Klantenservice Mobiel

Buitenland


Op deze pagina vind je informatie over bellen/sms’en, mobiel internet en Prepaid in het buitenland. Kies hieronder over welk onderwerp je meer wilt weten.
p
n

Bellen en sms’en in het buitenland


Je kunt voordelig internetten, bellen en sms’en in de EU. Je belt en sms’t binnen de EU vanuit je gebruikelijke bundel (m.u.v. betaalde informatie- en servicenummers). Op deze pagina vind je alles over mobiel bellen in het buitenland. Staat je vraag er toch niet tussen? Neem dan een kijkje op onze mobiel in het buitenland pagina.
Netwerk selecteren in het buitenland

Je toestel kiest automatisch het netwerk met de beste verbinding. Om te zien hoe je automatische sim-selectie kan kiezen, gebruik dan de Toestelhulp. Selecteer je telefoon en kies in het menu voor Bellen -> in het buitenland.

Ben je op zoek naar informatie over dataverbruik of je databundel in het buitenland? Kijk dan hier.

Bellen/Sms’en naar of vanuit het buitenland

Voor bellen/sms’en hebben we geen speciale buitenlandbundel. Dit gaat binnen de EU vanuit je gebruikelijke belbundel en buiten de EU maak je kosten buiten je bundel. Er is 1 uitzondering, namelijk vanuit Nederland bellen naar het buitenland. Dit gaat niet vanuit je gebruikelijke belbundel, maar wordt als buiten de bundel kosten gerekend. Bekijk hier het tarief.

Naar Nederland bellen/sms’en
Toets “+31″ of “0031″ voor het telefoonnummer als je wilt bellen vanuit het buitenland naar een Nederlands telefoonnummer. Let op: de eerste 0 van het telefoonnummer laat je weg (06-12 345 678 wordt dan 0031 6 12 345 678).

Kun je geen sms-berichten versturen of ontvangen?
Controleer dan de sms-berichtencentrale in de instellingen van je telefoon. Dit moet staan op +31 640 19 19 19.

Wat kost bellen/sms’en in het buitenland?
We maken hier onderscheid tussen bellen/sms’en binnen de EU en buiten de EU.
Binnen de EU: Als je belt binnen de EU gaat dit gewoon uit je huidige bundel. Hier worden dus m.u.v. servicenummers geen kosten voor berekend.
Buiten de EU: De tarieven buiten de EU verschillen per land. De tarieven voor je abonnement en Prepaid vind je op tarieven voor abonnementen.

Word jij gebeld door iemand met een Nederlands telefoonnummer die zich in het buitenland bevindt? Dan kost het jou geen geld.

Voicemail afluisteren

Je voicemail is vanuit het buitenland te bereiken via het nummer +31-640192939. Wanneer je in het buitenland je voicemail wilt afluisteren, moet je je voicemailcode weten. Deze code heb je ingesteld bij het eerste contact met je voicemail.

Wat als je de code niet meer weet?
Als je de code niet meer weet, dan kun je deze alleen opnieuw instellen of wijzigen vanaf je mobiele telefoon in Nederland. Bel hiervoor naar 1233 en volg de aanwijzingen in het voicemailmenu (optie 3).

Kosten voor het afluisteren van je voicemail in het buitenland
Het beluisteren van je voicemail binnen de EU gaat uit je normale belbundel. Buiten de EU gelden de tarieven van het land van bestemming. Voor het ontvangen van voicemail worden geen kosten in rekening gebracht.

Heb je een nieuw abonnement met een nieuw nummer?

Als je niet kiest voor nummerbehoud, kun je vanwege het voorkomen van misbruik in de eerste twee maanden na de start van je nieuwe abonnement:

  • In Nederland geen internationale nummers bellen
  • In het buitenland geen internationale nummers bellen behalve naar Nederland
  • Pas gebruik maken van premium sms en 0906/0909-nummers als er 2 facturen zijn betaald

Daarentegen kan je wel:

  • In Nederland internationale nummers sms’en
  • In het buitenland lokaal bellen (bijvoorbeeld in België een Belgisch nummer bellen)
  • In het buitenland naar alle landen sms’en
  • In Nederland en in het buitenland data gebruiken en ook een bundel bestellen

Na twee betaalde (niet gestorneerde) facturen vervalt deze blokkade

Kijk hier voor de tarieven.

Veelgestelde vragen:
Moet ik iets doen om met mijn eigen bundel in het buitenland te bellen?

Nee, je hoeft niets te doen! Je hebt op 21 mei van ons al een mail ontvangen waarin je geïnformeerd bent over  de wijzigingen en wat dit voor jou betekent.

Hoeveel van mijn bundel mag ik dan in de EU gebruiken?

Bellen en sms’en gaat uit je bundel. Als je je bundel hebt verbruikt, gelden de actuele buiten de bundel tarieven (bellen € 0,25 per minuut, sms’en € 0,25 per bericht) zoals ze nu ook in Nederland gelden.

Krijg ik een melding wanneer ik door mijn bundel heen ben?

Je wordt geïnformeerd wanneer je (bijna) door je databundel heen bent of je wordt gewaarschuwd wanneer je (bijna) je datalimiet EU hebt bereikt. Je wordt ook gewaarschuwd wanneer je volledig door je bel/SMS bundel bent.

In welke landen kan ik mijn bundel gebruiken?

