laat niet zomaar je mobiele nummer achter, bekijk eerst om wat voor een actie het gaat en van welk bedrijf dit komt
  • Wil je toch gebruik maken van een sms-dienst, let dan goed op of het om een eenmalige service gaat of dat het in abonnementsvorm is
  • Sms ‘STOP’ naar het nummer waar de contentSMSjes van afkomstig zijn of meld je af via Payinfo. Lukt het niet via Payinfo, neem dan even contact met ons op.
Veelgestelde vragen:
Krijg ik een melding wanneer ik door mijn internetbundel heen ben?

Ja. Als je in het buitenland, binnen of buiten de EU, bent krijg je een sms wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je internetbundel/databundel op is.

Hoe zorg ik dat ik niet te veel data verbruik in het buitenland?

Als je in het buitenland, binnen of buiten de EU, bent krijg je een sms wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je internetbundel/databundel op is.

Tips om te voorkomen dat je te veel data verbruikt in het buitenland:

  • Monitor dagelijks je dataverbruik met Mijn Tele2 app
  • Sluit apps goed af en zet automatische updates hiervan uit
  • Download nieuwe apps vóór vertrek of via wifi
  • Controleer of je de laatste software-update van je telefoon geïnstalleerd hebt
  • Wees voorzichtig met het streamen van muziek en video’s. Beluister deze offline door je afspeellijsten te synchroniseren, bijvoorbeeld in Spotify
  • Gebruik gratis wifi, maar let op: wees altijd voorzichtig met het delen van gevoelige informatie
Wat kost internetten, bellen en sms'en in het buitenland?

Binnen de EU

We maken onderscheid tussen binnen en buiten de EU:

Binnen de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je Bel/SMS-bundel én internetbundel/databundel geldig zijn in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland.

Internet
Voor het gebruik van internet in de EU geldt:

  • Unlimited: Je kunt maximaal 8GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,007 per MB
  • 10GB: Je kunt maximaal 8GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan
    € 0,007 per MB voor de laatste 2GB van je bundel. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundelom te blijven internetten
  • 1GB/2GB/4GB/5GB/8GB: Je kunt je volledige internetbundel gebruiken. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten

Bellen en sms’en
Voor het bellen en sms’en in de EU geldt:

Buiten de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je extra betaalt om te internetten, bellen en sms’en. Bij aankomst in een land buiten de EU krijg je hierover een sms van ons.

Internet
Voor het gebruik van internet buiten de EU geldt dat je:

Bellen en sms’en
Voor het bellen en sms’en buiten de EU geldt:

Buiten de EU

Nee, je kunt buiten de EU niet internetten en bellen/sms’en vanuit je gebruikelijke bundel. Als je wel online wilt blijven, dan kun je kiezen voor een Extra Internetbundel. Of je betaalt per verbruikte MB. Als je aankomt in een land buiten de EU krijg je van ons een sms met deze twee opties.

Hoeveel data kan ik van mijn bundel in het buitenland gebruiken?

We maken onderscheid tussen binnen en buiten de EU:

Binnen de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je internetbundel/databundel geldig is in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland. Voor het gebruik van internet binnen de EU geldt:

  • Unlimited: Je kunt maximaal 8GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,007 per MB
  • 10GB: Je kunt maximaal 8GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,007 per MB voor de laatste 2GB van je bundel. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundelom te blijven internetten
  • 1GB/2GB/4GB/5GB/8GB: Je kunt je volledige internetbundel gebruiken. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten

Buiten de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je extra betaalt om te internetten, bellen en sms’en. Bij aankomst in een land buiten de EU krijg je hierover een sms van ons.

Voor het gebruik van internet buiten de EU geldt dat je: