Bellen & SMS

Bellen en sms'en binnen en buiten de EU

Blijf je in de EU? Dan kun je gewoon naar Nederlandse nummers blijven bellen en sms’en vanuit je bundel, met uitzondering van betaalde informatie- en servicenummers. Let op: Nederland is een uitzondering. Bel of sms je vanuit Nederland naar een buitenlands telefoonnummer? Dan gelden de tarieven voor bellen naar het buitenland. Buiten de EU betaal je extra.

Bellen/sms naar buitenlands nummer

Bellen en sms’en naar een buitenlands telefoonnummer

Vanuit Nederland kun je bellen en sms’en naar telefoonnummers van landen binnen de EU voor het internationale tarief. Dit gaat dus niet vanuit je standaard belbundel. Voorbeeld: bel je vanuit Nederland naar een Duits telefoonnummer? Dan betaal je hier extra kosten voor. Word jij gebeld door iemand met een Nederlands telefoonnummer die zich in het buitenland bevindt? Dan kost het jou geen geld.

EU

Binnen de EU bellen en sms'en

Je bel/sms-bundel is geldig in de hele EU. Je kunt dus bellen en sms’en in de EU met de bundels die je gewend bent. Dit geldt voor bellen en sms'en naar vaste en mobiele nummers in hetzelfde land; in Nederland; en ook in andere EU-landen. Dit geldt niet voor betaalde informatie- en servicenummers, en voor bellen en sms'en naar landen buiten de EU. Hier maak je extra kosten buiten je bundel voor. Verder geldt:

  • Wanneer je bundel op is en je belt of sms't naar Nederland of een ander EU-land, dan betaal je hetzelfde buiten-de-bundeltarief als in Nederland.
  • Wanneer je belt of sms't naar een land buiten de EU, dan gelden de tarieven voor bellen/sms‘en naar het buitenland.
BuitenEU

Buiten de EU bellen en sms'en

Voor alle Tele2 abonnementen geldt dat je buiten de EU extra betaalt om te bellen en sms’en. Bij aankomst in een land buiten de EU sms’en we je met meer informatie. Bel je naar een land in of buiten de EU, dan gelden de tarieven buiten-de-bundel in het buitenland.

Veelgestelde vragen

  • In landen binnen de EU gaat bellen en sms'en gewoon met de minuten uit je belbundel. Bel of sms je vanuit een land buiten de EU? Dan betaal je het buitenlandtarief.

    Wanneer je bundel op is en je belt naar Nederland of een andere EU-land, dan gelden de tarieven voor bellen naar het buitenland. Wanneer je bundel op is en je belt naar een land buiten de EU, dan gelden de tarieven buiten-de-bundel in het buitenland.

    Tip: Als je in het buitenland een nummer belt, vergeet dan niet het landnummer voor het nummer te zetten. Wil je bijvoorbeeld naar het Nederlandse nummer 06 123 456 78 bellen? Dan bel je 0031 6 123 456 78. De 0 aan het begin haal je dus weg.

  • Dit kan meerdere redenen hebben.

    • Lukt sms'en in het buitenland niet? Controleer of het nummer van de berichtencentrale voor sms'jes +31624000000 is. Zo niet? Verander het dan naar dit nummer.
    • Staat roaming aan? Zo niet, zet roaming aan. In de Toestelhulp zie je hoe je dat op jouw telefoon doet.
    • Check op MijnTele2 of in de Tele2 app of er een blokkade is op bellen en sms'en in het buitenland. Is er een blokkade? Hef die dan op.

    Ben je nieuw bij Tele2 en sloot je zonder nummerbehoud bij ons een abonnement af? Dan zijn er de eerste 2,5 maanden wat beperkingen rondom bellen en sms'en in het buitenland. In het buitenland kun je dan niet naar andere buitenlandse nummers bellen. Je kunt alleen Nederlandse nummers bellen.

  • Ja, in principe zijn Nederlandse telefoons geschikt voor netwerken in het buitenland.

    Maar let op: in het buitenland (onder andere in de USA) hebben meerdere providers hun 2G en/of 3G netwerk uitgezet.

    Wat betekent dit voor mij?

