Klantenservice Mobiel

Factuur hoger dan verwacht


Je factuur kan hoger uitvallen door buiten-de-bundel kosten. Dit heet ook wel gebruikskosten. Je leest hier hoe deze extra kosten ontstaan en wat je kunt doen om dit voortaan te voorkomen.
Veelgemaakte buiten-de-bundel kosten
  • Aanschaf extra internetbundel(s)
  • Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands telefoonnummer
  • Bellen naar 0900-nummers
  • Aankopen via Google Play
Europa EU
Bellen en sms’en

Bellen naar een Nederlands nummer
Je kunt altijd bellen/sms’en. Ook als je bundel op is. Alleen maak je dan kosten buiten de bundel waardoor je factuur hoger wordt. Gebeurt dit vaak? Verhoog dan je bel/sms-bundel via MijnTele2.

Bellen naar een buitenlands telefoonnummer
Vanuit Nederland kun je bellen en sms’en naar telefoonnummers van landen binnen en buiten de EU voor het internationale tarief. Let op: Dit gaat dus niet vanuit je standaard belbundel. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht.

Gebeld worden in het buitenland
Gebeld worden binnen de EU is gratis. Ben je buiten de EU dan worden er kosten in rekening gebracht voor het aannemen van een telefoongesprek.

Internetten in de EU

Binnen de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je Bel/sms-bundel én internetbundel/databundel geldig zijn in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Je hebt hier dus geen speciale/extra bundel voor nodig.

Er zit wel een maximum aan het aantal GB dat je in de EU maar buiten Nederland mag gebruiken. Dit is 12GB voor alle bundels vanaf 10GB. Daarna betaal je € 0,005 per MB. Voor alle internetbundels kleiner dan 10GB geldt dat ze hun volledige bundel kunnen gebruiken in de EU.

Lees hier meer over op onze Internetten in het buitenland pagina.

Buiten de EU internetten

Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je extra betaalt om te internetten, bellen en sms’en. Bij aankomst in een land buiten de EU krijg je hierover een SMS van ons. Voor internet in deze landen geldt dat je:

Internetten zonder data

Mijn data is op
Zodra je internetbundel op is, ontvang je een SMS van ons. Wil je toch nog internetten? Koop dan een extra internetbundel. De kosten voor deze extra bundel zorgen voor een hogere factuur.

Internetten zonder databundel
Let op: Wanneer je een abonnement zonder databundel hebt, kun je gewoon internetten. Dit kost € 1,- per MB.
Je voorkomt de extra kosten voor internet door:

  • Upgrade je abonnement met een databundel
  • Zet je mobiele data uit via de instellingen van je telefoon. Hiervoor kun je onze Toestelhulp gebruiken
Diensten die buiten je bundel vallen

Servicenummers, zoals 0900-nummers
Wanneer je een servicenummer belt, worden door de aanbieder van dat nummer kosten doorberekend die je terugziet op je Tele2 factuur. Je kunt servicenummers blokkeren zodat deze niet meer kunnen worden.

MMS berichten
Een MMS (multimedia messaging service) kan gebruikt worden voor het versturen van tekst, geluid een plaatje of een stukje video. Hier wordt €0,242 per bericht voor gerekend.

ContentSMS / sms-dienst
ContentSMS is een betaalde sms-dienst waarbij je commerciële sms-berichten ontvangt op je telefoon. De SMS’jes zijn afkomstig van een 4-cijferig nummer. Dit zijn sms’jes met daarin je dagelijkse horoscoop, het weer, moppen of ringtones. Het kan hier gaan om een éénmalige dienst, of een dienst in abonnementsvorm.

Deze SMS’jes zorgen ervoor dat je een hogere factuur krijgt. Wil je dit niet meer ontvangen? Blokkeer deze diensten dan direct.

Veelgestelde vragen:
Krijg ik een melding wanneer ik door mijn internetbundel heen ben?

Ja. Als je in het buitenland, binnen of buiten de EU, bent krijg je een sms wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je internetbundel/databundel op is.

Waarom is mijn abonnementsprijs omhoog gegaan?

Ieder jaar voert Tele2 een inflatiecorrectie door op de vaste kosten van je mobiele abonnement. Dit geldt voor je Bel/SMS-bundel en databundel. Vind hier meer informatie over inflatiecorrectie. 

 

Wat kost internetten, bellen en sms'en in het buitenland?

Binnen de EU

We maken onderscheid tussen binnen en buiten de EU:

Binnen de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je Bel/SMS-bundel én internetbundel/databundel geldig zijn in de hele EU en in IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland. Met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Je kunt dus internetten, bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent te gebruiken in Nederland.

Internet
Voor het gebruik van internet in de EU geldt:

  • Unlimited Data: Je kunt maximaal 12GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,005 per MB.
  • 20GB: Je kunt maximaal 12GB per maand gebruiken. Wanneer je dit limiet bereikt kun je blijven internetten. Je betaalt dan € 0,005 per MB voor de resterende GB van je bundel. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten.
  • 10GB Data of minder: Je kunt je volledige internetbundel gebruiken. Wanneer je bundel op is, ga je automatisch offline. Kies dan voor een Extra internetbundel om te blijven internetten.

Bellen en sms’en
Voor het bellen en sms’en in de EU geldt:

Buiten de EU
Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je extra betaalt om te internetten, bellen en sms’en. Bij aankomst in een land buiten de EU krijg je hierover een sms van ons.

Internet

Zodra je in een land bent buiten de EU schakelen we je internet automatisch uit. Zo voorkom je onverwachte kosten buiten je bundel. Zoals je gewend bent, ontvang je een SMS van ons als je in een ander land bent. In deze SMS benoemen we wat opties, namelijk:

  • Je laat je internet uitstaan
  • Je activeert een voordelige bundel die bij die zone hoort
  • Je stelt via een SMS een maximum bedrag in voor de kosten die je buiten je bundel mag maken.

Zodra je een bundel hebt besteld of als je een maximum bedrag hebt ingesteld, krijg je een SMS ter bevestiging. Zo weet je dat je weer zorgeloos kunt internetten.

Bellen en sms’en
Voor het bellen en sms’en buiten de EU geldt:

Buiten de EU

Nee, je kunt buiten de EU niet internetten en bellen/sms’en vanuit je gebruikelijke bundel. Als je wel online wilt blijven, dan kun je kiezen voor een Extra Internetbundel. Of je betaalt per verbruikte MB. Als je aankomt in een land buiten de EU krijg je van ons een sms met deze twee opties.

Hoe zorg ik dat ik niet te veel data verbruik in het buitenland?

Als je in het buitenland, binnen of buiten de EU, bent krijg je een sms wanneer je 80% van je bundel hebt gebruikt. En een sms wanneer je internetbundel/databundel op is.

Tips om te voorkomen dat je te veel data verbruikt in het buitenland:

  • Monitor dagelijks je dataverbruik met Mijn Tele2 app
  • Sluit apps goed af en zet automatische updates hiervan uit
  • Download nieuwe apps vóór vertrek of via wifi
  • Controleer of je de laatste software-update van je telefoon geïnstalleerd hebt
  • Wees voorzichtig met het streamen van muziek en video’s. Beluister deze offline door je afspeellijsten te synchroniseren, bijvoorbeeld in Spotify
  • Gebruik gratis wifi, maar let op: wees altijd voorzichtig met het delen van gevoelige informatie

Direct hulp nodig?

Heb je een vraag? Stel hem aan onze virtuele assistent.
Tele2 schrijft een bericht...