Klantenservice Mobiel

Gebruikskosten hoger dan verwacht


Je abonnement kan door verschillende oorzaken hoger uitvallen dan verwacht. Gebruikskosten zijn kosten die buiten je normale bel/sms/databundel vallen. Op deze pagina vind je waar deze kosten vandaan kunnen komen en hoe je dit zelf in de hand houdt.
Hoe ontstaan kosten buiten de bundel?

ContentSMS / sms-dienst
Lees onderaan deze pagina wat contentSMS is en hoe je dit stopt.

Bellen/sms’en/dataverbruik buiten de bundel
Wanneer je 80% en 100% van je bundel verbruikt hebt, ontvang je van ons een notificatie via een smsje. Vanaf dat de waarschuwing bij 100% kun je kosten buiten de bundel gaan maken. Om dit te voorkomen, kun je:

  • Een eenmalige extra internetbundel kopen.
  • Je bel/sms en databundel verhogen via MijnTele2 of chat met onze virtuele assistent onderaan deze pagina. Wist je trouwens dat wanneer je 17 minuten buiten je bundel hebt gebeld, je goedkoper uit bent met een onbeperkt bellen abonnement.
  • Je mobiele gegevens helemaal uit schakelen via de toestelhulp. Je kunt dan alleen niet meer bellen/sms’en of gebruik maken van mobiel internet.

Internetverbruik in het buitenland
Let er dan op dat er buiten de EU andere tarieven gelden. De tarieven vind je hier.

Om deze kosten te voorkomen kun je:

Extra internetbundels in Nederland of binnen de EU
Tele2 biedt verschillende extra internetbundels.

  • Vind hier de tarieven en codes voor bundels binnen Nederland en de EU. Je activeert je extra internetbundel door de bijbehorende code te sms’en naar 1280.
  • Activeer je buitenland bundel voor landen buiten de EU door te sms’en naar 1280. Hier vind je per land de codes en tarieven.
  • Voor deze bundels wordt een vast bedrag in rekening gebracht. Dit zie je terug op je volgende factuur.

Bellen/sms’en vanuit Nederland naar het buitenland
Vanuit Nederland kun je bellen en sms’en naar het buitenland (ook naar landen binnen de EU) voor het internationale tarief. Let op: dit gaat dus niet vanuit je gebruikelijke belbundel. Hiervoor worden extra kosten buiten je bundel in rekening gebracht.

Bellen/sms’en vanuit de EU naar het buitenland
Binnen de EU gaan je belminuten en je sms’jes uit je gebruikelijke bundel. Voor het bellen naar landen buiten de EU geldt het internationale tarief.

Bellen/sms’en buiten de EU
Voor het gebruik van je mobiele telefoon buiten de EU gelden andere tarieven.

Gesprekken ontvangen in het buitenland
Gebeld worden binnen de EU is gratis. Ben je buiten de EU dan worden er kosten in rekening gebracht voor het aannemen van een telefoongesprek.

MMS berichten
Een MMS (multimedia messaging service) kan gebruikt worden voor het versturen van tekst, geluid een plaatje of een stukje video. Hier wordt €0,242 per bericht voor gerekend.

Dataverbruik zonder databundel
Let op: Wanneer je een abonnement zonder databundel hebt, is het toch wel mogelijk om met je mobiele telefoon data te verbruiken. Hiervoor wordt €1,- per MB in rekening gebracht.

  • Upgrade je abonnement met een databundel zodat je zorgeloos verder kunt
  • Of zet je mobiele data uit via de instellingen van je telefoon, hiervoor kun je ook te toestelhulp gebruiken

Servicenummers, zoals 0900-nummers
Wanneer je een servicenummer belt, worden door de aanbieder van dat nummer kosten doorberekend die je terugziet op je Tele2 factuur. Lees hier hoe je dit uitschakelt.

Wat is contentSMS en hoe stop ik dit?

ContentSMS is een sms-dienst waarbij je commerciele sms-berichten ontvangt op je telefoon, afkomstig van een 4 cijferig nummer. Bijvoorbeeld sms’jes met daarin je dagelijkse horoscoop, het weer, moppen of ringtones. Het kan hier gaan om een éénmalige dienst, of een dienst in abonnementsvorm.

De kosten voor deze dienst worden in rekening gebracht door het bedrijf dat de contentSMSjes levert maar vind je wel terug op je Tele2 factuur. Je factuur kun je via MijnTele2 downloaden. Je ziet de kosten terug op je factuur in het verbruiksoverzicht bij Servicenummers/-berichten.

Hoe blokkeer ik contentSMS of sms-diensten?
Je kunt je afmelden voor ongewenste sms-diensten via Payinfo. Ook kun je daar bekijken voor welke sms-diensten je al aangemeld bent en apps blokkeren. Ga dan naar Payinfo.nl, de veilige website van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Kijk hier voor meer informatie en een uitleg over afmelden en blokkeren.

Op de pagina van Payinfo kun je kiezen uit twee opties:

  • Kies voor Inzien & Opzeggen om inzicht te krijgen in betalingen en voor het beheren van lopende abonnementen.
  • Kies voor de optie (de)Blokkeren om contentSMS en sms-diensten aan of uit te zetten.

Kies jouw optie en vul je telefoonnummer in. Vervolgens ontvang je een code op je telefoon die je daar dient in te vullen. Daarna ben je ingelogd en kun je jouw abonnementen inzien en apps (de)blokkeren. Lukt dit niet? Dan kun je even contact opnemen met onze klantenservice, maar probeer het eerst via Payinfo.

Tip: Hoe voorkom je het aanmelden voor een ongewenste sms-dienst?
  • Klik niet op ongewenste pop-up meldingen. Deze kun je weg klikken door op het kruisje rechts boven te klikken
  • Laat niet zomaar je mobiele nummer achter, bekijk eerst om wat voor een actie het gaat en van welk bedrijf dit komt
  • Wil je toch gebruik maken van een sms-dienst, let dan goed op of het om een eenmalige service gaat of dat het in abonnementsvorm is
  • Sms ‘STOP’ naar het nummer waar de contentSMSjes van afkomstig zijn of meld je af via Payinfo. Lukt het niet via Payinfo, neem dan even contact met ons op.
Update je bundel!

Kom je erachter dat je mobiele internet of bel/sms bundel niet voldoende is voor jou? Dan kun je deze upgraden via MijnTele2 of door te bellen met ons gratis sales nummer 0800-1602.