Een rapportcijfer waar je mee thuis kunt komen

Iets meer dan 30 maanden geleden begonnen wij aan onze missie om met ‘s werelds eerste 4G-only netwerk de Nederlandse mobiele markt uit te dagen. Door een netwerk te bouwen waar iedereen op dat moment alleen nog maar van kon dromen. De P3-testresultaten van vandaag laten zien dat we op de goede weg zijn. P3 beoordeelde ons netwerk als ‘zeer goed’ en gaf ons een 9. Sinds de laatste test van P3 vorig jaar augustus, heeft Tele2 met de verdere uitrol van ons netwerk een enorme sprong in kwaliteit gemaakt. Nu kunnen wij onze zakelijke en consumentenklanten een uitstekende snelheid en dekking te bieden in het hele land, terwijl wij nog volop in de uitrolfase zitten. Dus we zijn nog niet eens helemaal klaar

Hakan Ekman, managing director P3 Communication: “De resultaten van onze test in Nederland laten zien dat op het gebied van stabiliteit, kwaliteit en prestaties alle Nederlandse netwerken het beste presteren van alle netwerken in Europa.”

P3 plaats de vier Nederlandse netwerken onder de beste ter wereld. Met T-Mobile op de eerste plaats, gevolgd door KPN, Vodafone en Tele2. Alle vier scoren een negen. Met slechts twee tiende verschil tussen de top drie en Tele2. We zijn er razendsnel in geslaagd om de kwaliteitskloof te dichten. Ons grote voordeel is dat wij ons netwerk vanaf nul konden opbouwen. Gebruikmakend van de ideale frequentie mix in combinatie met ons bestaande landelijke glasvezelnetwerk. De schone lei van Tele2, in vergelijking met de drie netwerken die al sinds het einde van de vorige eeuw operationeel zijn, bood ons de kans om de beste antennelocaties te kiezen en optimaal te profiteren van onze mix van hoge en lage frequenties. Plus de nieuwste LTE-technologie. De testresultaten lieten zien dat er nog maar weinig verschil bestaat tussen de vier netwerken en dat Nederlandse ondernemers en consumenten kunnen kiezen uit 4 hoogwaardige netwerken. Tele2 is de enige die de bouw van het netwerk nog niet volledig heeft afgerond. Eind deze maand bereikt ons eigen 4G-network 96,8% van de Nederlandse populatie buitenshuis. En in de komende paar maanden verwachten wij landelijke dekking te behalen, waarna we zullen blijven doorbouwen om ons netwerk nog fijnmaziger te maken en de dekking in landelijke gebieden en op wegen te optimaliseren.

Dit klinkt allemaal erg technisch, het belangrijkste resultaat is de gebruikerservaring voor onze consumenten en B2B-klanten. En dit is precies wat het P3-onderzoek test. De dingen die u en ik elke dag op onze telefoon doen, en normaal telefoongesprek zonder dat deze halverwege wegvalt, het laatste nieuws even snel online checken, het bijwerken van je eigen social media of een grappig YouTube-filmpje bekijken. Hoewel we nog steeds in onze uitrol fase zitten, laat de test zien dat onze klanten nu al kunnen rekenen op een echte 4G-gebruikservaring. We zijn ontzettend trots dat deze experts de mening van duizenden tevreden zakelijke en consumenten klanten onderschrijven met dit prachtige cijfer.

Francois Mairey, CTIO Tele2 Nederland

160315 resultaten P3 netwerk benchmark