Weg vrij voor NMa om overtreding KPN verder op te pakken na besluit OPTA

Tele2 en EspritXB zorgen voor meer transparantie in zakelijke telecommarkt

Amsterdam, 10 maart 2011. OPTA bevestigt dat KPN de telecomwet heeft overtreden door haar zakelijke klanten onvoldoende te informeren over een contractwijziging voor BelBasis vaste telefonie. Tele2 Zakelijk had samen met EspritXB een handhavingsverzoek ingediend bij telecomtoezichthouder OPTA en bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). OPTA heeft nu vastgesteld dat de actie van KPN in strijd was met de Telecommunicatiewet, artikel 7.2. Dit artikel verplicht aanbieders om hun klanten “op genoegzame wijze” en minstens een maand van te voren te informeren over wijzigingen en actief, kosteloos het opzegrecht aan te bieden. Na besluit OPTA is het aan de NMa om te onderzoeken of KPN mededingingsregels heeft overtreden.

KPN heeft de overtreding beëindigd, zo stelt OPTA. Verdere handhaving is daarom niet meer aan de orde. Karl Heinz van der Made, directeur EspritXB, reageert: “Dit is nou precies wat je zelf hoopt als je door de politie wordt aangehouden na een verkeersovertreding. Je bent schuldig, maar komt er mee weg. Zonder boete en zonder waarschuwing. Doordat OPTA in haar besluit uitsluitend ingaat op de informatieverstrekking aan zakelijke gebruikers en geen aandacht heeft gehad voor de negatieve effecten van de handelwijze van KPN op de concurrentiesituatie in de markt, ligt de weg voor de NMa open om vol uit te rukken en te onderzoeken of de concurrentie in de markt verstoord is.”

Naast EspritXB startte ook Tele2 Zakelijk in december met een opvallende campagne waarin het ondernemers en bedrijven wijst op de brief waarin KPN een aantal tariefswijzigingen aankondigt. Tele2 Zakelijk waarschuwt dat klanten die niet reageren op de brief vast komen te zitten aan een jaarcontract. “OPTA geeft aan dat KPN een overtreding heeft begaan. Voor KPN klanten is nu duidelijker wat de tariefwijziging voor hen betekent en ze krijgen alsnog tot eind maart 2011 de tijd om andere opties te bekijken”, aldus Hein Boot, directeur Tele2 Zakelijk. “De KPN brief was nu echt een typisch voorbeeld van de oude realiteit. Wij zijn blij dat we op deze manier ook de klanten van KPN welkom hebben kunnen heten in de nieuwe realiteit.”

-EINDE -