Internetten binnen de EU

Lig jij deze zomer op het strand van Spanje? Of ga je naar een andere fijne bestemming binnen de EU? Goed nieuws! Je kunt internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel. Hier lees je hoe het gebruik van je databundel werkt.
  • Roamen zoals je thuis gewend bent
    Bij Tele2 profiteer je binnen de EU van voordelig internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel (m.u.v. betaalde informatie- en servicenummers).
  • Geldig in o.a. de volgende EU landen
    België, Bulgarije, Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland. Kijk hier voor een compleet overzicht.
  • Datalimiet buitenland
    Bij de 8GB, 10GB en Unlimited databundels geldt een datalimiet van 6GB per maand binnen de EU. Daarna kun je nog wel gebruik maken van je resterende data, maar geldt er ook een toeslag van € 0,009 per verbruikte MB.
  • Extra data voor internet
    Als je 2GB of 5GB databundel op is bestel je gemakkelijk een extra internetbundel. Deze is geldig binnen de EU. Voor je Unlimited databundel heb je geen extra internetbundel nodig.

Op vakantie buiten de EU

Buiten de EU gaan internetten, bellen en sms niet uit je gebruikelijke bundel. Hier lees je welke opties we voor je hebben.
Kies een voordelige bundel

Als je buiten de EU op reis gaat kun je een voordelige internetbundel kopen per land.

Bekijk bundels
Kies voor betalen per MB, minuut of sms

Betaal je liever per verbruikte MB, gebelde minuut of verstuurde sms? Daar gelden andere tarieven voor.

Bekijk tarieven

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn bundel ook in het buitenland gebruiken?

Ja, je kunt bij Tele2 profiteren van voordelig internetten, bellen en sms’en in de EU. Je internet, belt en sms’t binnen de EU & Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland vanuit je gebruikelijke bundel (m.u.v. betaalde informatie-en servicenummers). Dit geldt voor alle abonnementen die nu afgesloten worden of al afgesloten zijn. Voor bellen/sms’en vanuit Nederland naar het buitenland gelden nog steeds toeslagen.

Als je je bundel hebt verbruikt gelden de actuele tarieven voor buiten de bundel. Voor de grotere databundels vanaf 8GB geldt voor datagebruik binnen de EU een limiet van 6GB per maand. Na het bereiken van deze limiet kun je gebruik blijven maken van de resterende data uit je bundel. Naast het verbruik uit je bundel zal een toeslag gaan gelden van € 0,009 per MB.

Als de buitenlandse provider ook een 4G-netwerk heeft en als wij met die provider afspraken hebben over 4G-roaming, dan kun je hier ook gebruik van maken. Als er geen 4G-netwerk is, maak je in het buitenland voor internet en bellen gebruik van 2G en 3G.

Welke landen vallen onder "de EU"?

Onder de regulering vallen alle EEA-landen. Binnen de EEA vallen: EU-lidstaten + Liechtenstein, Noorwegen en IJsland. Tele2 voegt hier zelf nog Zwitserland aan toe zodat je overal binnen Europa met je bundel terecht kunt.

Hierbij nog even alle landen op een rijtje: Aland (Finland), Azoren (Portugal), België, Bulgarije, Canarische Eilanden (Spanje), Ceuta (Spanje), Cyprus (Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Frans-Guyana, Gibraltar (Verenigd Koninkrijk), Griekenland, Guadeloupe, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Madeira (Portugal), Malta, Martinique, Mayotte (Frankrijk), Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Réunion (Frankrijk), Roemenië, Saint Martin (Franse gedeelte van Sint Maarten), Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland), Zweden, Zwitserland.

De volgende landen vallen niet onder de regulering: Andorra, Guernsey (Verenigd Koninkrijk), Jersey (Verenigd Koninkrijk), Man (Verenigd Koninkrijk), Monaco (Frankrijk), Saint-Bartélémy, San Marino,  Vaticaanstad.

Kan ik onbeperkt gebruik maken van mijn Unlimited databundel in de EU?

Voor de Unlimited databundels geldt voor datagebruik binnen de EU een limiet van 6GB per maand. Na het bereiken van deze limiet kun je gebruik blijven maken van data uit je bundel. Naast het verbruik uit je bundel zal een toeslag gaan gelden van € 0,009 per MB.

Wat zijn de tarieven buiten-de-bundel vanaf 8 juni 2017?

De tarieven buiten-de-bundel voor bellen & sms’en vanaf 8 juni 2017 zijn:

  • Bellen: € 0,25 per minuut
  • Sms’en: € 0,25 per bericht

Is je databundel op, dan ontvang je een sms met het aanbod om een Extra Internetbundel te kopen. Voor klanten met een databundel vanaf 8GB of meer geldt een datalimiet van 6GB per maand. Wanneer je deze datalimiet bereikt en wilt blijven internetten, ga je bijbetalen (€ 0,009 per MB). Wij waarschuwen je per sms wanneer je bijna je datalimiet EU bereikt.

