Toestelkrediet

Toestelkrediet Het totaalbedrag dat je afbetaalt voor je telefoon is een krediet

Bij je abonnement kun je een telefoon kopen. Je bepaalt zelf of je die meteen betaalt of in termijnen. Betaal je jouw telefoon niet in 1 keer? Dan heb je een toestelkrediet dat je tijdens je abonnementsperiode afbetaalt. We leggen je graag uit wat dit is.

Waarom een toestelkrediet?

Bij een krediet denk je misschien aan een lening of een hypotheek. Maar ook bij telecomproviders krijg je hiermee te maken. Als je per maand afbetaalt voor je toestel, is dat koop op afbetaling. Het totaalbedrag dat je afbetaalt voor het toestel is een krediet. Daar zijn regels aan verbonden en daarover check je alle ins en outs op de pagina Geld lenen kost geld.

BKR-registratie

Is je toestelkrediet in totaal meer dan € 250 dan gelden er aanvullende regels: je doet vooraf een Inkomens- en Lastentoets en we registreren het krediet als lening bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Zo checken we of je - ongeveer - voldoende te besteden hebt, zodat je geen problemen krijgt om het toestelkrediet af te betalen. De uitkomst is niet vrijblijvend: blijkt uit de toets dat je niet zoveel bestedingsruimte hebt, dan mogen we je geen toestelkrediet van meer dan € 250 aanbieden.

Slaag je voor de toets? Dan kun je de telefoon op afbetaling kopen en registreren we deze lening bij het BKR. Hiermee is er overzicht en toezicht op je openstaande leningen. Handig om eventuele problemen te voorkomen.

Toestelkrediet afkopen

Wil je af van het toestelkrediet? Je kunt je toestelkrediet of toestelbetaling op ieder moment helemaal afbetalen. Log in op MijnTele2. Ga naar ‘Mijn abonnement’ en dan naar het tabje 'Toestelkrediet'. Hier kun je je toestelkrediet of toestelbetaling direct volledig afbetalen via iDEAL.

Veelgestelde vragen

  • Krijg ik door een toestelkrediet problemen met mijn hypotheekaanvraag?

    Een krediet van € 250 of meer wordt als lening geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Een lening die daar staat geregistreerd, heeft invloed op het maximale leenbedrag van andere leningen. Waaronder je hypotheek. Het verschilt per persoon of je hierdoor in de problemen komt met een hypotheekaanvraag. Goed om te weten: mocht je in de problemen komen met je hypotheekaanvraag, dan kun je een toestelkrediet altijd in één keer afbetalen. Hiermee staat het toestelkrediet niet meer als lening geregistreerd bij het BKR en beïnvloedt dit niet meer het maximale leenbedrag van andere leningen. Lees meer op de pagina Geld lenen kost geld.

  • Wat betekent Toestelbetaling. Toestelservice of Toestelkrediet op mijn factuur?

    • Toestelbetaling is het bedrag dat je maandelijks voor je telefoon afbetaalt.
    • Toestelservice betekent hetzelfde als Toestelbetaling, maar krijg je te zien als je het contract afsloot via een derde partij, zoals GSMweb.
    • Toestelkrediet is het totaalbedrag dat je tijdens de abonnementsperiode afbetaalt voor je telefoon.

     

    Meer over Kosten op je factuur
  • Wanneer doen jullie een kredietwaardigheidsonderzoek?

    Dit doen we als je een krediet aanvraagt van € 250 of meer. We zijn dit bij wet verplicht om te voorkomen dat jij in eventuele betalingsproblemen komt. Lees meer op de pagina Geld lenen kost geld.

  • Wat is een Inkomen- en Lastentoets?

    Hiermee checken we of je genoeg inkomsten hebt om de lening van een toestelkrediet zonder problemen af te betalen. Zo voorkomen we dat je betalingsproblemen krijgt. Blijkt uit de toets dat je niet genoeg inkomsten hebt? Dan mogen we je geen toestelkrediet van meer dan € 250 aanbieden. Lees meer op de pagina Geld lenen kost geld.

  • Wat is de Wet Financieel Toezicht (WFT)?

    De Wet Financieel Toezicht (WFT) is een verzameling van financiële regels waar wij ons aan moeten houden. Hierop is toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en hierdoor zijn jij en je abonnement extra goed beschermd. Lees meer op de pagina Geld lenen kost geld.

Wij helpen je graag

Geen antwoord gevonden op je vraag? Zo kun je contact opnemen met Tele2.
Wil je liever mailen? Gebruik dan ons contactformulier.

Community

Community

Brandende vraag? Vraag het aan medegebruikers! 24 uur per dag beschikbaar.

Naar de Community
Chatbot

Chatbot

Stel al je vragen aan onze superslimme chatbot! Altijd bereikbaar en supersnel antwoord.

Stel je vraag
Bellen

Bellen

Openingstijden
ma - vr: 09:00 - 20:00
za: 09:00 - 17:30
zo + feestdagen: gesloten

Bekijk telefoonnummers
Zelf regelen

Zelf regelen

Doe het zelf in MijnTele2. Bestel extra bundels, bekijk je instellingen of wijzig je gegevens.

Naar MijnTele2