Klantenservice Mobiel

Mobiel in het buitenland


Vanaf 8 juni 2017 kunt u overal in de Europese Unie gewoon bellen, sms’en en internetten vanuit uw bundel. U betaalt daar dan dus ook geen kosten meer voor roaming. Dit geldt ook voor alle huidige abonnementen.
Tarieven bellen en sms’en

Vanaf 8 juni 2017 belt, smst en internet u in de EU zoals in Nederland. Uw verbruik over de grens wordt dan verrekend met uw nationale bundel. Of u nu in België of in Frankrijk bent. Voor buitenlandbundels heeft Tele2 zonebundels per 4 april 2018 geïntroduceerd. Daarbij is een bundel geldig voor 31 dagen binnen dezelfde bundel. Voor zones, prijzen en bundelgroottes verwijzen we u naar de laatste versie van de tarievensheet.

Voicemail afluisteren

Om uw voicemail in het buitenland af te luisteren, belt u naar +316 40 19 29 29. U moet dan wel uw voicemailcode weten. Deze code heeft u ingesteld bij het instellen van uw voicemail. Als u de code niet meer weet, kunt u deze alleen opnieuw wijzigen vanaf uw mobiele telefoon in Nederland. Bel hiervoor naar 1233 en volg de aanwijzingen in het voicemailmenu (optie 3).

De kosten voor het beluisteren van uw voicemail zijn gelijk aan de kosten voor een uitgaand gesprek.

Internetbundel buiten de EU

In een land buiten de EU kunt u niet vanuit uw normale bundel internetten. Daarom is het voordelig om een internetbundel buitenland te activeren:

  1. Kies een bundel uit ons overzicht met internetbundels buitenland
  2. Sms vervolgens gratis de kleur en aantal MB’s naar nummer 1280
  3. U krijgt een sms-bericht als uw internetbundel actief is

Als uw bundel bijna verloopt, ontvangt u een waarschuwings-sms. U kunt dan altijd weer een nieuwe bundel activeren. Als een buitenlands netwerk uw toestel herkent, krijgt u ook automatisch een sms-bericht met de aanbiedingen en instructies.

Kijk voor meer uitleg op onze buitenlandpagina. De actuele tarieven vindt u op onze tarievenpagina.

Instellingen internet

Wilt u in het buitenland internet gebruiken? Check dan ook de volgende instellingen:

  1. Ga naar Instellingen
  2. Kies Mobiele netwerken
  3. Kies Toegangspunten of APN
  4. Zet deze, indien nodig, op internet.tele2.nl

Eventueel kunt u met onze Toestelhulp voor elk type toestel stapsgewijs uw instellingen voor internet aanpassen.

Veelgestelde vragen
Welke landen vallen precies onder de Europese Unie (EU)?

Azoren, België, Bulgarije, Canarische Eilanden, Ceuta, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans Guyana, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madeira, Malta, Melilla, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland.

Wanneer ik een tweede buitenlandbundel koop voordat de eerste op is, maak ik dan wel eerst de eerste bundel op?

Jazeker. U zult altijd eerst uw eerder aangeschafte bundel volledig opmaken, voordat de tweede bundel ingaat.

Is er een limiet voor datagebruik in het buitenland?

Binnen de EU geldt een Fair Use Policy voor datagebruik van 9GB per maand. Zodra u deze limiet heeft bereikt ontvangt u automatisch een gratis sms-bericht waarin u hierover wordt geïnformeerd. Verder datagebruik kost vanaf dat moment € 0.006 per MB.

Buiten de EU geldt sinds 2012 de regelgeving om consumenten en zakelijke klanten wereldwijd te beschermen tegen onverwacht hoge kosten van mobiel internetgebruik (via smartphone, tablet of laptop) in het buitenland. De limiet is € 50 per maand (exclusief btw). Deze datalimiet is automatisch geactiveerd.

Zodra u op 80% en op 100% van de limiet zit, ontvangt u automatisch een gratis sms-bericht. Via MijnTele2 Zakelijk kunt u de limiet aanpassen naar elk gewenst bedrag en ook wat er gebeurt na het overschrijding van deze limiet (blokkeren of doorgaan).

Waarom heb ik in het buitenland geen 4G-snelheid?

Voor mobiel internetten in het buitenland geldt dat Tele2 afhankelijk is van netwerken van buitenlandse mobiele providers. Dit betekent dat de snelheid lager kan zijn dan dat u in Nederland gewend bent of dat u mogelijk geen gebruik kunt maken van 4G data, maar terugvalt op 2G of 3G.

Kan ik mijn abonnement ook voor een langere periode in de EU gebruiken?

Als u meer gebruik maakt van uw abonnement in Nederland dan in de EU, kunt u gewoon uit uw reguliere bundel internetten bellen en sms’en. Tele2 kan controleren hoeveelheid data u in de laatste vier opeenvolgende maanden heeft verbruikt. Mocht u meer gebruikt hebben in de EU dan in Nederland, dan kan Tele2 contact met u opnemen om u te informeren over eventuele extra kosten die vanaf dat moment gaan gelden. Zolang Tele2 geen contact met u heeft opgenomen, kunt u blijven internetten, bellen en sms’en vanuit uw reguliere bundel.

Ik heb een Unlimited Bel/SMS bundel. Kan ik daarmee onbeperkt bellen en sms’en in de EU?

Ja, dat is echt onbeperkt mits u gebruik redelijk is (zie hiervoor onze Fair Use Policy die geldig is in Nederland en de EU). Er bestaat geen expliciete Bel/SMS limiet in de EU. Wel brengen we extra kosten in rekening voor bellen van en naar landen buiten de EU en betaalde servicenummers (bv. 090x-nummers).