Samen de strijd aan tegen smartphonefraude

Samen met andere Nederlandse telecomproviders slaat Tele2 de handen ineen in de strijd tegen smartphonefraude. In een gezamenlijk initiatief lanceert Preventel de voorlichtingswebsite voorkomsmartphonefraude.nl. Smartphonefraude is een relatief nieuwe vorm van criminaliteit in Nederland. Slachtoffers worden verleid of gedwongen een telefoonabonnement met toestel af te sluiten, moeten dit toestel vervolgens afstaan, maar blijven wel verantwoordelijk voor het abonnement en de kosten. Met de nieuwe website wordt nu betere voorlichting gegeven over het herkennen en voorkomen van deze vorm van fraude, maar ook wat te doen als je onverhoopt slachtoffer wordt. De website is een gezamenlijk initiatief van Tele2, KPN, Vodafone, Telfort, hollandsnieuwe, Ben, T-Mobile, Yes Telecom en Preventel.

Frederik Schutte, voorzitter van de stichting Preventel: “Providers hebben de afgelopen jaren al verschillende maatregelen genomen om smartphonefraude zoveel mogelijk in te perken. Maar, omdat het nog een relatief nieuwe vorm van criminaliteit is, is het cruciaal dat we als Nederlandse telecomproviders de krachten bundelen om consumenten goed te informeren en voor te lichten. Bewustwording helpt mensen alerter te zijn en maakt het onderwerp bespreekbaarder. Samen met de autoriteiten kunnen we zo verder werken aan een betere aanpak en voorkoming van smartphonefraude.”

Herkennen en voorkomen
Criminelen proberen op allerlei manieren geld te verdienen met telefoonfraude en oplichting. Ze gebruiken uiteenlopende trucs via telefonisch contact, sms of WhatsApp. De website voorkomsmartphonefraude.nl richt zich specifiek op de vorm van smartphonefraude waarbij slachtoffers abonnementen (gedwongen) moeten afsluiten en de nieuwe smartphones worden afgepakt. Zo krijgen lezers informatie en tips over het herkennen en voorkomen van smartphonefraude en wat te doen als je toch slachtoffer bent geworden. Een greep uit de tips:

• Vertrouw op je gevoel en wees alert. Klinkt iets te mooi om waar te zijn, dan is dat meestal geen goed teken.
• Sluit nooit een abonnement voor een ander af.
• Zet nooit je handtekening onder een contract waar je niet achter staat.
• Sluit nooit een abonnement of contract af tegen je wil of als je het eigenlijk niet kunt betalen.
• Ga nooit in op ‘verdachte’ advertenties die beloven dat je snel veel geld verdient.
Daarnaast wordt consumenten gevraagd om verdachte zaken, zoals berichten over snel geld verdienen met mobiele telefoons, te melden op www.fraudehelpdesk.nl.
Maatregelen
Voorafgaand aan deze nieuwe samenwerking, ondernam Tele2 zelf ook al maatregelen om fraude zoveel mogelijk te voorkomen. Zo worden in de winkels kredietwaardigheidstoetsen gedaan, zijn er speciale regels voor het verkopen van abonnementen aan jonge klanten en wordt het winkelpersoneel getraind in het herkennen van en ingrijpen in fraudesituaties. Uit de samenwerking binnen Preventel ontstond eerder ook al een gezamenlijke maatregel, waarbij een extra controle plaatsvindt indien iemand in een bepaalde periode meerdere aanvragen doet voor een abonnement met toestel. Met de lancering van www.voorkomsmartphonefraude.nl komt daar nu ook landelijk voorlichting bij.

Over Preventel
De stichting Preventel is een samenwerkingsverband van aanbieders van telecommunicatie diensten. De stichting heeft een maatschappelijk belang: het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van telecommunicatie diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen.
www.voorkomsmartphonefraude.nl

 

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn
Deel dit nieuws