Klantenservice Mobiel

Gebruik maken van 4G


Tele2 heeft het eerste 4G-only netwerk van de wereld! We hebben op dit moment 97% landelijke 4G-dekking. Met het supermoderne 4G-netwerk kun je supersnel internetten, muziek luisteren, whatsappen, bellen via 4G (VoLTE) en nog veel meer. Lees hier hoe je hier eenvoudig gebruik van kan maken.

Wat heb je nodig voor 4G?

Een 4G-ready telefoon:
  • Dit betekent dat jouw telefoon geschikt is om op de frequenties van ons 4G-netwerk te kunnen.
  • Bekijk hier of jouw telefoon 4G-ready is.
Netwerkdekking:
  • We hebben hard gewerkt aan ons 4G-netwerk waardoor we 97% landelijk 4G-dekking hebben. Ondertussen blijven we verder bouwen aan ons stabiele netwerk.
  • Kijk voor de actuele dekking op onze dekkingskaart.
De juiste instellingen:
  • Om gebruik te kunnen maken van ons netwerk heb je de juiste instellingen nodig op je telefoon en is het verstandig om een update te doen van de software op je telefoon.
  • Gebruik ons stappenplan om dit eenvoudig in te stellen.
Gebruik ons stappenplan om eenvoudig gebruik te maken van 4G
1 Geef aan welk merk toestel je hebt.

Waarom 4G?
Met 4G van Tele2 ben je niet langer afhankelijk van wi-fi voor snel internet. Wij zorgen ervoor dat je overal en altijd razendsnel internet hebt! En met veel toestellen kun je ook VoLTE-bellen op ons 4G-netwerk.

Waar moet je rekening mee houden?
Om gebruik te maken van ons 4G-netwerk kan het nodig zijn de software op je telefoon bij te werken of je instellingen aan te passen. De software op je telefoon, ook wel besturingssysteem genoemd, hangt af van het merk telefoon dat je gebruikt.

Waarom is een software update handig?
Het besturingssysteem stuurt de hardware aan van je telefoon. Dit zorgt ervoor dat je onder andere kunt bellen en internetten met je mobiele telefoon. Voor een optimale werking adviseren we je om de software op je telefoon regelmatig bij te werken. Zo is je toestel beter beveiligd en kan je gebruik maken van de nieuwste snufjes.

1 Gebruik onze toestelhulp

Op de pagina van onze toestelhulp kun je de handleiding van jouw toestel vinden. Hier kun je precies vinden wat de juiste instellingen zijn om op het 4G-netwerk te kunnen.

1 Staat er 4G op je beeldscherm?

Zet je mobiele internet aan en zorg dat je wifi uitgeschakeld is. Dit kun je doen bij je instellingen. Als je linksboven op je beeldscherm van je telefoon kijkt zie je Tele2 staan. Naast het woord Tele2 zie je als het goed is 3G of 4G staan.

1 Je maakt gebruik van 4G!

Top! Je maakt gebruik van ons supersnelle 4G-netwerk.

1 Check de instellingen van je toestel

We gaan nu kijken of je de juiste instellingen hebt om 4G te gebruiken. Volg onderstaande stappen:

  • Instellingen
  • Mobiel netwerk
  • Schakel 4G in
  • Gesprekken en data

Schakel vervolgens vliegtuigmodus in en zet deze na enkele seconden weer uit.

1 Je maakt gebruik van 4G!

Top! Je kunt vanaf nu gebruik maken van ons supersnelle 4G-netwerk.

1 Gebruik onze toestelhulp

Het kan zijn dat er nog andere instellingen op je toestel niet kloppen. Deze kun je even nalopen met onze toestelhulp. Mocht je er dan toch nog niet uitkomen, kun je altijd even contact met ons opnemen.

1 Software updaten van je telefoon

We gaan eerst controleren of je de nieuwste software versie op je toestel hebt staan. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wi-fi aanstaat want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij voor minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Nu kun je beginnen met het controleren van de software en indien nodig het uitvoeren van de software-update. Ga via je telefoon naar:

  • Instellingen
  • Algemeen
  • Software-update

Als je hier een melding ziet staan dat er een software-update beschikbaar is, kun je de instructies volgen. Wanneer er geen update beschikbaar is, heb je de nieuwste software op je telefoon.

1 Het is helaas niet gelukt om de software-update te voltooien

Er kunnen diverse oorzaken zijn waardoor de update niet gelukt is, namelijk:

  • Je batterij is niet voldoende opgeladen.
  • Je bent niet verbonden met het wi-fi netwerk.
  • Je geheugen zit te vol.

Om meer geheugen vrij te maken, zou je je foto’s en video’s kunnen opslaan in iCloud of op je computer/laptop. Je kunt natuurlijk ook wat oude foto’s en video’s van je toestel verwijderen. Daarnaast kun je ook wat apps verwijderen die je niet meer gebruikt. Hierdoor komt er meer ruimte vrij op je toestel. Dit is ook voordelig voor de snelheid van je toestel.

Lukt het op deze manier niet, dan kun je het ook updaten via iTunes. Lees hier hoe je dat kunt doen.

1 Welk toestel van Samsung heb je?
1 Gebruik onze toestelhulp

Op de pagina van onze toestelhulp kun je de handleiding van jouw Samsung toestel vinden. Hier kun je precies vinden wat de juiste instellingen zijn om op het 4G-netwerk te kunnen.

1 Is er een software-update beschikbaar op je Samsung S4?

Je gaat kijken of er een software-update beschikbaar is op je telefoon. Voordat je hieraan begin, is het belangrijk dat je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wi-fi aanstaat, want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Om te checken of er een nieuwe update is, ga je via je telefoon naar:

  • Apps
  • Instellingen
  • Meer
  • Toestel info
  • Bijwerken

Je toestel gaat nu naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies die op je scherm verschijnen.

