Klantenservice Storingen

Wifi bellen doet het niet of doet het slecht


Wifi bellen kan niet met elke mobiele telefoon, daar is een geschikt toestel voor nodig. De lijst met toestellen voor wifi bellen kunt u hier vinden. Wifi bellen werkt in principe via elk wifi netwerk waarop zo’n toestel is aangemeld. Hoe u wifi bellen kunt inschakelen op uw toestel leest u hier.
Heeft u wifi bellen ingeschakeld op uw mobiele telefoon, bent u aangemeld op een wifi netwerk en werkt het niet? Hieronder vindt u een paar tips voor als u belt via een eenvoudig wifi netwerk, met wifi router. Voor complexere wifi netwerken zijn de technische aanbevelingen hier te vinden.
Probleem: wifi bellen werkt helemaal niet

Sommige mobiele telefoons waarin wifi bellen is ingeschakeld hebben een voorkeur voor bellen via het mobiele netwerk boven bellen via wifi. Hierdoor schakelt uw toestel pas over op wifi bellen, wanneer de kwaliteit van het mobiele netwerk onvoldoende is.

Stap 1: Check of wifi bellen is ingeschakeld op uw toestel. Nee? Schakel wifi bellen in (instructies).

Stap 2: Check of u aangemeld bent op het wifi netwerk. Nee? Meld u aan op het wifi netwerk.

Stap 3: Check of de internetverbinding werkt. Schakel het mobiele netwerk uit op uw mobiele telefoon en meld u aan op het wifi netwerk. Ga naar de internet browser en surf naar een website, bijvoorbeeld www.tele2.nl. Als deze niet opent, betekent dit dat er geen internetverbinding is. Neem contact op met uw internet provider.

Stap 4: Check of u een firewall heeft geactiveerd op uw wifi router. Indien u een firewall heeft op uw wifi router dan dient u in de firewall instellingen van uw wifi router het volgende te doen:

  • Zet de UDP poorten 500 en 4500 open.
  • Stel als destination IP adres is 90.132.128.0/24.

Let op: Het open zetten van poorten in een firewall kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen.

Probleem: kwaliteit van wifi bellen is slecht

De kwaliteit van bellen via wifi is voornamelijk afhankelijk van de kwaliteit en bezetting van uw wifi netwerk.

Stap 1: Verschillende wifi routers in de buurt kunnen gebruikmaken van hetzelfde kanaal als uw wifi router. Hierdoor kan interferentie optreden wat een verslechtering van de wifi kwaliteit kan veroorzaken. Controleer daarom of het gebruikte wifi kanaal ook bezet wordt door andere wifi routers, dit kan bijvoorbeeld met een wifi analyzer app (te downloaden in de Google Playstore of Apple Appstore). Indien het een drukbezet kanaal betreft, kies dan een vrij of minder druk kanaal. Wanneer beschikbaar kunt u ook kiezen voor een kanaal op de 5 GHz band. De 5GHz band is over het algemeen minder druk dan de standaard 2.4 GHZ band.

Stap 2: Om via wifi te bellen deelt de mobiele telefoon de beschikbare bandbreedte van het wifi netwerk met alle andere apparaten. Als er intensief gebruik wordt gemaakt van internet, zoals video streaming, dan kan het gebeuren dat er onvoldoende bandbreedte beschikbaar is voor een goede gesprekskwaliteit via wifi bellen. Het kan zelfs zijn dat wifi bellen helemaal niet meer lukt. Problemen die u kunt ondervinden zijn haperende verbinding, wegvallen verbinding, slechte lijn, geen verbinding kunnen maken, etc. Controleer daarom welke apparaten naast uw telefoon ook actief internet gebruiken op uw internet router. Stop het internetgebruik op deze apparaten, zodat bandbreedte vrijkomt voor wifi bellen.

Stap 3: Controleer de kwaliteit van de internetverbinding met bijvoorbeeld een online speedtest. Indien de internetverbinding van slechte kwaliteit is neem dan contact op met uw internet provider.

Stap 4: Controleer of uw wifi router naar behoren werkt. Indien dit niet het geval is neem contact op met de leverancier/fabrikant van uw wifi router.

Disclaimer: Tele2 heeft geen enkele invloed op de kwaliteit, veiligheid en/of bezetting van het wifi netwerk, waar u gebruik van maakt. De verantwoordelijkheid voor het wifi netwerk ligt bij de eigenaar daarvan. Tele2 is op generlei wijze aansprakelijk voor het desbetreffende wifi netwerk.