Baas verwacht bereikbaarheid tijdens vakantie

Vooral millennials (50%) voelen zich geleefd vanwege de continue stroom mails en telefoontjes

Nederlanders beoordelen het privégeluk (7,6) hoger dan hun werkgeluk (7,1). In een tijd waarin flexibel werken in veel organisaties is doorgevoerd, en 57 procent van de medewerkers hier zelf invloed op heeft, blijft 45 procent van de medewerkers nog altijd worstelen met de mate van bereikbaarheid. Ondanks dat flexibel werken bijdraagt aan werkgeluk, zien we nu ook de keerzijde hiervan.  Echt even offline zijn, was niet eerder zo belangrijk als nu. Dit blijkt uit onderzoek, onder ruim 1500 werkgevers en werknemers tussen de 18 en 65 jaar, uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Tele2. De telecomprovider pleit er daarom voor dat werkend Nederland volledig ‘uit staat’ op vakantie.

Flexibiliteit fijn maar oh zo stressvol

De informatiestroom stopt nooit, er komen steeds meer zakelijke communicatiekanalen bij en het is makkelijker dan ooit om voortdurend bereikbaar te zijn voor collega’s, baas of klanten. Door de grote hoeveelheid mails en telefoontjes, voelt de helft (45%) van alle werknemers zich geleefd. Millennials (18-34 jaar) hebben hier meer last van (50%) dan hun oudere collega’s.

Helft checkt mail ook op vrije dag

Je zit met je vrienden op het terras en checkt toch even snel je werkmail. Komt dat bekend voor? Uit het onderzoek blijkt dat de helft van werkend Nederland, zelfs als de out-of-officereply aan staat, geregeld werkmail checkt. Iets wat in stand wordt gehouden, gezien de verwachtingen van werkgevers en collega’s. Bijna de helft van de werkgevers verwacht namelijk dat werknemers e-mail blijven checken op vrije dagen en óók collega’s vertrouwen hierop (24%).

Vakantieperiode vraagt om grenzen stellen

Vanwege de hoge verwachtingen van baas en collega’s, worstelt werkend Nederland met bereikbaarheid. ‘Uit staan’ wordt steeds lastiger. “Des te belangrijker dat de werkgever én werknemer duidelijke grenzen stellen aan bereikbaarheid tijdens de vakantieperiode. Om die reden blazen wij de out-of-officereply nieuw leven in zodat Nederlanders de tool weer weten te vinden en in hun voordeel kunnen laten werken. Een kwart van Nederland (23%) weet de out-of-officereply namelijk helemaal niet te vinden en twee op de tien (15-17%) gebruikt hem überhaupt nooit. Terwijl hier juist kansen liggen om duidelijkheid te verschaffen over de afwezigheid en even afstand te nemen van het werk. Met humor en iets eenvoudigs als de Out of Office gaan we zakelijk Nederland daar dit vakantieseizoen bij helpen,” aldus Barry Wissink, directeur zakelijke markt van Tele2.

Komiek Padoem Patsss biedt uitkomst

De vakantie staat voor de deur en dus moeten we en masse offline. Tele2 maakt het mogelijk de out-of-officereply met een knipoog in te schakelen, geschreven door door Jordi van de Bovenkamp, komiek bij Badum! Onder andere bekend van RTL Late Night en het programma PadoemPatsss, de one-liner show van BNN. Je vindt deze komische out-of-officereplies hier.