Sterk financieel jaar voor Tele2 in Nederland

Structurele verbetering van marges en cash flows

Amsterdam, 8 februari 2011 – Tele2 Netherlands Holding N.V. (“Tele2”), heeft over het boekjaar 2010 de resultaten substantieel zien verbeteren. Het bedrijf is succesvol in zijn strategie om meer klanten aan te sluiten op het eigen netwerk (zgn. on-net klanten). In een jaar tijd is het percentage on-net klanten substantieel gestegen. De vraag naar 3-in-1 pakketten met televisie is het afgelopen jaar sterk toegenomen en overstijgt nu de vraag naar 2-in-1 pakketten. Dit heeft geleid tot een toename van de ARPU binnen het breedband klantenbestand en een structurele verbetering van de marges en cash flows. In de mobiele markt was Tele2 in staat om meer winst te maken met minder klanten. Tele2 was succesvol in zijn strategie om zich te focussen op goede klanten en winstgevendheid en niet op marktaandeel en omzet.

Op de zakelijke markt was Tele2 Zakelijk het afgelopen jaar succesvol in het winnen van meerdere nieuwe grote klanten als Schiphol Telematics en gemeente Rotterdam. Bovendien was Tele2 Zakelijk succesvol in het vernieuwen van contracten met enkele grote klanten. Het vernieuwen van de contracten leidde wel tot kortingen op de prijs waarvan een negatief effect te zien is op de omzet. In het afgelopen jaar heeft Tele2 een nieuwe campagne en huisstijl geïntroduceerd op de zakelijke markt om de naamsbekendheid verder te vergroten.

De overname van telecom operator BBned van Telecom Italia in oktober 2010 heeft ervoor gezorgd dat Tele2 Nederland zijn positie kon versterken op alle markten waar het actief is en kan profiteren van schaalvoordelen. In 2010 heeft Tele2 Nederland een 2.6 MHz licentie bemachtigd, wat een belangrijke stap is voor de mobiele toekomst van het bedrijf. Tele2 heeft in 2010 als eerste partij in Nederland een 4G-netwerk gedemonstreerd en is nu in afwachting van de veiling voor de 800, 900 en 1800 MHz frequentie en verwacht dat deze frequenties in 2013 beschikbaar komen.

Henrik Ringmar, CEO Tele2 Netherlands verklaart: “We hebben in 2010 opnieuw een sterk financieel resultaat geboekt. We zijn succesvol in het aansluiten van klanten op ons eigen netwerk en de cashflow en winstgevendheid zijn daardoor substantieel gestegen. Wij blijven daarom vasthouden aan onze strategie om klanten die niet op het eigen netwerk zitten, over te zetten naar on-net diensten en te zorgen voor nieuwe intake op het eigen netwerk door altijd de beste deal te leveren. Op de zakelijke markt hebben we ons marktaandeel goed vast weten te houden en voor volgend jaar zien we kansen om naast de grootzakelijke markt ook verder te groeien op de MKB en SOHO markt.”

Een volledig overzicht van de financiële resultaten van de Tele2 Groep in 2010 zijn te vinden op tele2.com

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn
Deel dit nieuws