Nomofobie
20 - 10 - 20222 min. leestijd

Nomofobie: angst om je telefoon te vergeten

Luister naar dit artikel Deel dit artikel

Je wordt wakker, haast je de deur uit en pas op school of werk heb je door dat je telefoon nog thuis ligt. Woops! Ben je nu helemaal in de stress omdat je mobiel niet bereikbaar bent? Misschien heb je wel last van nomofobie. Wat is dit, hoe herken je het en wat kun je ertegen doen? Lees er alles over in dit blog!

Wat is nomofobie?

Nomofobie is een angst die je kan hebben als je je telefoon bent vergeten. Of als je geen bereik hebt. Het woord is een afkorting van no mobile phone phobia, of in het Nederlands: nomofobie.

Nomofobie 2022

Nomofobie herkennen? Deze checklist helpt!

Ben je benieuwd of jij ook (weleens) last hebt van nomofobie? Wie weet herken je je in checks uit deze checklist:

  • Je bent je telefoon vergeten mee te nemen en vindt dat he-le-máál niet fijn
  • Je telefoon is kapot, hebt geen alternatief en vindt dat maar niets
  • Je batterij is leeg, waardoor je je telefoon niet meer kunt gebruiken
  • Je bent over je bundels heen en kunt niet meer bellen, sms’en of internetten

Wat zijn de symptomen van nomofobie?

Breekt het zweet je uit in een van de bovenstaande scenario’s? Als je nomofobie ervaart, krijg je misschien last van de volgende symptomen:

  • Je slaapt slecht
  • Je hebt stress
  • Je voelt je depressief
  • Je vindt het eng nu je je telefoon niet kunt gebruiken
  • Je kunt nergens anders aan denken
  • Je trilt
  • Je bent onrustig

Zo heb je (minder of) geen last van nomofobie

Niet chill, right, die symptomen van nomofobie? Gelukkig is er altijd iets dat je ertegen kunt doen. Bottom line: bepaal voor jezelf de momenten waarop je wel en niet je telefoon mag gebruiken. En waar wel en waar niet. Zo wen je aan het niet gebruiken van je telefoon, waardoor je nomofobie afneemt. Dit kun je doen:

  • Stop met je populairste apps: zit je non-stop op social media of ben je verslaafd aan een game? Stop cold turkey. Verwijder de apps waaraan je de meeste tijd besteed.
  • Zet telefoon op stil en schakel meldingen uit: zo vraagt je telefoon niet continu je aandacht.
  • Bepaal waar je je telefoon niet mag gebruiken: bijvoorbeeld op je slaapkamer of op de wc. Je zult zien: je zit opeens heel wat minder lang in het kleine kamertje en je slaapt een stuk langer.
  • Bepaal wanneer je je telefoon niet mag gebruiken: bijvoorbeeld voor, tijdens en na het ontbijt. Of tussen 17.00 en 19.00, zodat je gezellig met iedereen thuis gaat eten en praten.

Handige instellingen op je telefoon om ’m minder te gebruiken

Minder je telefoon leren te gebruiken is key om je nomofobie tegen te gaan. Gelukkig kan je smartphone je daar bij helpen. Hoe?

Schermtijd instellen

Met schermtijd bepaal je hoelang je je telefoon of een bepaalde app mag gebruiken. Zo voorkom je dat je urenlang vlogs streamt of eindeloos een game speelt. Lees hier alles over de beste schermtijd apps voor je iPhone of Android telefoon van bijvoorbeeld Samsung!

Google Family Link gebruiken

Zit je kind te veel op zijn of haar telefoon? Met Google Family Link stel je makkelijk op afstand limieten in. Zo voorkom je dat je kind de hele tijd op TikTok, Instagram of welke app dan ook zit. Maar dan zonder de telefoon te hoeven afpakken. Op die manier wordt je kind zich bewust van zijn of haar gebruik. Lees hier alle ins en outs over Family Link!

Deel dit artikel

Interessante artikelen

We denken dat je dit leuk vindt