Klantenservice Mobiel

Alles over 4G van Tele2


Met het nieuwste Tele2 4G-netwerk van Nederland kun je supersnel internetten, muziek luisteren, whatsappen, bellen via 4G (VoLTE) en nog veel meer. Lees hier hoe je hier eenvoudig gebruik van kan maken.

Wat heb je nodig voor 4G?

Een 4G ready telefoon:
  • Dit betekent dat jouw telefoon geschikt is om op de frequenties van ons 4G netwerk te kunnen.
  • Bekijk hier of jouw telefoon 4G-ready is.
Netwerkdekking:
  • We hebben hard gewerkt aan ons 4G netwerk waardoor we buitenshuis landelijk 4G dekking hebben. Ondertussen blijven we verder bouwen aan ons netwerk.
  • Kijk voor de actuele dekking op onze dekkingskaart.
De juiste instellingen:
  • Om gebruik te kunnen maken van ons netwerk heb je de juiste instellingen nodig op je telefoon en is het verstandig om een update te doen van de software op je telefoon.
  • Gebruik ons stappenplan om dit eenvoudig in te stellen.
Gebruik ons stappenplan om eenvoudig gebruik te maken van 4G
1 Geef aan welk merk toestel je hebt.

Waarom 4G?
Met 4G van Tele2 ben je niet langer afhankelijk van wifi voor snel internet. Wij zorgen ervoor dat je overal en altijd razendsnel internet hebt!

Waar moet je rekening mee houden?
Om gebruik te maken van ons 4G-netwerk kan het nodig zijn de software op je telefoon bij te werken of je instellingen aan te passen. De software op je telefoon, ook wel besturingssysteem genoemd, hangt af van het merk telefoon dat je gebruikt.

Waarom is een software update handig?
Het besturingssysteem stuurt de hardware aan van je telefoon. Dit zorgt ervoor dat je onder andere kunt bellen en internetten met je mobiele telefoon. We adviseren de software op je telefoon regelmatig bij te werken zodat je toestel extra beveiligd is en je gebruik kunt maken van de nieuwste snufjes.

1 Gebruik onze toestelhulp

Op de pagina van onze toestelhulp kun je de handleiding van jouw toestel vinden. Hier kun je precies vinden wat de juiste instellingen zijn om op het 4G-netwerk te kunnen.

1 Heb je de juiste software versie op je telefoon staan?

We gaan eerst even controleren of je de juiste software versie op je toestel hebt staan, waardoor je direct gebruik kunt maken van het 4G-netwerk. Je kunt dit achterhalen heel makkelijk achterhalen. Pak je telefoon en ga naar:

  • Instellingen
  • Algemeen
  • Software-update

Vanaf iOS 9.2 of hoger kun je automatisch gebruik maken van het 4G-netwerk. Geen paniek als je een oudere versie hebt. Er zijn genoeg manieren om jou te helpen zodat je wel gebruik kunt maken van 4G.

Tip: Onthoud welke software versie je hebt, want deze kun je later nog een keer nodig hebben bij het aanpassen van je toestelinstellingen.

1 Staat er 4G op je beeldscherm?

Zet je mobiele internet aan en zorg dat je wifi uitgeschakeld is. Dit kun je doen bij je instellingen. Als je linksboven op je beeldscherm van je telefoon kijkt zie je Tele2 staan. Naast het woord Tele2 zie je als het goed is 3G of 4G staan.

4g-in-beeld-iphone
1 Je maakt gebruik van 4G!

Top! Je maakt gebruik van ons supersnelle 4G-netwerk.

1 Check de instellingen van je toestel

Het kan zijn dat je instellingen niet helemaal goed staan op je toestel waardoor je niet op het 4G-netwerk zit. We gaan deze even met je doorlopen. Pak je toestel en voer deze stappen uit.

Voor iOS 10:

  • Instellingen
  • Mobiel netwerk
  • Opties mobiele data
  • Gesprekken en data
  • Selecteer 4G

Voor iOS 9:

  • Instellingen
  • Mobiel netwerk
  • Gesprekken en data
  • Selecteer 4G

Voor iOS 8:

  • Instellingen
  • Mobiel netwerk
  • Schakel 4G in
4g-iphone
1 Je maakt gebruik van 4G!

Top! Je kunt vanaf nu gebruik maken van ons supersnelle 4G-netwerk.

1 Gebruik onze toestelhulp

Het kan zijn dat er nog andere instellingen op je toestel niet kloppen. Deze kun je even nalopen met onze toestelhulp. Mocht je er dan toch nog niet uitkomen, kun je altijd even contact met ons opnemen.

1 Je hebt nog niet de juiste software op je telefoon.

Op dit moment staat nog niet de nieuwste software op je telefoon om direct gebruik te kunnen maken van 4G. Het beste wat je nu kunt doen, is de software updaten. Heb je iOS 8 of hoger en mocht de update op dit moment niet uitkomen, kun je ook je de instellingen van je toestel aanpassen.

1 Software updaten van je telefoon

Je gaat de nieuwste software op je telefoon zetten. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wifi aanstaat want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij voor minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Nu kun je beginnen met de software-update. Ga via je telefoon naar:

  • Instellingen
  • Algemeen
  • Klik op Software-update en volg de instructies.
4g-iphone-software-update
1 Het is helaas niet gelukt om de software-update te voltooien

Er kunnen diverse oozaken zijn waardoor de update niet gelukt is, namelijk:

  • Je batterij is niet voldoende opgeladen.
  • Je bent niet verbonden met het wifi-netwerk.
  • Je geheugen zit te vol.

