LAAT JE NIET BEETNEMEN!
LAAT JE NIET BEETNEMEN!
Phishing: valse e-mails en sms'jes
We sturen je een e-mail of sms als je een openstaande factuur hebt. Handig toch? Tegenwoordig sturen oplichters ook vaak e-mails of sms'jes die erg lijken op die van Tele2. Deze vorm van internetfraude noemen we phishing. De oplichters proberen je te misleiden, zodat je geld naar ze overmaakt of persoonlijke gegevens doorgeeft. Daarnaast kunnen fraudeurs ook telefoonnummers vervalsen (spoofen).
Nieuwste phishing e-mails en sms'jes
Hieronder zie je een overzicht van de meest recente phishing berichten die bij ons bekend zijn. Heb je een e-mail of sms gekregen die hieronder niet wordt gemeld? Misschien staat deze al wel op
Fraudehelpdesk.nl. Sowieso ontvangen we het bericht graag van je, op
phishing@t-mobile.nl.
Twijfel je over een betaling? Check eerst altijd de status van je betaling in
MijnTele2 of via de Tele2 app.
-
MijnTele2 e-mail
We krijgen meerdere meldingen binnen over MijnTele2 phishing e-mails. Je kan op een aantal manieren herkennen dat het hier om phishing gaat:
Spel-en taalfouten in de tekst
E-mailadres is niet aan Tele2 gerelateerd
De link verwijst niet naar het Tele2 domein (begint niet met https://tele2.nl/...)
-
Tele2 webmail
We krijgen berichten dat uit naam van Tele2 een e-mail wordt verzonden over het gebruik van de berichtenservice. De link in de mail lijkt op de Tele2 webmail link, alleen zit hier een andere url pagina onder.
Wat is spoofing?
De laatste tijd zien we steeds meer berichten over 'spoofing'. Spoofing is een vorm van fraude waarbij iemand anders je telefoonnummer vervalst. Hierdoor lijkt het alsof deze persoon met jouw nummer belt, sms't of Whatsappt. Dit kan gebruikt worden om mensen lastig te vallen. Of om iemand te overtuigen om geld over te maken.
Goed om te weten
Helaas kan Tele2 niet herkennen of je gebeld wordt door een 'vervalst nummer'.
Maar wordt jouw eigen nummer 'vervalst'? Dan zal Tele2 de belkosten van het vervalste nummer nooit bij jou in rekening brengen.
En als iemand jouw nummer belt, dan komt de beller altijd bij jou uit, en nooit bij het vervalste nummer.
Wat kun je doen tegen spoofing berichtjes?
Als je het niet vertrouwt, vraag om even te (videobellen).
Of bel/sms de ander zelf even terug (die komen nooit bij het vervalste nummer uit).
Wat moet je vooral (niet) doen?
Heb je een bericht ontvangen, en weet je niet zeker of je het wel kunt vertrouwen? Check de tips voor dingen die je wel en niet moet doen.

Doen
Controleer of het e-mailadres van de afzender eindigt op @tele2.nl of @mail.tele2.nl.
Controleer -voordat je er op klikt- of een link begint met https://www.tele2.nl
Stuur een verdachte e-mail door naar phishing@t-mobile.nl.
Verwijder berichten die je niet vertrouwt direct.

Niet doen
Betaal nooit met bitcoins of vouchers. Hier zullen wij nooit om vragen!
Klink niet op een link of knop in een bericht dat je niet vertrouwt.
Vragen 'bekenden' om geld? Bel ze dan altijd op om zeker te weten dat het om hem of haar gaat.
Antwoord niet op berichten die je niet vertrouwt.
Veelgestelde vragen
-
Wat doet Tele2 tegen phishing?
Zodra we een melding krijgen over een nieuwe phishing-mail uit onze naam, doen we het volgende:
- We plaatsen de e-mail op deze pagina tele2.nl/phishing.
- Als we merken dat er veel vragen over binnenkomen, plaatsen we ook een melding op de homepage.
- We controleren of de e-mail al bekend is op FraudeHelpdesk.nl. Zo niet, dan informeren we ook deze partij.
- We nemen contact op met het bedrijf waar de website draait, met als doel de site off-line te halen.
