Omdat het kan

De Tweede Kamer stemde gisteren in met de nieuwe Telecomwet. Een van de belangrijkste wijzigingen is de verkleining van de overstapdrempel voor bedrijven. Zij kunnen nu, net als consumenten, makkelijker een nieuwe provider kiezen voor de levering van ICT-diensten zonder dat zij contractueel in een wurggreep worden gehouden. De opzegtermijn voor contracten wordt verlaagd naar een maand. Managing Director Tele2 voor de zakelijke markt Fedor Hoevenaars geeft zijn kijk op deze belangrijke mijlpaal.

In het algemeen houden mensen niet van veranderingen, denk maar eens aan je eigen ochtendritueel. En bij je favoriete pizzeria kies je toch ook bijna altijd hetzelfde, gewoon omdat je die pizza nu eenmaal het allerlekkerst vindt.

Dit zijn kleine voorbeelden, maar het geldt ook in het groot. Vele bedrijven weten dat ze eigenlijk elk jaar zouden moeten kijken naar hun energieleverancier. En alhoewel steeds meer een overstap overwegen, blijft het merendeel van de bedrijven zitten waar ze zit. Als ik dan kijk naar onze eigen branche dan zit ook daar weinig beweging in. Deels omdat bedrijven bang zijn, ICT is een primaire behoefte waar alle bedrijfssystemen van afhankelijk zijn. Maar de tweede grote reden is dat bedrijven simpelweg niet wegkunnen. Een opeenstapeling van contracten zorgt ervoor dat er eigenlijk nooit een moment is waarop bedrijven eenvoudig kunnen overstappen. Tele2 is een challenger en het is onze taak om de markt op te schudden, scherp te houden en ervoor te zorgen dat klanten het beste aanbod krijgen. Als uitdager moeten wij ook elke klant overtuigen om weg te gaan bij zijn huidige leverancier. Wij hoeven ze meestal niet te overtuigen van onze goede kwaliteit of een aantrekkelijke prijs; de meeste gesprekken gaan over de contractuele rompslomp en de daarbij behorende migratie van systemen.

Het initiatief van onder andere VVD-Tweede Kamerlid Bart de Liefde, om concurrentie op de zakelijke markt te vergroten, lijkt misschien op het eerste gezicht een kleine formaliteit. Maar voor tienduizenden ondernemers in ons land biedt het enorme kansen. Want een nieuwe provider biedt ook een andere kijk op je onderneming. Misschien kunnen dingen anders, slimmer of gewoon eenvoudiger. En vaak kan het ook voordeliger. Slimme telecomoplossingen geven ondernemers een onderscheidend vermogen. En de overheid heeft ervoor gezorgd dat ondernemers hier nu echt van kunnen gaan profiteren en op zoek kunnen naar de beste aanbieder. Dus bestudeer de volgende keer bij de pizzeria maar eens de hele kaart en wie weet wat je allemaal nog meer voor heerlijke dingen tegenkomt. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan.

Fedor Hoevenaars

_DSC7881_lev-(kopia)