Update 31 augustus 9:00u -Doorgifte Fox Sports via Tele2

Update 1 augustus 09:00u

Fox en Tele2 zijn nog steeds in gesprek over de voorwaarden van een nieuwe overeenkomst. Dit betekent dat Fox Sports -in tegenstelling tot eerdere berichten- op dit moment nog steeds beschikbaar is voor onze klanten.

Wij blijven bij ons standpunt dat wij het niet terecht vinden om een prijsverhoging door te voeren aan al onze klanten voor een dienst waar het merendeel geen behoefte aan heeft. Dit kunnen wij letterlijk en figuurlijk niet aan onze klanten verkopen. Wij proberen nu tot een oplossing te komen die tegemoet komt aan de belangen van al onze klanten.

Wij hopen iedereen snel meer duidelijkheid te kunnen geven over het vervolg. Via deze weg houden we jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

Update 29 juli 17:00u

De rechtbank heeft op 29 juli geoordeeld dat Fox Media het huidige contract met KPN niet hoeft te verlengen op basis van de bestaande voorwaarden. De rechter geeft aan dat dit niet betekent dat het aanbod van Fox in overeenstemming is met het mededingingsrecht. Dat oordeel is nu aan ACM (De Autoriteit Consument & Markt). Om te voorkomen dat het signaal op zwart gaat, heeft Tele2 ACM verzocht nog vóór maandag in ieder geval een tijdelijke maatregel te nemen.

Origineel bericht:

Het nieuwe Eredivisieseizoen staat voor de deur. En Tele2 wil uiteraard alle voetballiefhebbers, net als in de afgelopen seizoenen, de mogelijkheid bieden om alle wedstrijden live te bekijken.

Deze keuze komt echter in gevaar door het beleid van Fox Sports. We willen onze klanten graag op de hoogte houden van de huidige stand van zaken.

Het contract van Tele2 met Fox loopt af op zondag 31 juli a.s.. Wij zouden de huidige overeenkomst graag willen verlengen. Fox wil echter de voorwaarden ingrijpend aanpassen. Dat zou in de praktijk betekenen dat iedere tv-klant maandelijks substantieel meer moet gaan betalen voor zijn tv-abonnement. Dit geldt niet alleen voor Tele2 maar voor vrijwel alle tv-aanbieders in Nederland. .

De afgelopen maanden hebben wij geprobeerd om te onderhandelen met Fox, helaas heeft dit niets opgeleverd en het einde van ons contract komt razendsnel dichterbij. Dat betekent dat er nu twee scenario’s zijn.

1. Momenteel is er een rechtzaak tegen Fox en onderzoekt toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) of Fox zich wel aan de afspraken houdt. Tele2 heeft ACM gevraagd om Fox te dwingen de huidige overeenkomst te verlengen. Dat betekent dat Tele2-klanten met een Fox abonnement volgende week vrijdag gewoon kunnen genieten van de eerste wedstrijd van het nieuwe Eredivisieseizoen.
  2. Als de rechter of de ACM geen stappen ondernemen en Fox haar aanbod niet aanpast, zal Tele2 stoppen met de doorgifte van de Fox Sport zenders, wij weigeren de abonnementskosten van al onze tv-klanten te verhogen vanwege de toevoeging van een zender waar zij niet perse om hebben gevraagd.

Wij zijn nu in afwachting van de uitspraak van de rechter en de vervolgstappen van de toezichthouder.

Zodra er meer duidelijkheid is, brengen wij onze tv-klanten met een Fox abonnement op de hoogte over de gevolgen. Op deze plek kun je terecht voor updates over deze zaak.

Wij vinden het ontzettend vervelend dat wij de voetbalfans onder onze klanten in deze onzekere situatie moeten brengen, maar wij hopen dat jullie begrip hebben voor de strijd die wij voeren voor de keuzevrijheid van al onze klanten.

We houden contact.