Tel je mee

Al mijn hele leven lang is dansen mijn grote passie, Ik werd nergens gelukkiger van dan als klein meisje door de kamer te dansen. En omdat ik er zo van genoot en heel veel danste, werd ik beter en beter. En naarmate ik ouder werd, kwam opeens het gekke moment dat je talent vergeleken gaat worden met anderen. Zonder dat je het zelf merkt word je competitief, je wilt meetellen. Dat betekende keihard trainen en verder gaan waar anderen stoppen. Deze instelling heeft me over de halve wereld gebracht en ik heb geweldige dingen meegemaakt. En tegenwoordig dans ik weer voornamelijk met heel veel plezier door de kamer van mijn huis, maar de wil om de beste te zijn is nooit meer weggegaan. En dat komt soms op de gekste momenten naar boven. Dat bleek deze week maar weer eens…

Maandag – Negen
Maandagavond voelde ik ouderwetse kriebels in mijn buik, om twaalf uur ’s avonds kreeg Tele2 namelijk haar rapport, ons splinternieuwe 4G-netwerk was grondig onder de loep genomen op het gebied van de kwaliteit en gebruikservaring. Het netwerk vormt de basis van alles wat we doen en het vertrouwen van zakelijke klanten en consumenten in ons netwerk is cruciaal voor ons succes. We wisten dat we vergeleken zouden worden met drie waanzinnig goede netwerken, hoe zouden we tegen ze afsteken? Ik opende het persbericht van het onderzoeksbureau en las: “De testresultaten tonen vier operators, die excellent presteren in een internationale vergelijking – T-Mobile voert het veld aan, op de voet gevolgd door KPN. Vodafone en Tele2 zijn derde en vierde, maar leveren eveneens een buitengewone prestatie.”
Wauw, we kregen een negen, een cijfer waar je zeker mee thuis kunt komen. De volgende dag leek het wel alsof iedereen in ons kantoor in Diemen negen centimeter gegroeid was, want ondanks het feit dat we nog volop aan het bouwen zijn, kunnen onze klanten nu al rekenen op een geweldig kwalitatief netwerk. Omdat het kan.

Woensdag – Vijfentwintig
En nu kunnen we echt aan de slag met dat fantastische netwerk. Drie jaar geleden gaf de Nederlandse overheid ons namelijk de verantwoordelijkheid om meer concurrentie te brengen in de Nederlandse telecommarkt. Dit resulteerde vorig jaar november in de start van onze data-oorlog, om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland zijn mobiel zorgeloos gaat gebruiken, zonder handrem vanwege buitenbundelvrees.
Zonder tegenstanders is het natuurlijk moeilijk om strijd te leveren, dus was het wachten op de reactie van onze concurrenten en belangrijker nog wat dit voor effect heeft voor jou als consument of ondernemer. Nou, ten eerste heb je er dus de vier beste 4G-netwerken van de wereld voor gekregen, maar daarnaast zien we ook dat onze concurrenten langzaam maar zeker met ons meegaan in het loslaten van de handrem. Mobiel internet wordt steeds betaalbaarder en databundels worden groter en groter. Het zal niet lang meer duren voordat je hier net als in Tele2’s thuisland, Zweden, in de trein of in de bus mensen lekker ziet Netflixen of eindeloos Snapchatten zonder dat ze zich zorgen maken over hun bundel.

En ondanks dat onze concurrenten zeiden dat wij er niets mee te maken hebben, waren we stiekem toch best een beetje trots toen een van hen deze week aankondigde dat het zijn grootste databundel meer dan verdubbelde naar 25GB (net iets groter dan de onze, men will always be men ;-)).

Donderdag – Tweehonderdzeventig
Maar we zijn hier natuurlijk niet alleen om de rest van de markt wakker te schudden. We willen zelf ook de beste zijn. En we hebben grootse ambities. Met geweldige dekking, razendsnel 4G-internet en een genadeloos lage prijs gaan we ervoor om in de komende jaren heel Nederland enthousiast te maken voor de beweging van Tele2, niet omdat het moet maar omdat het kan. Hier zijn we bijna letterlijk dag en nacht mee bezig. Daardoor sta je er soms niet meer bij stil dat we eigenlijk iets heel bijzonders aan het doen zijn. Maar donderdag las ik een stuk op internet dat dit besef opeens weer terugbracht: Tele2 haalt stunt uit met iPhone6. In een paar duidelijke regels en berekeningen vatte de journalist samen wat voor impact onze beweging heeft op consumenten. We bieden een duidelijk en transparant aanbod waarbij je als consument precies weet waar je aan toe bent en in dit geval wat je bespaart als je ziet dat we tweehonderdzeventig euro goedkoper zijn dan onze naaste concurrent. Lang niet gek.

Vrijdag – Drie
De telecomindustrie is een kleine wereld. Soms krijg je een kijkje in de keuken van de ander, door een reactie in de media, een leuk gesprek op social of een mailing die wordt verstuurd. En alhoewel niemand dat snel zal toegeven, iedereen houdt elkaar nauwgezet in de gaten en kijkt hoe ze de ander te slim af kunnen zijn. Vanochtend kreeg ik een mailing te zien van een van onze concurrenten met als titel: Hoe overtuig je een Tele2-klant? Een perfect einde van mijn week, een concurrent die zich zorgen maakt over onze opmars, een groter compliment kun je niet krijgen. En een tip van mij als antwoord op de vraag van onze concurrent:“ Onze klanten overtuig je niet liggend en dromend in het gras.”

Wij gaan weer snel door op naar nieuwe mooie kansen, waarin we weer ons uiterste best gaan doen om de beste te zijn.

We houden contact

Cilesta van Doorn