Postduiven draaien overuren: stekker gaat uit ISDN2

50.000 bedrijven moeten binnen vier en een halve maand overstappen, voordat telefoon en internet worden afgesloten

Duiven

In september van dit jaar is het gedaan met de oude vertrouwde kabel uit de muur waarmee we jarenlang konden bellen en internetten. Kun jij je nog herinneren dat je ‘per tik’ betaalde om een paar uurtjes te surfen op het wereldwijde web? Dit systeem is zwaar verouderd dus laten we die tijd vooral achter ons laten. Nu is het zaak dat iedereen tijdig overstapt naar een digitaal alternatief. Deze belangrijke boodschap lijkt alleen nog niet tot iedereen te zijn doorgedrongen. Om die reden zet Tele2 Zakelijk vandaag de good old postduif in om ISDN2-gebruikers in het hele land aan te sporen direct over te stappen op ‘Het Nieuwe Bellen’. Postduiven vlogen vandaag uit om 50.000 bedrijven die nog niets hebben geregeld te informeren dat ze nog maar vier en een halve maand de tijd hebben. Bedrijven die niet tijdig overstappen zijn straks alleen nog maar bereikbaar via ouderwetse communicatiemiddelen zoals de postduif.

Actie is geboden

Léon Toet, Directeur Zakelijke markt: “Over vier en een halve maand laten we het ISDN2-tijdperk voorgoed achter ons maar we signaleren dat dit nog niet tot alle bedrijven in Nederland is doorgedrongen. Een deel van de organisaties ondernam reeds actie door een digitaal alternatief te regelen, maar een waarschuwing is op zijn plek. Nu de deadline van 1 september nadert, zouden de 50.000 bedrijven die nog steeds gebruikmaken van ISDN2 hier een prioriteit van moeten maken om problemen te voorkomen. Doen ze dat niet, zijn ze vanaf september niet meer bereikbaar. En is de enige manier om ze te bereiken via een postduif”, grapt Toet. Om deze boodschap over te brengen zet Tele2 vandaag de oude vertrouwde postduif aan het werk om zakelijke ISDN2-gebruikers in het hele land aan te sporen direct over te stappen op ‘Het Nieuwe Bellen’. Postduiven vlogen vandaag uit om de bedrijven die nog niets hebben geregeld eraan te herinneren dat er werk aan de winkel is.

Hulp bij overstap naar alternatief

Naast telefonie zijn er ook andere diensten die via een ISDN2-lijn lopen. De fax die vaak nog wordt gebruikt in de juridische dienstverlening, stopt ermee evenals pinapparaten, inbraak- en brandalarmsystemen en zelfs de lift. Kortom, is de overstap voor 1 september 2019 niet geregeld, dan ben is een bedrijf helemaal uit de lucht. Je kunt je voorstellen dat het geen pretje moet zijn als je op 1 september in een stilstaande lift staat en het alarmsysteem ontregelt. Daarom helpt Tele2 Zakelijk graag de 50.000 bedrijven die nog steeds gebruikmaken van ISDN2 handje en brengt een checklist uit die hulp biedt bij het overstappen naar een digitaal alternatief. Deze bestaat onder meer uit het inventariseren van de huidige lijnen (telefonie, fax, alarmlijn, pinnen en noodlijn in de lift) en koppelt daar acties aan.