Klantenservice Mobiel

Bellen via wifi (VoWifi)


Bellen via Wifi is een handige en voordelige oplossing als u binnen minder goede dekking heeft. Optimaal bereik binnen handbereik. De smartphone gebruikt het Wifi-netwerk als versterker om verbinding met het Tele2-netwerk te maken, zodat u altijd goed bereikbaar bent.

Bellen via Wifi is een voordelige oplossing. Het kost niets extra’s omdat u belt vanuit de bundel en er wordt geen datagebruik in rekening gebracht. U moet alleen een voor Wifi-bellen geschikt toestel hebben en bellen over wifi inschakelen.

Controleer of jouw telefoon (merk en model) geschikt is voor bellen via 4G of Wifi

Steeds meer telefoons zijn geschikt om te bellen via 4G en Wifi. Daarvoor:

  • moeten telefoonfabrikanten een software-update uitvoeren. Deze lijst wordt aan de hand daarvan steeds bijgewerkt.
  • is je toestel geschikt voor de Nederlandse markt. Als je je telefoon hebt gekocht in het buitenland, dan bestaat de kans dat 4G bellen niet werkt.
  • is het belangrijk dat jij de laatste software op je telefoon hebt staan. Toestelhulp helpt je stap voor stap een software-update te doen.

Indien u uw nieuwe handset niet bij Tele2 aanschaft, let er dan op dat het toestel dat u koopt een “open markt versie” die geschikt is voor gebruik in Nederland. U kunt dit checken door de EAN code van het toestel te checken. In de lijst die u kunt downloaden vindt u die terug.

Veelgestelde vragen
Wanneer komt wifi bellen beschikbaar?

Voor alle Tele2 klanten is wifi bellen beschikbaar. Om van wifi bellen gebruik te maken moet u een geschikt toestel hebben die is voorzien van de laatste software en dient wifi bellen ingeschakeld te zijn. Hier kunt u de instructie downloaden hoe wifi bellen in te schakelen.

Waaraan moet mijn wifi netwerk voldoen om gebruik te maken van wifi bellen?

Bellen via wifi werkt in principe op elk wifi-netwerk in Nederland waarop u bent aangemeld. Hou er echter rekening mee dat wifi-bellen afhankelijk is van de kwaliteit en bezetting van het wifi-netwerk. Mocht u uw wifi-netwerk willen optimaliseren, dan kunt u hier een technisch document met aanbevelingen downloaden.

Wat kost wifi bellen?

Wifi bellen is een standaardonderdeel van Tele2’s mobiele dienst, je betaald daarom niks extra voor wifi bellen. Telefoongesprekken worden gewoon afgerekend zoals elk ander mobiele gesprek, namelijk uit uw belbundel. Ook de kosten voor het bellen naar het buitenland wijzigen niet door het gebruik van bellen via wifi. Het blijft een ‘normaal’ mobiele telefoongesprek dat via een kleine omweg via het netwerk van Tele2 wordt verwerkt.

Kan ik wifi bellen in het buitenland?

Het is niet mogelijk om gebruik te maken van wifi bellen in het buitenland. Uw gesprek zal in het buitenland gewoon verlopen via het 2G of 3G netwerk.

Hoe zet ik wifi bellen aan/uit?

In de toestelhulp kunt u voor uw toestel zien hoe u wifi bellen aan of uit kunt zetten. Of u kunt hier een instructie downloaden waarin wordt uitgelegd hoe u wifi bellen kunt inschakelen/uitschakelen.

Wanneer is het handig om gebruik te maken van wifi bellen?

Wanneer u binnen slechte dekking heeft en u heeft toegang tot een wifi netwerk dan raden wij aan om wifi bellen in te schakelen. Indien u een Apple iPhone heeft die wifi bellen ondersteunt dan raden wij aan om wifi bellen enkel en alleen in te schakelen wanneer u daadwerkelijk last heeft van slechte dekking. Wanneer u goede dekking heeft is het aanraadbaar gewoon gebruik te maken van het mobiele netwerk, daar u dan niet meer afhankelijk bent van de kwaliteit en bezetting van het wifi netwerk.

Wifi bellen doet het niet of doet het slecht. Wat kan ik doen?

Heeft u wifi bellen ingeschakeld op uw mobiele telefoon, bent u aangemeld op een wifi netwerk en werkt het niet of doet het slecht? Klik hier voor de tips voor als u belt via een eenvoudig wifi netwerk.