Klantenservice Diensten

Problemen met internet


Is uw internetverbinding traag of instabiel? Of heeft u zelfs helemaal geen verbinding? Lees hieronder wat u zelf kunt doen.
Stap 1: Verbinding controleren

Controleer de verbinding tussen het hoofdaansluitpunt (bijvoorbeeld het ISRA-punt) en de router/modem:

  1. Check de kabels tussen het hoofdaansluitpunt en de router/modem.
  2. Herstart de Tele2-apparatuur.

Is het probleem hiermee niet opgelost? Dan is er op het moment misschien een storing.

Stap 2: Actuele storingen checken

Check of er een storing of onderhoud is op ons overzicht van actuele storingen. Staat de storing ertussen, en in het gebied waar u bent? Dan zijn we al bezig om de storing zo snel mogelijk op te lossen.

Is er geen storing? Lees dan hieronder wat wij u zelf nog kunt doen.

Stap 3: Pingtest en traceroute

Om de verbinding met ons netwerk te testen, en om het probleem te achterhalen, vragen wij u 2 korte simpele testjes te doen. Dit zijn de zogeheten pingtest en traceroute.

  • Koppel, als het kan, eventuele overige apparaten los van uw pc/laptop (zoals switches, pinautomaten, firewalls).
  • Ga naar de instellingen van uw IP-adres(sen). Hieronder leest u hoe u dat eenvoudig doet met Windows of Mac OS.
Windows
  1. Ga naar Configuratiescherm
  2. Klik op Netwerk en internet
  3. Klik op Netwerkcentrum
  4. Klik op Adapterinstellingen wijzigen
  5. Rechtsklik op de netwerkverbinding en kies Eigenschappen
  6. Klik eenmaal op Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)
  7. Klik onder het lijstje op Eigenschappen
  8. Heeft u een subnet met meerdere IP-adressen? Stel dan handmatig uw gegevens in onder Het volgende IP-adres gebruiken.
  9. Heeft u geen subnet met meerdere IP-adressen? Kies dan Automatisch een IP-adres laten toewijzen en klik op OK
Mac OS
  1. Ga via het appeltje naar Systeemvoorkeuren
  2. Klik op Netwerk
  3. Selecteer de verbinding waar het om gaat en klik op Geavanceerd
  4. Ga naar tabblad TCP/IP en klik op OK
  5. Open het menuutje achter Configureer IPv4
  6. Heeft u een subnet met meerdere IP-adressen? Kies dan Handmatig en stel uw gegevens in achter IPv4-adres en Router en klik op OK.
  7. Heeft u geen subnet met meerdere IP-adressen? Kies dan Via DHCP.
  • Verbind met een kabel rechtstreeks uw pc of laptop met een poort van de router.
  • Typ de letters cmd in het startmenu van Windows (eventueel onder Uitvoeren). In Mac OS gaat u via Hulpprogramma’s naar Terminal.
  • U ziet nu de opdrachtprompt met daarachter een knipperende cursor. Typ daar de tekst ping www.nu.nl en druk op Enter.
  • Na de pingtest verschijnt weer de opdrachtprompt. Typ daarachter tracert www.nu.nl en druk op Enter.
  • Deze test, de traceroute, duurt iets langer dan de pingtest. Als u Trace complete ziet staan, is de test klaar.
  • Bewaar de resultaten van de pingtest en de traceroute. U kunt deze bijvoorbeeld kopiëren en vervolgens in een document plakken.
  • Is uw probleem dat internet traag is, test dan nog de snelheid op Speedtest.net. Sla ook de uitslag van dit testje op.

Heeft u de testen uitgevoerd? Ga dan naar stap 4.

Stap 4: Meld uw probleem

Meld het probleem door een incident aan te maken in MijnTele2 Zakelijk. Dan gaan wij er zo snel mogelijk mee aan de slag.

  1. Ga naar MijnTele2 Zakelijk
  2. Klik bovenin op menu Diensten
  3. Selecteer het type Dienst, bijvoorbeeld Internet
  4. Selecteer vervolgens de Dienst waarop u een storing heeft
  5. Klik onderaan op de knop Incident
  6. Vul de velden in
  7. Klik onderaan op de knop Verzenden