Tele2 start datarevolutie

151111 4G PropositiesDiemen, 11 november 2015 – Tele2 kondigt aan dat het morgen (12 november) zijn eerste mobiele 4G proposities zal lanceren. Met verschillende databundels, waarvan de grootste bundel 24GB is, wil Tele2 bereiken dat de Nederlandse consumenten het internet helemaal leeg kunnen trekken. Het kostenvoordeel van het eigen 4G netwerk geeft Tele2 de mogelijkheid om deze databundels tegen voor Nederland ongewoon lage prijzen aan te bieden. Tele2 wil de eerste ‘4G only’ operator van de wereld worden, door nu al data via 4G aan te bieden en vanaf volgend jaar ook bellen via 4G, waardoor de oude 2G/3G technologie uiteindelijk overbodig wordt. Binnen 24 maanden na de ingebruikname van de eerste antenne heeft het netwerk van Tele2 nu al ​​92% 4G outdoor populatie dekking. Landelijke dekking staat gepland voor het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar.

Allison Kirkby, CEO en President Tele2 Group: “Tele2 gaat een revolutie ontketenen in de mobiele markt in Nederland. Dit wordt het zesde land waar wij onze eigen 4G-infrastructuur hebben aangelegd. Wij willen de vraag naar mobiele connectiviteit stimuleren, door klanten grotere maar beter betaalbare 4G databundels aan te bieden”.

Jeff Dodds, CEO Tele2 Nederland: “Het is tijd voor de Nederlandse consumenten om de handrem eraf te halen bij hun gebruik van mobiele data. In de laatste drie jaar is er in de prijzen weinig veranderd, waardoor die nog steeds tot de hoogste in Europa horen. Wij gaan hier verandering in brengen door de markt in Nederland eens goed op te schudden. We starten een datarevolutie met de lancering van ons nieuwe LTE-Advanced netwerk: supersnel mobiel internet met een geweldige dekking voor de laagste prijs”.

Ontregelende proposities

Tele2 wil voor een blijvende verandering zorgen in het mobiele datagebruik van de Nederlanders. Door de relatieve hoge prijzen en kleine databundels zijn Nederlandse consumenten nog erg gericht op openbare wifi- hotspots. Tele2 introduceert nu een enorme databundel van 24GB met onbeperkt bellen en smsen voor een maandbedrag van €35 (handsetkosten niet inbegrepen). Ook zijn er databundels van 8GB, 4GB en 1,5GB, allemaal gecombineerd met onbeperkt bellen en smsen. De kleinste databundel is 1GB, met 100 belminuten of smsjes. Tele2 heeft de ambitie een marktaandeel van 20 % te bereiken.

Love our customers

Voordat het netwerk wordt opengesteld aan alle nieuwe klanten, bedankt Tele2 eerst zijn huidige klanten. Zij hebben eraan bijgedragen dat het netwerk ontwikkeld is tot het netwerk dat het nu is. Als dank ontvangen alle 4G klanten een blijvende verdubbeling van hun databundel. 3G klanten ontvangen eenmalig een databundel van 1GB.

Het netwerk

Aan het begin van 2013 bemachtigde Tele2 de mobiele frequentie licentie om een eigen mobiel 4G netwerk te kunnen bouwen. Als eerste operator in de wereld kiest Tele2 voor de bouw van een 4G only netwerk. Tijdens de bouw ervan kon Tele2 vol profiteren van de expertise van de Tele2 Group in Zweden, waar het bedrijf een van ’s wereld best presterende LTE-netwerken heeft. De Nederlandse organisatie heeft het mobiele netwerk vanaf de grond af opgebouwd, waarbij maximaal gebruik werd gemaakt van Tele2’s eigen landelijke glasvezelnetwerk en de site sharing overeenkomst met T-Mobile. Binnen 24 maanden na de ingebruikname van de eerste antenne, heeft Tele2 nu al ​​92% 4G outdoor populatie dekking. Tele2 ligt op schema om tegen het einde van het eerste kwartaal van 2016 landelijke dekking te bereiken. Vanaf vandaag heeft Tele2 ‘carrier aggregation’ (LTE-Advanced) geactiveerd over het hele netwerk. De introductie van VoLTE (Voice over LTE) aan het einde van het eerste kwartaal van het nieuwe jaar zal de klanten in staat stellen om te bellen in HD-kwaliteit via het 4G netwerk.

Distributie

Om zijn ambitie te realiseren, opent Tele2 nog voor het einde van het jaar zijn eerste eigen winkel. Deze winkels zullen dienen als verkooppunten, maar ook als locaties waar klanten hun producten kunnen ophalen die ze online besteld hebben. Samen met de nieuwe marketingcampagne zal het retailconcept ook ondersteunend werken voor de brand awareness van Tele2. Tele2’s distributie bestaat uit een combinatie van directe verkoop in retail en online, partner retail en online partnerkanalen, met als doel de meest effectieve distributie van de hele sector te bewerkstelligen.