Een goed begin is het halve werk

Tele2 4G-netwerk behoort al tot de beste ter wereld, terwijl we nog in de opbouwfase zitten

Mijn naam is François Mairey , de netwerkdirecteur van Tele2, en samen met mijn team verantwoordelijk voor de bouw van een nieuw 4G-only netwerk in Nederland. Vandaag heeft één van ‘s werelds meest gerenommeerde netwerkonderzoeksbedrijven, P3 Group, de resultaten gepubliceerd van hun eerste Nederlandse vergelijking van de gebruikerservaring op de netwerken van Tele2, Vodafone en KPN. Het rapport vergelijkt de prestaties en kwaliteit van de Nederlandse mobiele netwerken vanuit het perspectief van de eindgebruiker. Voor deze eerste mobiele netwerktest in Nederland zijn per netwerkbedrijf de gegevens van 200.000 gesprekken en bijna 30.000 datasessies verzameld en in kaart gebracht.

En hoewel Tele2 nog in de opbouwfase zit, beoordelen zij de huidige prestaties en gebruikerservaring van het netwerk als veelbelovend. Tele2′s 4G-only netwerk behoort nu al tot de top-netwerken van de wereld. Zoals je je ongetwijfeld kunt voorstellen, maakt dit resultaat mij erg trots. Ik citeer even uit het onderzoek: ”Tele2 is nog in ontwikkeling maar laat voor bepaalde testen nu al een topprestatie zien. Verder geldt dat Tele2 resultaten haalt die op dit moment beter zijn dan buitenlandse netwerken. Het is interessant om te zien waar Tele2 zal staan wanneer het netwerk volledig is uitgerold en Voice over LTE de standaard wordt.”

Mijn team en ik zijn zelfs een beetje overrompeld door deze fantastische resultaten. De metingen zijn uitgevoerd in juni, toen we nog niet eens eenderde van de geplande antennes hadden geactiveerd. Als gevolg daarvan hadden we alleen zeer dichte dekking in de grote steden. Maar zoals de P3-resultaten duidelijk laten zien, slagen we er nu al in om een geweldige gebruikerservaring te bieden. Terwijl we nog druk aan het bouwen zijn. Op de locaties waar we al een goede dekking hebben, staan we in ieder geval op gelijke voet met onze concurrenten. Dat is een groot compliment aan alle mensen in mijn team die hard bezig zijn ons 4G-netwerk te ontwerpen en bouwen. De test bevestigde voor ons ookwaar er nog werk aan de winkel is. Zoals op de locaties waar ons netwerk nog niet volledig is uitgerold.

Dus waar staan ​​we vandaag met ons netwerk? Krap drie maanden na de P3-meting, bereikten we weer een mijlpaal: 50% van onze geplande locaties zijn nu geactiveerd. Dit betekent dat 84% van de bevolking op dit moment dekking buitenshuis heeft en dit percentage groeit elke dag. We gaan in dit tempo door en bereiken landelijke outdoor-dekking eind maart 2016.

Ondertussen kunnen onze bestaande klanten met een 4G-toestel nu al profiteren van ons nieuwe netwerk, zodra ze in 4G-dekkingsgebied komen. We hebben op dit moment al meer dan 300.000 klanten die in staat zijn om van ons nieuwe netwerk gebruik te maken.

De fantastische resultaten van alle Nederlandse netwerken toont het hoge kwaliteitsniveau van 4G-netwerken in ons land. We willen daarom ook Vodafone en KPN feliciteren met hun goede scores, geniet er van zolang het duurt.

Want de resultaten van het onderzoek hebben ons nog meer gemotiveerd om verder te bouwen aan het netwerk waar iedereen nu alleen nog maar van kan dromen. Een netwerk met fantastische snelheden en dekking in heel Nederland.

Ik en mijn team kijken uit naar de volgende meting van P3. Dan kunnen we zien wat de activering van honderden nieuwe sites en de optimalisering van ons netwerk voor u heeft gedaan.

Het onderzoek van P3 kan je hier lezen.

We houden contact,

François Mairey