- We nemen contact op met de Internet Service Provider waarvandaan de e-mail verstuurd is. Zo zorgen we dat de verzending zo snel mogelijk stopt.
- We melden de phishing bij diverse anti-spamorganisaties, zodat spamfilters bijgewerkt worden.
-
Hoe herken ik een website van Tele2?
Tele2 bezit meerdere websites, namelijk:
- https://www.tele2.nl
- https://www.tele2.nl/login
Kijk altijd goed of de link start met ‘https’; zonder de s is de pagina niet betrouwbaar.
Ben je op een webpagina terechtgekomen die niet in deze lijst staat, maar wel op een Tele2 pagina lijkt? Laat ons dat dan weten via phishing@t-mobile.nl.
-
Hoe herken ik een e-mailadres van Tele2?
E-mailadressen van Tele2 eindigen op @tele2.nl of op @mail.tele2.nl. Helaas worden oplichters steeds slimmer en hebben sommigen een manier gevonden om ons e-mailadres na te apen. Zo lijkt een mail afkomstig te zijn van @tele2.nl, terwijl dat helemaal niet zo is. Dit heet ‘spoofen’. Op FraudeHelpdesk.nl lees je hier meer over.
We werken samen met verschillende partners die uit onze naam e-mails kunnen versturen. Je kunt hierbij denken aan:
- AMP en PostNL voor bezorging en ophalen van je telefoon.
- Dyna voor telefoonreparaties.
- DataIM (
vragenlijst@tele2-onderzoek.nl ), Medallia (Klantonderzoek@express.ger.medallia.eu) en Kantar(webint@tns-nipo.com) voor (tevredenheids)onderzoeken. info@mail.tele2.nl voor campagnes.vragenlijst@tele2-onderzoek.nl stuurt je een e-mail nadat je je contract hebt opgezegd.
Tip: vertrouw je een e-mail met een betaalverzoek niet? Log dan in op je persoonlijke Mijn Tele2 account. Daar zie je jouw openstaande facturen en zie je meteen of het bedrag dat in de e-mail wordt genoemd klopt.
Neem altijd contact met ons op als je twijfelt over de inhoud van de mail.
-
Hoe komen de oplichters aan mijn e-mailadres?
Het maakt oplichters niet uit of je wel of geen klant bent van Tele2. Ze versturen zo’n valse e-mail gewoon naar duizenden e-mailadressen tegelijk. Zo komt een deel van die e-mails toch bij Tele2 klanten terecht.
-
Door wie worden de valse e-mails verstuurd?
Dat weten we helaas niet altijd, maar in de meeste gevallen worden ze verstuurd door criminelen en oplichters. Zij proberen je te misleiden, zodat je geld overmaakt naar hun rekening of persoonlijke gegevens aan ze doorgeeft.
-
Wat moet ik doen als ik op een link geklikt heb?
Word je gevraagd je gegevens in te vullen? Geen paniek: gewoon niet invullen, niets verzenden en niets bevestigen.
Heb je je gegevens wél ingevuld op een onbetrouwbare site? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank en volg de adviezen die je daar krijgt. -
Wat moet ik doen als ik al betaald heb?
Tele2 kan er niet voor zorgen dat je het betaalde bedrag terugkrijgt. We adviseren je in zo’n geval altijd om aangifte van oplichting te doen bij de politie.
-
Wordt het bedrag uit de e-mail echt afgeschreven?
Nee, oplichters kunnen gelukkig niet zomaar geld van je rekening afschrijven. Daarom wordt in phishing-mails meestal gezegd dat je zélf geld moet overmaken. En ons advies is dus om dat nooit zomaar te doen.
-
Zit er een virus in de valse e-mail?
Als je een valse e-mail hebt geopend, kán er inderdaad een virus in zitten. Ook in bijlages en achter linkjes kunnen virussen zitten. Daarom is het altijd verstandig om een anti-virusprogramma te gebruiken.
-
Waarom stuur ik een verdachte e-mail naar phishing@t-mobile?
Tele2 en T-Mobile vormen één bedrijf. Phishing@t-mobile.nl is het algemene mailadres waar verdachte e-mails naar gestuurd kunnen worden, zo ook voor verdachte berichten uit naam van Tele2.