Keuzevrijheid internetaanbieder in geding voor Nederlandse consument

Nederland dreigt voorlopersrol op gebied van breedband internet te verliezen

Nederland loopt voorop in Europa als het gaat om snel internet via vaste netwerken. Consumenten en ondernemingen hebben de keuze uit verschillende aanbieders, die zich van elkaar onderscheiden op prijs en diensten. Deze situatie is in de afgelopen zestien jaar tot stand gekomen door een goede regelgeving vanuit de Nederlandse overheid. Maar dreigt nu te vervallen doordat de Europese Unie de verplichte openstelling van vaste netwerken stop wil zetten. Gisteren discussieerde politici, toezichthouders en de Nederlandse telecomoperators, op initiatief van Tele2, over de gevolgen van het voorgestelde beleid. De conclusie van de bijeenkomst was dat toegangsregulering noodzakelijk is en blijft voor echte concurrentie. Dit werd bevestigd in de economische studie, Two is not enough, van Ecorys, die tijdens de bijeenkomst werd gepresenteerd. De aanwezigen telecomaanbieders deden dan ook het dringende verzoek aan het ministerie van Economische Zaken en de toezichthouder ACM om de bestaande Nederlandse regulering te beschermen en snel duidelijkheid te vragen bij de Europese Commissie over het voorgestelde beleid.

Günther Vogelpoel, CEO Tele2 Nederland:”Tele2 strijdt al zestien jaar voor eerlijke concurrentie op de Nederlandse markt. Het meest recente voorbeeld is de nieuwkomersreservering voor de mobiele frequentieveiling, die er voor heeft gezorgd dat er vier mobiele netwerkoperators komen in ons land. Dan is het heel erg raar dat vrijwel tegelijkertijd de situatie op de vaste netwerken juist wordt teruggedraaid en consumenten nog maar uit twee aanbieders kunnen kiezen.  Het voelt alsof de regels plotseling tijdens de wedstrijd worden veranderd.”

Alternatieve aanbieders in Nederland leveren hun diensten geheel of gedeeltelijk via het netwerk van KPN. Tele2 huurt bijvoorbeeld alleen ‘the last mile’ en maakt verder gebruik van haar eigen glasvezelnetwerk. Toegangsregulering zorgt ervoor dat alternatieve aanbieders een concurrerend aanbod kunnen doen. Het voorgestelde beleid van Eurocommissaris Kroes zou in Nederland leiden tot een duopolie van KPN en de kabel. Voor consumenten betekent dit dat hun keuzevrijheid aanzienlijk wordt beperkt.

Voor de zakelijke markt zou het nieuwe beleid zelfs desastreus zijn, daar komt de hele concurrentie te vervallen. KPN wordt daarmee alleenheerser aangezien de netwerken van de kabelmaatschappijen niet of nauwelijks bedrijventerreinen aandoen. Nederlandse bedrijven zijn in dat geval dus sowieso veroordeeld tot KPN.

Onderzoeksrapport Ecorys – Two is not enough, de noodzaak voor gereguleerde toegang tot telecomnetwerken