Tele2 tekent overeenkomst met Eurofiber

Tele2 Nederland maakt vandaag de samenwerking bekend met Eurofiber voor de aansluiting van een groot deel van haar mobiele opstelpunten op glasvezel. Tele2 bouwt in hoog tempo een eigen mobiel netwerk met zo’n 3500 antennes verspreid over heel Nederland. Het nieuwe 4G-only netwerk moet in staat zijn grote hoeveelheden data te kunnen transporteren. Hiervoor zijn in delen van het land hoogwaardige glasvezelverbindingen cruciaal. De verbindingen die worden geleverd door Eurofiber zijn een aanvulling op het eigen glasvezelnetwerk van Tele2. De overeenkomst vormt voorlopig de laatste belangrijke bouwsteen voor de efficiënte uitrol van het eigen mobiele 4G-netwerk. De samenwerking gaat onmiddellijk van start.

Het is niet veel mensen bekend dat het overgrote deel van ons mobiele verkeer middels vaste verbindingen wordt getransporteerd. De groeiende mobiele databehoefte van consumenten en bedrijven, maakt de capaciteit van de transportnetwerken in de grond steeds belangrijker. Glasvezel is hierbij de meest efficiënte en toekomst vaste optie. Eurofiber is een van de grootste aanbieders van zakelijke glasvezelverbindingen in Nederland. Momenteel verloopt al bijna 50% van al het mobiele verkeer via het netwerk van Eurofiber. Alex Goldblum, CEO Eurofiber: “Wij zijn onder de indruk van de ambitie van Tele2 om razend snel een 4G-only netwerk uit te rollen. En uiteraard trots dat we een belangrijke rol spelen in de verwezenlijking ervan. Dankzij onze expertise op het gebied van glasvezelinfrastructuren kunnen we Tele2 hier maximaal in ondersteunen.”

Slimme bouwstenen
Tele2 bouwt een eigen mobiel netwerk, daarbij zoekt Tele2 voortdurend naar manieren om het slimmer en efficiënter te doen. Een voorbeeld hiervan is de keuze voor de netwerkleveranciers, maar ook de overeenkomst met T-Mobile om opstelpunten te delen. De samenwerking met Eurofiber verzekert Tele2 van de noodzakelijke glasvezelverbindingen om de grote hoeveelheid aan data te verwerken.

Ernst Jan van Rooijen, CEO Tele2 Nederland: “Wij willen op een slimme manier een hoogwaardig 4G-netwerk bouwen in heel Nederland. Dat doen wij onder andere door te kijken hoe wij kunnen profiteren van bestaande infrastructuur en opstelpunten. De samenwerking met Eurofiber is een belangrijk onderdeel van deze strategie en wij zijn blij dat wij kunnen profiteren van hun uitstekende dekking door heel het land.”