Tele2 activeert Voice over LTE

Diemen, 29 maart 2016- Vanaf vandaag gebruiken de eerste mobiele klanten de VoLTE-diensten van Tele2. Dit maakt ze de eerste 4G-Only klanten, die zowel voor spraak als data alleen gebruikmaken van Tele2’s eigen 4G-netwerk. In de komende maanden zal Tele2 VoLTE geleidelijk voor meer klanten activeren. De verwachting is dat tegen het einde van de zomer alle consumenten- en B2B-klanten die een VoLTE-enabled handset hebben, kunnen bellen via 4G. Het belangrijkste voordeel van VoLTE is de betere spraakkwaliteit en een korte call set-up time. Tele2 heeft de kwaliteit en stabiliteit van zijn VoLTE–dienst in de afgelopen maanden uitgebreid getest. Op basis van de goede resultaten in de afgelopen weken hebben de technici van Tele2 de VoLTE-service nu in het live-netwerk geactiveerd en zo toegankelijk gemaakt voor de klanten van Tele2.

Eerste 4G-only operator ter wereld
Francois Mairey, CTIO Tele2 Nederland: “We zijn erg trots dat Tele2 de eerste 4G-Only operator in de wereld is geworden. Vanaf nu leveren we zowel spraak als data via ons eigen state of the art LTE-advanced netwerk. Door deze geweldige prestatie bieden wij onze klanten nu altijd de beste 4G-user experience.” Sinds het begin van 2015 heeft Tele2 een eigen 4G-netwerk. Tot vandaag gebruikten klanten dit alleen voor mobiel internet. Voor spraak waren klanten nog afhankelijk van het netwerk van Tele2′s MVNO-gastheer T-Mobile. Het Tele2-netwerk heeft al meer dan 96% dekking buitenshuis, terwijl het netwerk nog in de bouwfase zit. Om ervoor te zorgen dat klanten hun telefoon kunnen gebruiken waar en wanneer ze maar willen, heeft Tele2 ook een fallback voor spraak van VoLTE naar het 2/3G-netwerk van zijn MVNO-host geïmplementeerd. Dit maakt Tele2 de enige operator op de Nederlandse markt met een actieve nationale roaming fallback optie.

Uitbreiding VoLTE-gebruikers
Vanaf vandaag gebruikt de eerste groep klanten de VoLTE-dienst. Het doel is om de dienst zo snel mogelijk te activeren voor alle klanten die een VoLTE- handset hebben. Op basis van de ervaringen van de eerste gebruikers bepaalt Tele2 de snelheid waarmee de dienst wordt geactiveerd voor alle bestaande consumenten en B2B-klanten. De volgorde waarin Tele2 zijn klanten aansluit, wordt bepaald door hun mobiele telefoon. Toestelfabrikanten moeten een speciale software-update uitvoeren om ervoor te zorgen dat hun toestellen geschikt zijn voor de VoLTE-dienst van Tele2.