Nuon innoveert
dienstverlening

met internet
of things

Joris Hupperets ontwikkelt als Manager E-mobility laadoplossingen voor elektrische auto’s

De 4.800 medewerkers van Nuon bedienen dagelijks ruim 2,1 miljoen consumenten, bedrijven en organisaties. Daarmee behoort Nuon tot de grootste energieleveranciers van Nederland. Voor de dienstverlening aan klanten zet het bedrijf steeds vaker Internet of Things (IoT) oplossingen in.

Elektrisch rijden
Elektrisch rijden maakt al sinds 2009 onderdeel uit van het Nuon product portfolio. Dankzij Internet of Things van Tele2 kan Nuon deze mobiliteitsoplossing optimaliseren. Schoner, stiller en zuiniger rijden wordt daardoor met de dag toegankelijker voor consumenten én bedrijven.

Hupperets legt uit: “De technologie achter elektrisch rijden ontwikkelt zich in een ongekend hoog tempo en we zien dat autofabrikanten steeds meer elektrische modellen op de markt brengen. Meer en meer Nederlanders pikken dit op en beginnen de voordelen van elektrisch rijden in te zien. Om te zorgen dat deze elektrische auto’s duurzaam en veilig opladen, investeert Nuon sinds 2009 in de ontwikkeling van oplaadpunten en bijbehorende diensten.”

Nuon plaatst niet alleen de oplaadpunten, ze zijn ook verantwoordelijk voor het leveren van de groene stroom en alle dienstverlening eromheen. Hiervoor is betrouwbare en betaalbare mobiele datacommunicatie met de oplaadpunten cruciaal.

Datacommunicatie met oplaadpunten

Met betrouwbare datacommunicatie kan Nuon gebruikers informeren over de actuele beschikbaarheid van oplaadpunten. Daarnaast worden gemaakte laadkosten verrekend met gebruikers en leasemaatschappijen.

“We zijn erg tevreden over de hoge kwaliteit en de betrouwbaarheid van de verbindingen”

“De communicatieoplossing die we hiervoor hadden, bood niet altijd de gewenste betrouwbaarheid en support. Daarnaast waren de kosten van deze oplossing vrij hoog. We waren daarom op zoek naar een partij die ons op alle drie punten kon helpen.” Nuon koos uiteindelijk voor de IoT-oplossing van Tele2. Die voorziet in een betrouwbare dataverbinding tussen de oplaadpunten en backend-server van Nuon.

Kwaliteit en betrouwbaarheid verbindingen
Hupperets: “Bij het evalueren van de markt, hadden we destijds de nadruk gelegd op drie punten: betrouwbare dienstverlening, goede support en een scherpe prijs. Op alle drie de punten scoorde Tele2 het beste. We zijn erg tevreden over de hoge kwaliteit en de betrouwbaarheid van de verbindingen. Daarnaast is de ondersteuning van het professionele accountmanagement gewoon erg goed. Ze denken met ons mee en hebben een natuurlijke focus op resultaten. En niet te vergeten, Tele2 heeft ons weten te overtuigen met een lage prijs.”

Lees meer over de Nuon Laadoplossingen op nuon.nl/ev.

Innoveren
ZOALS Nuon?

Internet
of things 

Laat u bij uw Internet of Things-projecten ondersteunen door de allerbeste specialisten: die van Tele2.

KLIK HIER

Advies nodig?
We bellen u in
no time terug

Frits Vermeer, Account Manager

BEL MIJ TERUG

Nu meer weten? Bel dan 0800-1242