Moet ik iets doen om met mijn eigen bundel in het buitenland te bellen?

Nee, je hoeft niets te doen! Wij regelen alles voor je zodat je vanuit je bundel in de hele EU kunt bellen, sms’en en internetten.

Krijg ik een melding wanneer ik door mijn bundel heen ben?

Je wordt geïnformeerd wanneer je (bijna) door je databundel heen bent en je krijgt ook een (gratis) sms wanneer je volledig door je Bel/SMS-bundel heen bent.

Kan ik mijn databundel ook buiten de EU gebruiken?

Nee, buiten de EU kun je voordelige internetbundels per land kopen of betalen per verbruikte MB.

Wat zijn de juiste toestelinstellingen om in de EU voordelig te kunnen internetten?

Om te kunnen internetten in de EU moet je je roaming aanzetten op je telefoon. Dit doe je door in je instellingen naar mobiel netwerk te gaan en dataroaming aan te zetten. Hoewel je telefoon internetgebruik in de EU nog wel als roaming ziet, factureert Tele2 het niet als roaming. Wel zal het internetgebruik in de EU van je databundel af gaan. Wil je besparen op je dataverbruik, dan raden we je aan om gebruik te maken van wifi waar mogelijk.

Het vinden van de juiste toestelinstellingen voor het buitenland kan per merk en type telefoon verschillen. Bekijk daarom onze Toestelhulp en stel stapsgewijs je mobiel in om ook in het buitenland optimaal gebruik te kunnen maken van de diensten van Tele2.

Wat zijn de beste manieren om hoog dataverbruik in het buitenland te voorkomen?

We willen voorkomen dat je dataverbruik hoger is dan je verwacht. Daarom hebben we een aantal handige tips voor je opgesteld.

Hou rekening met het volgende om hoog dataverbruik te beperken:

  • Monitor dagelijks je dataverbruik d.m.v. de Mijn Tele2 app;
  • Sluit apps na gebruik goed af en zet automatische updates hiervan uit;
  • Download nieuwe apps vóór vertrek of via wifi;
  • Controleer of je de laatste software-update van je telefoon geïnstalleerd hebt;
  • Wees voorzichtig met het streamen van muziek en video’s. Synchroniseer bijvoorbeeld je afspeellijsten in Spotify om deze ook offline te kunnen beluisteren;
  • Maak waar mogelijk gebruik van gratis wifi, maar let op: wees hierbij wel altijd voorzichtig met het delen van gevoelige informatie.
Heb je een nieuw telefoonnummer en ga je naar het buitenland?

Kijk dan hier voor meer informatie over het gebruik van je nieuwe telefoonnummer in het buitenland.

Ik heb een 1GB/2GB/4GB/5GB databundel. Hoeveel data kan ik daarvan gebruiken binnen de EU?

Je 1GB/2GB/4GB/5GB databundel kun je volledig gebruiken binnen de EU. Hiervoor geldt geen maandelijks datalimiet. Is je bundel verbruikt en koop je een Extra Internetbundel (100MB/500MB/1GB/2GB of 4GB), dan is deze ook gewoon in de EU geldig.

Ik heb een 8GB/10GB databundel. Hoeveel data kan ik daarvan gebruiken binnen de EU?

Voor de 8GB/10GB databundels geldt voor datagebruik binnen de EU een datalimiet van 6GB per maand. Na het bereiken van deze limiet kun je gebruik blijven maken van de overige data uit je bundel. Naast het verbruik uit je bundel zal bij meer verbruik dan 6GB een toeslag gaan gelden van € 0,009 per MB. Wanneer je volledige bundel verbruikt is, kun je een Extra Internetbundel bestellen.

Ik heb een Unlimited Bel/SMS bundel. Kan ik daarmee onbeperkt bellen en sms'en in de EU?

Ja, dat is echt onbeperkt mits je gebruik redelijk is (zie hiervoor onze Fair Use Policy, die geldig is in Nederland en de EU). Er bestaat geen expliciete EU Bel/SMS limiet. Waar we extra kosten voor in rekening brengen is: bellen/sms’en vanuit Nederland naar het buitenland, bellen/sms’en van en naar landen buiten de EU, en het servicetarief van betaalde servicenummers (bv. 090x-nummers).

Kan ik mijn Data-en Bel/SMS bundel meenemen voor een langere periode in de EU?