Om meer geheugen vrij te maken, zou je je foto’s en video’s kunnen opslaan in iCloud of op je computer/laptop. Je kunt natuurlijk ook wat oude foto’s en video’s van je toestel verwijderen. Daarnaast kun je ook wat apps verwijderen die je niet meer gebruikt. Hierdoor komt er meer ruimte vrij op je toestel. Dit is ook voordelig voor de snelheid van je toestel.

1 Welk toestel van Samsung heb je?
1 Gebruik onze toestelhulp

Op de pagina van onze toestelhulp kun je de handleiding van jouw Samsung toestel vinden. Hier kun je precies vinden wat de juiste instellingen zijn om op het 4G-netwerk te kunnen.

1 Is er een software-update beschikbaar op je Samsung S4?

Je gaat kijken of er een software-update beschikbaar is op je telefoon. Voordat je hieraan begin, is het belangrijk dat je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wifi aanstaat, want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Om te checken of er een nieuwe update is, ga je via je telefoon naar:

  • Apps
  • Instellingen
  • Meer
  • Toestel info
  • Bijwerken

Je toestel gaat nu naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies die op je scherm verschijnen.

1 Het is helaas niet gelukt om de software-update te voltooien

Er kunnen diverse oozaken zijn waardoor de update niet gelukt is, namelijk:

  • Je batterij is niet voldoende opgeladen.
  • Je bent niet verbonden met het wifi-netwerk.
  • Je geheugen zit te vol.

Om meer geheugen vrij te maken, zou je je foto’s en video’s kunnen opslaan in Google Drive of op je computer/laptop. Je kunt natuurlijk ook wat oude foto’s en video’s van je toestel verwijderen. Daarnaast kun je ook wat apps verwijderen die je niet meer gebruikt. Hierdoor komt er meer ruimte vrij op je toestel. Dit is ook voordelig voor de snelheid van je toestel.

1 Is er een software-update beschikbaar op je Samsung S5?

Je gaat kijken of er een software-update beschikbaar is op je telefoon. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk dat je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wifi aanstaat, want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Om te checken of er een nieuwe update is, ga je via je telefoon naar:

  • Apps
  • Instellingen
  • Systeem
  • Toestel info
  • Software-update
  • Nu bijwerken
  • Ok

Je toestel gaat nu naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies die op je scherm verschijnen.

1 Is er een software-update beschikbaar op de Samsung S6 (Edge)

Je gaat kijken of er een software-update beschikbaar is op je telefoon. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk dat je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wifi aanstaat, want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Om te checken of er een nieuwe update is, ga je via je telefoon naar:

  • Apps
  • Instellingen
  • Toestel-info
  • Software-update
  • Nu bijwerken
  • Ok

Je toestel gaat nu naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies die op je scherm verschijnen.

1 Staat er 4G op je beeldscherm?

Zet je mobiele internet aan en zorg dat je wifi uitgeschakeld is. Dit kun je doen bij je instellingen. Als je linksboven op je beeldscherm van je telefoon kijkt zie je Tele2 staan. Naast het woord Tele2 zie je als het goed is 3G of 4G staan.

4g-samsung
1 Je maakt gebruik van 4G!

Top! Je kunt vanaf nu gebruik maken van ons supersnelle 4G-netwerk.

1 Check de instellingen van de toestel

Het kan zijn dat je instellingen niet helemaal goed staan op je toestel waardoor je niet op het 4G-netwerk zit. We gaan deze even met je doorlopen. Pak je toestel en voer de onderstaande stappen uit die bij jouw toestel horen.

Samsung S4

  • Apps
  • Instellingen
  • Meer Netwerken
  • Mobiele Netwerken
  • Netwerkmodus
  • Vink LTE/GSM/WCDMA (automatisch verbinden) aan
  • Ga terug naar je startscherm.

Samsung S5

  • Apps
  • Instellingen
  • Netwerkverbindingen
  • Meer Netwerken
  • Mobiele Netwerken
  • Vink 4G/3G/2G (automatisch verbinden) aan
  • Ga terug naar je startscherm.

Samsung s6 (edge)

  • Apps
  • Instellingen
  • Mobiele Netwerken
  • Netwerkmodus
  • Vink 4G/3G/2G (automatisch verbinden) aan
  • Ga terug naar het startscherm.
Veelgestelde vragen:
Heb ik altijd 4G?

We hebben een landelijke 4G-dekking dus het is wel de bedoeling dat je altijd 4G hebt. Maar het lukt niet altijd, bijvoorbeeld doordat je in een gebouw bent met heel dikke muren. Als je geen 4G hebt, ga je automatisch terug naar 3G. Zo blijf je wel altijd verbonden met internet.

Zitten er extra kosten aan 4G?

Nee, bij Tele2 is 4G de standaard. Daar hoef je dus niets extra’s voor te betalen. 

Hoe weet ik of ik een 4G-simkaart heb?

Dat kun je zien in MijnTele2. Is dat niet zo? Neem dan even contact met ons op. Op onze contactpagina vind je de verschillende contact mogelijkheden.

Hoe activeer ik mijn simkaart?

Je kunt je simkaart activeren via MijnTele2. Kijk op deze pagina voor meer informatie.

Als je simkaart al geactiveerd is, hoef je dit niet nogmaals te doen om gebruik te maken van 4G. Het is wel belangrijk dat je voldoet aan bovenstaande 4G ready check, om gebruik te maken van het 4G netwerk van Tele2. Als je nog geen gebruik kunt maken van 4G schakelt je telefoon automatisch over naar het 3G netwerk.

Wat is VoLTE?

VoLTE staat voor Voice over LTE. Dit is een speciale techniek die ervoor zorgt dat je kunt bellen via het supersnelle 4G-netwerk. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar onze speciale VoLTE-pagina.