Tele2 test Scent over LTE (SoLTE)

Na VoLTE (Voice over LTE) en ViLTE (Video over LTE) heeft Tele2 vandaag de lancering aangekondigd van SoLTE (Scent over LTE): geur via een LTE-verbinding. Bedrijven kunnen SoLTE gebruiken om hun 360-marketingcampagnes te ondersteunen met geursensaties. Marketeers hebben al aangegeven zeer verheugd te zijn over de commerciële mogelijkheden van deze nieuwe ontwikkelingen. In april begint Tele2 met live tests bij zakelijke klanten. De eerste testresultaten worden eind volgende maand verwacht.

solte newsroom

Gebakken lucht(jes)
Het gebruik van geur in marketing is niet nieuw. Denk bijvoorbeeld aan de geur van warme appeltaart die de kopers verleidt op Open Huizendag, of het dennengeurboompje aan de binnenspiegel van een tweedehands auto. Onderzoek heeft aangetoond dat geur gedrag, humeur en geheugen kan beïnvloeden. Als een product lekker ruikt, zal het eerder als positief worden ervaren.

Geursimulatie via Scentinal AER-15
Geur is, net als smaak, een chemische stimulator die opgemerkt wordt door zenuwcellen die chemoreceptoren heten. Als deze chemoreceptoren in je neus door een geur worden geprikkeld, geven ze elektrische impulsen af die worden doorgestuurd naar de hersenen.

Tele2 heeft, in samenwerking met een aantal technologische partners, een technologie ontwikkeld die via een chip deze elektrische impulsen nabootst, waardoor je je hersenen om de tuin leidt en een geur ‘verzint’. Wanneer de chip, de Scentinal AER-15, in een mobiel apparaat wordt geplaatst, is hij in staat om de unieke combinatie van elektrische impulsen van een geur te interpreteren en na te maken, met slechts een aanraking van het scherm. Als een marketingboodschap zoals een advertentie, banner of nieuwsbrief versleuteld is met één of meer SoLTE-codes en je raakt die plek aan op een mobiel apparaat dat een Scentinal chip bevat, wordt een unieke combinatie van niet-detecteerbare elektrische impulsen naar je hersenen gestuurd. Je hersenen interpreteren deze impulsen vervolgens als de geur van versgebakken brood, vanilleyoghurt of elk willekeurig ander luchtje. Als je je vinger weer van het scherm haalt, verbreek je de link en verdwijnt de geur ook onmiddellijk.

Tele2 Nederland bouwt het eerste SoLTE Netwerk
Trendwatchers gaan ervan uit dat de vier grootste producenten van mobiele apparatuur vanaf eind 2015 de Scentinal-chip in alle nieuwe modellen zullen implementeren. De grootste uitdaging waar de mobiele netwerkproviders voor staan met SoLTE, is dat de bestaande LTE (4G) netwerken nog niet zijn uitgerust voor deze technologie. Het LTE Advanced 4G-netwerk van Tele2 is nu al SoLTE-compatible. “We zijn erg trots dat wij voorop lopen bij deze mobiele innovatie,” zegt Tele2 NL CEO Jeff Dodds. “Tegen alle marketeers zou ik willen zeggen dat dit een ontwikkeling is die je niet aan je neus voorbij wilt laten gaan”. In de komende maanden gaat Tele2 met twee zakelijke klanten test uitvoeren om de mogelijkheden verder te onderzoeken. De eerste testresultaten worden eind april verwacht.

Scentinal AER-15 Credits Motionview