Zolang je meer gebruik maakt van je abonnement in Nederland dan in de EU, dan kun je internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel. Om dit te kunnen bepalen, mag Tele2 controleren hoeveel je in de laatste vier opeenvolgende maanden hebt verbruikt. Mocht je meer gebruik hebben gemaakt van mobiele diensten in de EU dan in Nederland, dan mag Tele2 contact met je opnemen om je te informeren over eventuele extra kosten die vanaf dat moment gaan gelden. Zolang Tele2 geen contact met je heeft opgenomen, kun je blijven internetten, bellen en sms’en vanuit je gebruikelijke bundel.

Wat is een Fair Use Policy?

Datagebruik in de EER valt na 8 juni 2017 binnen je databundel. Voor de onbeperkte databundel en een aantal specifieke databundels geldt binnen de EU een Roaming Fair Use Policy. Dit is de Roaming datalimiet, die is vermeld in je contract. Een Roaming FUP houdt in dat je in de EER een kleinere databundel hebt dan in Nederland. Wanneer deze Roaming FUP is bereikt terwijl je databundel nog niet is verbruikt, ontvang je een sms-bericht met de vraag of je wilt blijven internetten tegen de extra Roaming kosten. De volledige Fair Use Policy kun je hier lezen.

Ik heb een bericht ontvangen van Tele2 waarin staat dat er sprake is van afwijkend gebruik of misbruik van roaming. Wat kan ik doen?

Als je het hier niet mee eens bent, kun je een klacht indienen tegen het bericht van Tele2 dat er sprake is van afwijkend gebruik of misbruik bij roaming. Je kan hierbij bewijs aanleveren dat aantoont dat je roaming bijvoorbeeld alleen gebruikt voor reizen. Je klacht, volledig en duidelijk omschreven kan je indienen bij de klantenservice. Wij hebben een redelijke termijn nodig om de klacht te onderzoeken.

Tele2 vraagt mij om mijn stabiele link met Nederland aan te tonen. Waarom is dat en hoe doe ik dat?

Onze Diensten zijn bedoeld voor consumenten met een woon- of verblijfplaats in Nederland of een stabiele link met Nederland. Je hebt een stabiele link met Nederland wanneer je je gedurende langere tijd (voornamelijk) in Nederland bevindt, bijvoorbeeld omdat je meerdere dagen per week in Nederland werkt of studeert.

Wanneer je gedurende een periode van minimaal 4 maanden meer gebruik maakt van onze Diensten vanuit het buitenland dan vanuit Nederland, dan zou dat er op kunnen duiden, dat je geen stabiele link met Nederland hebt. In dat geval kunnen wij je vragen om je stabiele link met Nederland aan te tonen. Ook kunnen wij je hierom vragen als je een abonnement bij ons afsluit.

Een stabiele link met Nederland kun je aantonen door ons een van de hierna genoemde documenten toe te sturen. We zullen deze documenten alleen gebruiken voor het onderzoeken van de stabiele link, en gaan zorgvuldig om met je persoonsgegevens (conform ons Privacy Beleid).

  • Een rechtsgeldig document, waaruit blijkt dat je in Nederland studeert of werkt, zoals een arbeidscontract of inschrijving bij een onderwijsinstelling; of
  • Een document waaruit blijkt wat je Nederlandse woon- of verblijfadres tijdens de betreffende periode is. Dat kan bijvoorbeeld een energierekening zijn of een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie; of
  • Een schriftelijke verklaring van je school of werkgever dat je in Nederland woont, studeert of werkt; of
  • Iedere ander document, waarmee je redelijkerwijs kunt aantonen, dat je een woon- of verblijfplaats in Nederland of een stabiele link met Nederland hebt. Denk bijvoorbeeld aan de overeenkomst voor je huurwoning; of
  • Jouw eigen schriftelijke verklaring, die je naar waarheid hebt ingevuld en hebt ondertekend.

Kijk hier voor alle contactgegevens van Tele2.

Het kan zijn dat Tele2 vindt dat een stabiele link onvoldoende wordt aangetoond door de toegestuurde stukken. Daar zal Tele2 je dan van op de hoogte stellen.

Hoe komt het dat ik in de EU een sms krijg over kosten buiten de EU?

Wanneer je in een land in het grensgebied van de EU bent dan kan het gebeuren dat je overschakelt naar het netwerk van het land buiten de EU. Hier krijg je per sms een melding van. Kijk altijd met welk netwerk je verbonden bent als je gebruik wilt maken van je data. Ben je verbonden met het netwerk buiten een EU-land? Dan kun je het beste een buitenlandbundel aanschaffen of je mobiele data uitzetten.

Staat je vraag er toch niet tussen? Neem dan contact op met onze klantenservice of stel je vraag op het Tele2 Forum.