    • Heb je een telefoon die alleen 2G en 3G ondersteunt en ga je naar de USA, dan kan je een verminderde dekking en bereikbaarheid ervaren.
    • Heb je een 4G telefoon en ga je naar het buitenland, dan kan je, ook nadat alle 2G en 3G netwerken zijn uitgezet, gewoon data blijven gebruiken. Bellen via Whatsapp en Facetimen blijft daarom mogelijk.
    • In het buitenland kun je gebruik maken van 4G voor dataverkeer, maar op dit moment nog niet voor VoLTE roaming, ofwel bellen via een 4G netwerk. Wanneer je vanuit het buitenland belt of gebeld wordt, wordt in de huidige situatie automatisch overgeschakeld naar een lokaal 2G- of 3G-netwerk.
  • Alle netwerken in het buitenland zijn verplicht (lokale) 112 calls te accepteren als ze de techniek van je toestel ondersteunen. Als je in het buitenland bent en je toestel slechts 2G en 3G, of 4G maar zonder VoLTE (bellen via 4G) ondersteunt, werkt 112 alleen op de beschikbare lokale 2G en/of 3G netwerk(en). Je telefoon vindt dit netwerk automatisch.

  • Goed dat je dit vraagt! Dat is zeker mogelijk. Ook is het heel slim, want met een speciale buitenlandbundel ben je goedkoper uit dan als je buiten-de-bundel kosten in het buitenland maakt. Op onze buitenland-pagina zie je welke Verre Landen Bundels je voor jouw bestemming kunt kopen.

  • Check in het instellingenmenu of het juiste netwerk is geselecteerd:

    • Ga in het instellingenmenu van je telefoon naar 'Mobiel netwerk'
    • Druk op 'Netwerkselectie'
    • Zet hier 'Automatische Netwerkselectie' uit en selecteer handmatig Tele2

    Kom je er niet uit? Gebruik dan onze Toestelhulp.

    Lost dit het probleem niet op? Check dan of je APN-instellingen goed zijn ingesteld. Vul hier internet.tele2.nl in.

  • Vanuit het buitenland kun je ook je voicemail afluisteren door naar dit nummer te bellen: +31 6 2400 1233. Daar voer je jouw persoonlijke voicemail pincode in en kun je jouw berichten luisteren. Stel je je voicemail voor de eerste keer in? Dit kan alleen als je in Nederland bent. Lees hier meer over het instellen van je voicemail.

  • Zit je in het buitenland en wil je voor de eerste keer inloggen in de Tele2 app? Dit kan alleen in België, Duitsland en Frankrijk. In andere landen is voor het eerst inloggen in de app geblokkeerd. Als alternatief kan je inloggen via de MijnTele2 omgeving. Gebruik je de Tele2 app al in Nederland? Dan kan je deze gewoon wereldwijd gebruiken.

Zelf regelen

Zelf regelen

Doe het zelf in MijnTele2. Bestel extra bundels, bekijk je instellingen of wijzig je gegevens.

Naar MijnTele2
Community

Community

Brandende vraag? Vraag het aan medegebruikers! 24 uur per dag beschikbaar.

Naar de Community
Bellen

Bellen

ma - vr: 09:00 - 20:00
za: 09:00 - 17:30 (feestdagen: gesloten)

Bekijk telefoonnummers

Wij helpen je graag

Geen antwoord gevonden op je vraag? Zo kun je contact opnemen met Tele2.

Community

Community

Brandende vraag? Vraag het aan medegebruikers! 24 uur per dag beschikbaar.

Naar de Community
Chatbot

Chatbot

Stel hier je vraag. Tara staat je graag te woord! Geen wachttijd én supersnel antwoord.

Stel je vraag
Bellen

Bellen

Openingstijden
ma - vr: 09:00 - 20:00
za: 09:00 - 17:30
zo + feestdagen: gesloten

Bekijk telefoonnummers
Zelf regelen

Zelf regelen

Doe het zelf in MijnTele2. Bestel extra bundels, bekijk je instellingen of wijzig je gegevens.

Naar MijnTele2
Chatbot

Vraag het aan Tara. Komt ze er niet uit? Dan neemt een medewerker het gesprek over.

Start de chat