T-Mobile en Tele2 gaan antennes delen in Nederland

-       Tele2 en T-Mobile tekenen contract om tien jaar lang opstelpunten te delen

-       2G & 3G MVNO overeenkomst tussen beide partijen met vijf jaar verlengd

Tele2 Nederland gaat voor de uitrol van haar eigen 4G-netwerk gebruik maken van de antenne opstelpunten van T-Mobile Nederland. De overeenkomst, die vandaag door beide partijen is ondertekend, geeft Tele2 toegang tot het overgrote deel van de antennes op daken en masten van T-Mobile in Nederland. Beide providers gebruiken de antennes voor hun eigen frequenties en afzonderlijke landelijke mobiele netwerken. T-Mobile en Tele2 hebben daarnaast ook het MVNO-contract met vijf jaar verlengd.

Het delen van de antenne opstelpunten zorgt bij beide providers voor aanzienlijke kostenbesparingen in uitrol en onderhoud van het netwerk, deze besparingen versterken de concurrentiepositie van beide aanbieders op de Nederlandse markt. Door bestaande opstelpunten van T-Mobile te gebruiken is Tele2 in staat om op een slimme en efficiënte manier het eigen 4G-netwerk te bouwen in heel Nederland. Het gebruik van reeds aanwezige antennes en staalconstructies bespaart Tele2 veel tijd bij de realisatie van haar eigen landelijke 4G-netwerk.

Op dit moment maakt Tele2 voor haar mobiele klanten gebruik van het netwerk van T-Mobile, Tele2 is hiermee een Mobile Virtual Network Operator (MVNO). De verlenging van dit contract zorgt ervoor dat alle Tele2-klanten ook de komende vijf jaar kunnen blijven bellen en internetten via 2G en 3G verbindingen. Zodra Tele2 haar eigen 4G-netwerk voltooit, zal 2G en 3G als terugvalmogelijkheid dienst doen, zodat klanten altijd verzekerd zijn van een goede verbinding.

T-Mobile startte eerder dit jaar met het programma ‘Samen meer bereiken’, hierin investeert T-Mobile honderden miljoenen euro’s in de modernisering van haar 2G en 3G-netwerk en de uitrol van het nieuwe 4G-netwerk. T-Mobile en Tele2 delen vanaf nu antennes, staalconstructies en andere niet-intelligente onderdelen op de gezamenlijke locaties. De apparatuur die de gesprekken en mobiele data stuurt, wordt door beide partijen afzonderlijk geïnstalleerd. De daadwerkelijke netwerken van T-Mobile en Tele2 blijven dus compleet van elkaar gescheiden.

Tele2
Günther Vogelpoel, CEO Tele2 Nederland: “Dit is een belangrijke mijlpaal voor Tele2 op onze weg om de vierde mobiele netwerkoperator te worden van Nederland. Wij kunnen de opstelpunten van T-Mobile nu gaan combineren met onze eigen locaties om zo op de meest efficiënte manier een hoogwaardig nationaal 4G-netwerk te bouwen.“

T-Mobile
Thomas Berlemann, CEO T-Mobile Netherlands: “Wij zijn erg blij met deze nieuwe samenwerking. Het onderstreept het grote vertrouwen van Tele2 in ons bedrijf als betrouwbare partner met een hoogwaardig netwerk. De financiële middelen die vrijkomen door deze overeenkomst, kunnen wij direct weer inzetten om met onze uitstekende klantenservice ons te kunnen onderscheiden van de concurrentie.”

Over T-Mobile Netherlands
Met ruim 4,5 miljoen klanten is T-Mobile Netherlands, onderdeel van Deutsche Telekom, één van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven voor consumenten en het midden- en kleinbedrijf. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot mobiele telecommunicatiediensten en neemt een toonaangevende positie in op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Netherlands is actief met de merken T-Mobile, BEN en Simpel. In het jongerensegment werkt T-Mobile samen met MTV Mobile en *bliep. In 2012 werd T-Mobile uitgeroepen tot Beste Werkgever van Nederland. Klik hier voor meer informatie.

Over Tele2
Tele2 Nederland B.V. is een van de grootste communicatiebedrijven in Nederland. Het maakt onderdeel uit van de Tele2 Group, een van de snelst groeiende telecom operators van Europa met ruim 15 miljoen klanten in 10 landen. Tele2 biedt haar klanten altijd wat zij nodig hebben voor een scherpe prijs. De Tele2 Group is actief  op het gebied van mobiele diensten, breedband, vaste telefonie, data netwerk services, kabel TV en content services. In Nederland biedt Tele2 zowel de consumenten-, de zakelijke als de wholesale markt een compleet pakket van communicatiediensten. Tele2 biedt vaste en mobiele spraak-, data-, internet- en tv-diensten aan via een eigen infrastructuur, voorzien van de modernste netwerktechnologieën. Vanaf 1 januari 2013 breidt Tele2 haar eigen glasvezelnetwerk uit met een eigen 4G mobiel netwerk. Tele2-klanten profiteren van gebruiksvriendelijke en betaalbare diensten van topkwaliteit. Meer nieuws en informatie zijn verkrijgbaar via newsroom.tele2.nl.