1 Het is helaas niet gelukt om de software-update te voltooien

Er kunnen diverse oorzaken zijn waardoor de update niet gelukt is, namelijk:

  • Je batterij is niet voldoende opgeladen.
  • Je bent niet verbonden met het wi-fi netwerk.
  • Je geheugen zit te vol.

Om meer geheugen vrij te maken, zou je je foto’s en video’s kunnen opslaan in Google Drive of op je computer/laptop. Je kunt natuurlijk ook wat oude foto’s en video’s van je toestel verwijderen. Daarnaast kun je ook wat apps verwijderen die je niet meer gebruikt. Hierdoor komt er meer ruimte vrij op je toestel. Dit is ook voordelig voor de snelheid van je toestel.

1 Is er een software-update beschikbaar op je Samsung S5?

Je gaat kijken of er een software-update beschikbaar is op je telefoon. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk dat je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wi-fi aanstaat, want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Om te checken of er een nieuwe update is, ga je via je telefoon naar:

  • Apps
  • Instellingen
  • Systeem
  • Toestel info
  • Software-update
  • Nu bijwerken
  • Ok

Je toestel gaat nu naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies die op je scherm verschijnen.

1 Is er een software-update beschikbaar op de Samsung S6 (Edge)

Je gaat kijken of er een software-update beschikbaar is op je telefoon. Voordat je hieraan begint, is het belangrijk dat je de volgende twee stappen uitvoert: zorg dat je wi-fi aanstaat, want anders kost het je veel mb’s en zorg dat je batterij minimaal 50% vol is of dat je toestel aan de lader hangt.

Om te checken of er een nieuwe update is, ga je via je telefoon naar:

  • Apps
  • Instellingen
  • Toestel-info
  • Software-update
  • Nu bijwerken
  • Ok

Je toestel gaat nu naar updates zoeken. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies die op je scherm verschijnen.

1 Staat er 4G op je beeldscherm?

Zet je mobiele internet aan en zorg dat je wi-fi uitgeschakeld is. Dit kun je doen bij je instellingen. Schakel vervolgens vliegtuigmodus in en zet deze na enkele seconden weer uit. Als je linksboven op je beeldscherm van je telefoon kijkt zie je Tele2 staan. Naast het woord Tele2 zie je als het goed is 3G of 4G staan.

1 Je maakt gebruik van 4G!

Top! Je kunt vanaf nu gebruik maken van ons supersnelle 4G-netwerk.

1 Check de instellingen van de toestel

Het kan zijn dat je instellingen niet helemaal goed staan op je toestel waardoor je niet op het 4G-netwerk zit. We gaan deze even met je doorlopen. Pak je toestel en voer de onderstaande stappen uit die bij jouw toestel horen.

Samsung S4

  • Apps
  • Instellingen
  • Meer Netwerken
  • Mobiele Netwerken
  • Netwerkmodus
  • Vink LTE/GSM/WCDMA (automatisch verbinden) aan
  • Ga terug naar je startscherm.
  • Schakel vervolgens vliegtuigmodus in en zet deze na enkele seconden weer uit.

Samsung S5

  • Apps
  • Instellingen
  • Netwerkverbindingen
  • Meer Netwerken
  • Mobiele Netwerken
  • Vink 4G/3G/2G (automatisch verbinden) aan
  • Ga terug naar je startscherm.
  • Schakel vervolgens vliegtuigmodus in en zet deze na enkele seconden weer uit.

Samsung s6 (edge)

  • Apps
  • Instellingen
  • Mobiele Netwerken
  • Netwerkmodus
  • Vink 4G/3G/2G (automatisch verbinden) aan
  • Ga terug naar het startscherm.
  • Schakel vervolgens vliegtuigmodus in en zet deze na enkele seconden weer uit.
Veelgestelde vragen:
Heb ik altijd 4G?

We hebben een landelijke 4G-dekking dus het is wel de bedoeling dat je altijd 4G hebt. Maar het lukt niet altijd, bijvoorbeeld doordat je in een gebouw bent met heel dikke muren. Of je bent op een afgelegen plek waar we nog geen antenne hebben. Als je geen 4G hebt, ga je automatisch terug naar 3G. Zo blijf je wel altijd verbonden met internet.

Zitten er extra kosten aan 4G?

Nee, bij Tele2 is 4G de standaard. Daar hoef je dus niets extra’s voor te betalen. 

Welk toestel is geschikt voor het 4G-netwerk?

Om op het 4G-netwerk te kunnen heb je een 4G-geschikt toestel nodig. Klik hier als je wilt weten of jouw telefoon 4G-ready is.

Wat is VoLTE/4G-bellen?

VoLTE staat voor Voice over LTE. Dit is een speciale techniek die ervoor zorgt dat je kunt bellen via het supersnelle 4G-netwerk. Wil je hier meer over weten? Ga dan naar onze speciale VoLTE-pagina.

Kan ik in het buitenland op 4G?

Als de buitenlandse provider ook een 4G-netwerk heeft en als wij met die provider afspraken hebben over 4G-roaming, dan kun je hier ook gebruik van maken. Als er geen 4G-netwerk is, maak je in het buitenland voor internet en bellen gebruik van 2G en 3G.

Ik heb een 3G-telefoon. Kan ik daarmee ook op 4G?

Helaas, je hebt een 4G-telefoon nodig voor internet en bellen op het 4G-netwerk van Tele2. Aangezien Tele2 alleen een 4G-netwerk heeft, moet je over een dergelijk toestel beschikken om van onze diensten gebruik te maken.