Nederlandse providers adviseren hun klanten wachtwoord e-mail aan te passen

Alle Nederlandse internetproviders adviseren hun klanten de wachtwoorden van hun e-mail- en andere online accounts per direct aan te passen en dit vervolgens ook regelmatig te blijven doen. Dit in reactie op signalen dat een criminele organisatie de beschikking heeft over een grote hoeveelheid mailadressen en inloggegevens.

Onlangs ontvingen de Nederlandse providers van het National Cyber Security Center (NCSC) een uitgebreide lijst met e-mailadressen die mogelijk door deze criminele organisatie zijn verzameld.  Het is niet bekend of er misbruik is gepleegd met de verzamelde lijst. De gebruikers vanTele2, Versatel en Zonnet e-mailadressen die op de lijst staan, ontvangen van Tele2 een persoonlijke mail met het advies om hun wachtwoorden te wijzigen en dit regelmatig te blijven doen. Als je voor woensdagavond 23.00u 15 oktober geen mail hebt ontvangen, staat jouw mailadres niet op de lijst van het NCSC.

Daarnaast adviseren  providers al hun klanten om de wachtwoorden van hun e-mailaccount niet voor andere online activiteiten te gebruiken, zoals webshops, waar het Tele2 mailadres ook als gebruikersnaam wordt gebruikt.

Voor meer informatie over internetveiligheid kun je terecht op onze website. Voor meer informatie over NCSC kun je terecht op www.ncsc.nl.