Je kunt in heel Europa je bundel gebruiken. Alle landen even op een rij: Aland (Finland), Azoren (Portugal), België, Bulgarije, Canarische Eilanden (Spanje), Ceuta (Spanje), Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar (Verenigd Koninkrijk), Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madeira (Portugal), Malta, Martinique, Mayotte (Frankrijk), Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Réunion (Frankrijk), Roemenië, Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten), Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.

De volgende landen vallen niet onder de regulering: Andorra, Guernsey (Verenigd Koninkrijk), Jersey (Verenigd Koninkrijk), Man (Verenigd Koninkrijk), Monaco (Frankrijk), Saint-Bartélémy, San Marino,  Vaticaanstad.

Wat zijn de tarieven voor bellen/sms'en in het buitenland?

We maken hier onderscheid tussen bellen/sms’en binnen de EU en buiten de EU.
Binnen de EU: Als je belt binnen de EU gaat dit gewoon uit je huidige bundel. Hier worden dus m.u.v. servicenummers geen kosten voor berekend.
Buiten de EU: De tarieven buiten de EU verschillen per land. De tarieven voor je abonnement en Prepaid vind je op tarieven voor abonnementen.

Word jij gebeld door iemand met een Nederlands telefoonnummer die zich in het buitenland bevindt? Dan kost het jou geen geld.

Wat zijn de buiten de bundel Bel- en SMS-kosten in de EU?

Bellen € 0,25 per minuut.
Sms’en € 0,25 per bericht.

Ik heb een Unlimited Bel/SMS bundel. Kan ik daarmee onbeperkt bellen en sms’en in de EU?

Ja, dat is echt onbeperkt mits je gebruik redelijk is (zie hiervoor onze Fair Use Policy, die geldig is in Nederland en de EU). Er bestaat geen expliciete EU Bel/SMS limiet. Waar we extra kosten voor in rekening brengen is: bellen naar landen buiten Nederland, bellen vanuit het buitenland en het servicetarief van betaalde servicenummers (bv. 090x-nummers).

Kan ik mijn Data- en Bel/SMS bundel meenemen voor een langere periode in de EU?

Zolang je meer gebruik maakt van je abonnement in Nederland dan in de EU, dan kun je internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel. Om dit te kunnen bepalen, mag Tele2 controleren hoeveel je in de laatste vier opeenvolgende maanden hebt verbruikt. Mocht je meer gebruik hebben gemaakt van mobiele diensten in de EU dan in Nederland, dan mag Tele2 contact met je opnemen om je te informeren over eventuele extra kosten die vanaf dat moment gaan gelden. Zolang Tele2 geen contact met je heeft opgenomen, kun je blijven internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel.

Ik heb een bericht ontvangen van Tele2 waarin staat dat er sprake is van afwijkend gebruik of misbruik van roaming. Wat kan ik doen?

Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen tegen het bericht van Tele2 dat er sprake is van afwijkend gebruik of misbruik bij roaming. Je kan hierbij bewijs aanleveren dat aantoont dat je roaming bijvoorbeeld alleen gebruikt voor reizen. Je klacht, volledig en duidelijk omschreven kan je indienen bij de Klantenservice. Wij hebben een redelijke termijn nodig om de klacht te onderzoeken.

Tele2 vraagt mij om mijn stabiele link met Nederland aan te tonen. Waarom is dat en hoe doe ik dat?

Onze Diensten zijn bedoeld voor consumenten met een woon- of verblijfplaats in Nederland of een stabiele link met Nederland. Je hebt een stabiele link met Nederland wanneer je je gedurende langere tijd (voornamelijk) in Nederland bevindt, bijvoorbeeld omdat je meerdere dagen per week in Nederland werkt of studeert.

Wanneer je gedurende een periode van minimaal 4 maanden meer gebruik maakt van onze Diensten vanuit het buitenland, dan vanuit Nederland, dan zou dat er op kunnen duiden, dat je geen stabiele link met Nederland hebt. In dat geval kunnen wij je vragen om je stabiele link met Nederland aan te tonen. Ook kunnen wij je hierom vragen als je een abonnement bij ons afsluit.

Een stabiele link met Nederland kun je aantonen door ons een van de hierna genoemde documenten toe te sturen. We zullen deze documenten alleen gebruiken voor het onderzoeken van de stabiele link, en gaan zorgvuldig om met je persoonsgegevens (conform ons Privacy Beleid).

  • Een rechtsgeldig document, waaruit blijkt dat je in Nederland studeert of werkt, zoals een arbeidscontract of inschrijving bij een onderwijsinstelling; of
  • Een document waaruit blijkt wat je Nederlandse woon- of verblijfadres tijdens de betreffende periode is. Dat kan bijvoorbeeld een energierekening zijn of een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie; of
  • Een schriftelijke verklaring van je school of werkgever dat je in Nederland woont, studeert of werkt; of
  • Iedere ander document, waarmee je redelijkerwijs kunt aantonen, dat je een woon- of verblijfplaats in Nederland of een stabiele link met Nederland hebt. Denk bijvoorbeeld aan de overeenkomst voor je huurwoning; of
  • Jouw eigen schriftelijke verklaring, die je naar waarheid hebt ingevuld en hebt ondertekend.

Kijk hier voor alle contactgegevens van Tele2.

Het kan zijn dat Tele2 vindt dat een stabiele link onvoldoende wordt aangetoond door de toegestuurde stukken. Daar zal Tele2 je dan van op de hoogte stellen.